خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان امور عشایر کشور مطرح کرد:

پیش بینی ۱۷ ظرفیت قانونی جدید برای ارتقای معیشت و رفاه عشایر در قانون بودجه و برنامه ششم

asdasd
کد خبر : ۱۰۷۹۶۹۲

رئیس سازمان امور عشایر کشور گفت: ۱۷ ظرفیت قانونی جدید برای ارتقای معیشت و رفاه عشایر، امسال در قانون بودجه و برنامه ششم توسعه پیش‌بینی شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از تبریز، شاهپور علایی مقدم  در پایان سفر خود به آذربایجان شرقی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: با پیشنهاداتی که داشتیم علاوه بر ایجاد ظرفیت‌های جدید و قانونی در برنامه بودجه امسال در برنامه ششم توسعه نیز ۱۰ بار به موضوع عشایر پرداخت شده است.

وی افزود: از ارتقای خدمات تا ارتقاء شاخص هایی مثل توسعه راه، آبرسانی، آموزش و پرورش، پرداخت به مسائل فرهنگی و مذهبی تحولات مناسب ایجاد شده است.

علایی مقدم اظهار کرد: هم افزایی خوبی در مجلس برای پشتیبانی از عشایر وجود دارد و در موضوع قانون گذاری، ایجاد ظرفیت های خوب و جدید قانونی برای جامعه عشایری اتفاقات خوبی افتاده است.

وی ادامه داد: بر این اساس فراکسیون عشایری در مجلس ایجاد شده که البته مجلس قبلی در برنامه پنجم توسعه ظرفیت خاصی برای عشایر نبود اما با تشکیل این فراکسیون در برنامه ششم توسعه، تحولات خوبی در حوزه امور عشایر به وجود آمده است.

وی افزود: در مجلس جدید ایجاد امید در جامعه، رفاه اجتماعی،  امنیت غذایی، حفظ محیط زیست و ارتقا شاخص های برخورداری از آب تحول بسیار عظیمی در جهت رفاه عشایر به وجود آمده است.

رئیس سازمان امور عشایر کشور خاطر نشان کرد: درباره ارتقای شاخص های برخورداری از آب ۲ هزار و ۶۲۰ میلیارد تومان برای آبرسانی به روستاها و مناطق عشایری مصوب شده که ۲۰ درصد آن معادل ۵۰۰ میلیارد تومان برای اجرای طرح‌های آبرسانی، خط انتقال آب و تجهیز چاه اختصاص می یابد.

علایی مقدم همچنین با اشاره به این‌که بازماندگان تحصیل در عشایر بسیار زیاد است، گفت: مجلس کار بسیار خوبی در این باره در جهت تجهیز و نوسازی مدارس و استقرار کانکس ها در حین کوچ عشایر و ارائه خدمات در موضوع گرمایش و مسائل بهداشتی در نظر گرفته بر این اساس تفاهم نامه ملی به ارزش ۵۰۰ میلیارد تومان برای ایجاد مدارس عشایر و جهت سرمایه گذاری برای ارتقاء سطح کیفیت تحصیل عشایر و افزایش درصد فارغ التحصیلی آنها پیش بینی شده تا اکنون که ورودی دانش آموزان عشایری ۹۰درصد است اما فارغ التحصیلی آنان تنها ۲۲درصد است ارتقا یابد.

وی همچنین با اشاره به کاهش میزان بارندگی و موضوع خشکسالی در کشور، گفت: با توجه به گزارش‌های هواشناسی کشور متوسط بارش ایران ۲۵۰ میلی متر است که متاسفانه اکنون در ۵۳ سال گذشته کم بارش ترین سال را در پیش داریم به طوری که ۵۲ درصد نسبت به سال گذشته و ۴۲ درصد نسبت به بلند مدت کاهش بارندگی داریم بر این اساس باید کمک کنیم عشایر از این دوره خشکسالی عبور کنند.  

رئیس سازمان امور عشایر کشور ادامه داد: بر این اساس ۸۰۰ میلیارد تومان از محل مدیریت بحران کشور و ۴۰۰ میلیارد تومان در قالب تسهیلات کم بهره برای تامین علوفه عشایر اختصاص یافته است.

علایی مقدم ادامه داد: استمهال وام های عشایری و برای نخستین بار خرید تضمینی دام سبک عشایری ی برای حمایت از این اقشار از دیگر اقدامات انجام شده است که برای نخستین بار انجام می‌شود تا دام‌های سبک به دست دلالان و واسطه ها خرید و فروش نشوند البته یکی از مصوبات شورای قیمت‌گذاری هم این موضوع بوده که ابلاغ می شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز