خبرگزاری کار ایران

به دلیل قطع زنجیره ویروس کرونا؛

امسال هم جشنواره بین‌المللی گل غلتان امیریه در دامغان برگزار نمی‌شود/ این جشنواره مستند‌سازی و از تلویزیون پخش می‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۰۷۹۰۸۰

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان دامغان گفت: چهاردهمین جشنواره بین المللی گل غلتان امیریه به دلیل قطع زنجیره ویروس کرونا مستند سازی و از رسانه ملی پخش خواهد شد.

به‌گزارش ایلنا از سمنان، مهدی قاسمی افزود: به مناسبت هفته میراث‌فرهنگی با حضور عوامل برنامه تلویزیونی ایران من در شهر امیریه و موزه تاریخ شهر دامغان، تصویر برداری ساخت مستند گل غلتان دامغان برای پخش در رسانه ملی آغاز شد.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان دامغان ادامه داد: این مستند با نگاهی به آداب و رسوم و باورهای موجود و تصویربرداری از آیین گل چینان، روایی‌خوانی، پَر پَر کردن گل‌های محمدی، گل غلتان نمادین نوزاد، چوب بازی محلی و موسیقی سنتی به کارگردانی احسان فرنام و عدنان دل‌خسته، تهیه و آماده پخش شده است.

قاسمی ضمن بزرگداشت هفته میراث‌فرهنگی و روز جهانی موزه بیان کرد: آیین گل غلتان نوزاد اردیبهشت‌ماه هر سال در شهر امیریه دامغان در قالب "جشنواره گل غلتان امیریه" با هدف احیاء آداب و سنن قدیمی، نهادینه کردن آئین‌های کهن، جذب گردشگر و رونق اقتصادی منطقه برگزار می‌شد.

وی گفت: با توجه به شیوع بیماری کرونا، چهاردهمین دوره این جشنواره با هدف رعایت توصیه‌های بهداشتی مبنی بر برگزار نشدن تجمع‌ها و به‌منظور جلوگیری از انتشار ویروس کرونا برگزار نخواهد شد.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان دامغان با بیان اینکه آئین گل غلتان نوزاد یکی از رسوم سنتی به‌جای مانده از گذشته در مناطق مختلف شهرستان دامغان است که در اولین بهار زندگی نوزاد برگزار می‌شود، اضافه کرد: در باور اهالی منطقه، غلتاندن بدن نوزاد زیر یک سال در میان برگ‌های گل‌محمدی، سبب حفظ طراوت و شادابی و دور ماندن از بیماری‌های مختلف به‌ویژه حساسیت‌های فصلی می‌شود.

قاسمی یادآور شد: آیین گل غلتان نوزاد دامغان در سال ۸۹ به شماره ۱۷۷ به‌عنوان نخستین اثر معنوی استان سمنان و دومین اثر معنوی کشور بعد از عید باستانی نوروز به ثبت ملی رسیده است.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز