خبرگزاری کار ایران

تخصیص اعتبارات صندوق‌های بین‌المللی محیط زیستی برای احیای زاینده رود/مشکل خشکی زاینده رود بدون راه حل

asdasd
کد خبر : ۱۰۷۹۷۹۶

زاینده رود خشک و بی‌آب است و طبق آمار شرکت آب منطقه ای اصفهان، ذخیره سد کمتر از 20 درصد است. این مشکل با سابقه بیش از 12 سال چهره شهر اصفهان و کشاورزی این استان را مخدوش کرده است.

به گزارش ایلنا از اصفهان، سال‌ها است شهروندان اصفهانی، کشاورزان به ویژه کشاورزان شرق و شهرداری و اعضای شورای شهر، جاری بودن زاینده رود را به عنوان مطالبه به حق شهر و استان اصفهان مطرح می کنند، اما آنچه به جایی نرسد فریاد است.

از آخرین باری که مردم اصفهان برای آخرین بار چشم شان به رودخانه جاری زاینده رود افتاده بیش از یک سال می گذرد و تا این لحظه هیچ مقام مسئولی وعده بازگشایی مجدد سد زاینده رود برای زنده شدن این رود را نداده است، زیرا آب نیست.

اصفهان بارش های کمتر از 50 درصد حد نرمال را در سال زارعی 99-1400 پشت سر گذاشته و شرکت آب منطقه ای اصفهان ذخیره سد را کمتر از 20 درصد اعلام کرده است. هفته گذشته نیز شرکت آبفا اصفهان اعلام کرد، درصورت مصرف بهینه شهرندان و کاهش مصرف 18 لیتر آب در روز، تابستان بدون جیره بندی آب سپری خواهد شد.

وضعیت اسف‌بار سفره‌های آب زیرزمینی و خطر فرونشست زمین هم از سوی دیگر شهر موزه اصفهان را تهدید می کند، چراکه بدون زاینده رود، سفره های زیر زمینی خالی و احتمال فرونشست زمین بسیار زیاد است.

بدون اغراق باید گفت مدیریت شهری و اعضای شورای شهر و مدیریت استان نیز به هر مسئول کشوری که برای افتتاح و یا بازدید از پروژه های ملی به اصفهان سفر می کند، خشکسالی و عدم جاری بودن زاینده رود را گوشزد می کنند.

احیای زاینده رود با اعتبارات صندوق های بین المللی محیط زیستی

به تازگی نیز  شهردار اصفهان از معاون وزیر امور خارجه که مهمان اصفهانی‌ها بود در خواست کرد که از اعتبارات صندوق های بین المللی محیط زیستی برای احیای زاینده رود استفاده شود.

قدرت الله نوروزی در دیدار و گفت وگو با سید رسول مهاجر معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه، درخواست کرد با نگاه دفاع از محیط زیست، از اعتبارات صندوق های بین المللی محیط زیستی برای احیای زاینده رود استفاده شود و شهرداری اصفهان آمادگی پیگیری این موضوع را دارد.

 قدرت الله نوروزی در این دیدار گفت: احیای زاینده رود از مهم‌ترین اولویت‌های مدیریت شهری اصفهان بوده و هست، اما رفع این مشکل، یک موضوع فرااستانی و ملی است و شهرداری اصفهان هم یک حقابه دار و یک مطالبه گر است.

به گفته وی از ابتدای این دوره مدیریت شهری، پیگیری های زیادی در این خصوص انجام شده، از نامه به رهبر معظم انقلاب تا گفت و گو با رییس جمهور، رایزنی با همه وزرای مربوطه، معاونان رئیس جمهور، معاونان وزیر و ... اما مسئله زاینده رود به ٣ استان اصفهان و چهار محال و خوزستان مربوط می‌شود و نیازمند یک نگاه فرا استانی و ملی است.  

معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه نیز در این دیدار ابراز امیدواری کرد که بتوانیم برای رفع مشکلات این شهر همچنین استفاده از ظرفیت های بالقوه این شهر اقدامات بیشتری انجام دهیم.     

اصفهان شهر مهاجر پذیر


وجود صنایعی مانند فولاد مبارکه و ذوب آهن سبب شده است تا اصفهان یک شهر مهاجر پذیر باشد و در حال حاضر با جمعیت بیش از دو میلیون و صدهزار نفر و اجرای پروژه مسکن مهر در شهرهای بهارستان، فولادشهر و مجلسی بر شدت مهاجر پذیری آن با وجود خشکسالی های اخیر، افزوده شد.

این درحالی است که اصفهان در دهه 80 نیز خط لوله انتقال آب شرب به یزد را راه اندازی کرد و حالا از همین آب برای پروژه های مختلف صنعتی از جمله فولاد و کاشی و سرامیک نیز در این شهرستان استفاده می شود.

لوله‌ای که محل مناقشه بخش کشاورزی با صنایع دیگر شده است. کشاورزان شرق اصفهان بیش از یک دهه است که برای دریافت حقابه شان تلاش می کنند و تا این لحظه به نتیجه هم نرسیده‌اند. حالا دیگر کشت پنبه و گندم و جو به یک رویا تبدیل شده است و اگر کشاورزی موفق به تولید گندم و جو شود، باید برای دریافت هزینه فروش به دولت که با پرداخت کمترین نرخ موجود همراه است، کفش آهنی به پا کند.

هرچه در اخبار شاهد انتشار خبر افزایش میزان آب در دریاچه ارومیه هستیم، خبری از بهره برداری از تونل سوم کوهرنگ و انتقال آب به زاینده رود نیست. آبی که به گفته عبدالحسین ساسان کارشناس اقتصاد و استاد دانشگاه اصفهان، حتی درصورت تخصیص حدود 255 میلیون مترمکعب ظرفیت آب این تونل به زاینده رود، بازهم مشکل خشکی این رودخانه برطرف نخواهد شد، چراکه پیش از تخصیص این میزان آب، با اجرای پروژه هایی مانند مسکن مهر و جذب نیروی کار در صنایع اطراف اصفهان، جمعیت مهاجر بیش از ظرفیت،به اصفهان اضافه شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز