خبرگزاری کار ایران

رئیس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی فارس عنوان کرد؛

ضرورت راه اندازی پایانه صادراتی در استان

asdasd
کد خبر : ۱۰۸۰۵۲۷

رئیس کمیسیون صادرات و واردات اتاق بازرگانی فارس با اشاره به نیاز استان به ایجاد پایانه صادراتی، گفت: برای راه‌اندازی این پایانه ما به عنوان پارلمان بخش خصوصی از هر نوع همکای و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی حمایت می‌کنیم.

به گزارش ایلنا و به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی فارس، خسرو فروغان در جلسه کمیسیون صادرات، واردات و گمرک این اتاق که با حضور نمایندگان بخش دولتی و خصوصی برگزار شد، اظهار داشت: استان فارس مزیت‌ها و پتانسیل‌های بسیاری در حوزه های مختلف از جمله معدن، اقلیمی، کشاورزی، نفت و انرژی، نزدیکی به دریا و گردشگری دارد به طوری که این استان به لحاظ برخورداری از منابع و وسعت بزرگتر و بیشتر از برخی کشورهای توسعه یافته است.

وی با بیان اینکه جای تاسف است تاکنون نگاه به استان فارس در خور و شایسته این استان نبوده است افزود: در بحث صادرات و تجارت نیز این استان با وجود سابقه‌ای که دارد وضعیت مناسبی ندارد و زیرساخت‌های صادراتی فارس بسیار ضعیف است.

فروغان اظهارداشت: در بحث صنعت و تجارت امکاناتی که هم اینک برای تولید کننده، صادر کننده، وارد کننده و صنعتگر در استان فارس فراهم است بسیار اندک است و هیچ مسئولی به فکر رفع مشکلات زیر ساختی حوزه اقتصاد و بازرگانی استان نبوده است.

رئیس کمیسیون صادرات، واردات و گمرک اتاق بازرگانی فارس اضافه کرد: این در حالی است که ما در استان فارس هنوز از نداشتن یک پایانه صادراتی، کارگو هوایی، خط حمل و نقل ریلی به بنادر، سردخانه‌ها و سیستم بسته‌بندی استاندارد رنج می‌بریم و صادرات ما تحت تاثیر کمبود این زیرساخت‌ها با مشکلات فراوان مواجه است.

وی ادامه داد: از دهه 80 بحث ایجاد پایانه صادراتی در استان مطرح و کارهایی در این زمینه انجام شد اما پروژه رها شد و تاکنون به نتیجه نرسیده و نیاز استان تامین نشد.

فروغان با اشاره به ارتباط خوب تجار و بازرگانان فارس با کشورهای حاشیه خلیج فارس و کشورهای اروپایی عنوان کرد: امروز بیش از هر زمان دیگری فارس نیازمند کارگو هوایی و پایانه صادراتی است و برای راه‌اندازی چنین پروژه‌هایی در استان علاوه بر حمایت بخش دولتی؛ کار باید به دست بخش خصوصی و کار بلد قرار داده تا بستر قوی برای صادرات و اقتصاد استان ایجاد شود.

وی افزود: پیشنهاد مشخص ما این است که اتاق بازرگانی فارس با همکاری انجمن‌ها، تشکل‌ها و یا سرمایه گذاران بخش خصوصی اقدام به اخذ مجوز برای ایجاد پایانه صادراتی استان کند تا بتوان با پرهیز از اختلاف و نگاه سلیقه‌ای این پروژه هر چه زودتر راه‌اندازی و منافع آن به تمام فعالان اقتصادی برسد.

وی بیان کرد: فارس یک استان تجاری شناخته می‌شود و اگر نگاه مسئولان دولتی و نمایندگان مجلس در حد استان فارس بود این استان با پتانسیل‌هایی که دارد می‌توانست یکی از استان‌های درآمدزا و ثروت آفرین باشد.

هادی حنایی عضو هیات نمایندگان و نائب رئیس کمیسیون صادرات، واردات و گمرک اتاق بازرگانی فارس نیز در ادامه این جلسه گفت: پروژه ایجاد پایانه صادراتی استان فارس در شهر شیراز از دهه 80 مطرح و در این زمینه جانمایی، زمین و نقشه آن نیز بر اساس نیازهای بخش صادرات استان مشخص شد و قرار بود این پروژه در قالب یک مجموعه بزرگ صادراتی و بسته‌بندی تکمیل شود که شاهد کارشکنی‌هایی بودیم.

وی اظهارداشت: هم اکنون نیز نیاز استان وجود پایانه صادراتی به صورت یک مجموعه کامل ارائه دهنده خدمات در حوزه صادرات و تجارت است که حمایت بخش دولتی برای راه اندازی و عملیاتی شدن این طرح حائز اهمیت است.

حنایی با اشار به مشکلات بازگشت ارز و عدم پذیرش ارزهای ریالی صادرکنندگان توسط بانک مرکزی ادامه داد: بر اساس قانون بخش خدمات فنی مهندسی و کشاورزی از شمول مالیات معاف است و در بحث بازگشت ارز هم معافیت دارد و وضعیت الان صادرکنندگان در این زمینه غیر قانونی است و باید این موضوع را از طریق دیوان عدالت اداری دنبال کنیم.

وی اضافه کرد: بحث برگشت ارز دچار دلال بازی شده است و گوش شنوا و تصمیمی برای رفع سردرگمی صادرکنندگان اتخاذ نمی شود.

محمد دانش نیا رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس نیز افزود: در خصوص موضوع پایانه صادراتی استان  جلساتی برگزار شده است و مقرر شده تا پایان فصل بهار امسال مشکلات عملیاتی شدن این طرح در محدوده شهر شیراز حل شود و در صورت نیاز موضوع در کارگروه توسعه صادرات استان مطرح شود.

وی با تاکید بر عملیاتی و راه‌اندازی هر چه سریع‌تر پایانه صادراتی استان فارس بیان کرد: از حضور و مشارکت فعالان اقتصادی در اجرای این پروژه در استان حمایت می‌کنیم.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز