خبرگزاری کار ایران

موزه‌ها شناسنامه شهرها محسوب می‎شوند

asdasd
کد خبر : ۱۰۷۸۷۵۸

مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی گفت: موزه‌ها شناسنامه شهرها محسوب می‎شوند و هویت شهرها را می‌توان در موزه‌ها دید.

به گزارش خبرنگار ایلنا از مشهد، ابوالفضل مکرمی‌فر  در مراسم گرامی داشت روز جهانی موزه‌ها و هفته میراث‌فرهنگی که در موزه بزرگ خراسان برگزار شد، با بیان این مطلب افزود: شعار ما هر شهر یک موزه بوده و تلاش کرده‌ایم هر شهر استان حداقل یک موزه داشته باشد که در حال حاضر خراسان رضوی با ۹۶ موزه بعد از استان تهران در جایگاه دوم قرار دارد.

مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی ادامه داد: هم‌اکنون سه موزه در استان آماده افتتاح و ۸ موزه دیگر در حال راه‌اندازی و ایجاد است.

وی به افزایش مجموعه ‎داران خصوصی اشیاء تاریخی در استان اشاره کرد و گفت: تاکنون ۱۴ مجموعه‌دار در استان پروانه فعالیت برای ۱۶ مجموعه را دریافت کرده‌اند که همواره مورد حمایت اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قرار دارند تا با کمک این افراد دغدغه‌مند هم رسالت خود در انتقال فرهنگ و هویت به نسل‌های آینده انجام دهیم.

مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی با اشاره به  تاریخچه موزه‌ها یادآور شد: اگرچه از زمان قاجار که موزه‌ها در ایران راه‌اندازی شدند اشیاء محور بودند اما امروز علاوه بر موزه‌های شیء محور موزه‌های پژوهش محور برای نسل‎های آینده، فرهنگ، هنر و هویت را به نمایش می‌گذارند.

هم‌چنین در این مراسم از کتاب موزه‌ها و اماکن تاریخی فرهنگی استان خراسان رضوی و نشریه گاهنامه گروه موزه‌های اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی و تمبر روزجهانی موزه‌ها رونمایی شد.

در ادامه مراسم مجموعه تمبر توسط سینا صابری مجموعه‌دار دارای مجوز از وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به سرکنسول افغانستان در مشهد اهدا شد.

هم‌چنین مجوز موزه تخصصی زعفران طلای سرخ واقع در تربت‌حیدریه به احسان مصطفوی نژاد تحویل شد.

تقدیر از فعالان حوزه موزه‌ها و میراث فرهنگی از دیگر برنامه‌های این مراسم بود، از سلمان ساکت رئیس انجمن مفاخر دانشگاه‌ فردوسی مشهد، مجید نوتاش مدیر موسسه نوین تمبر، مهدی قیصری‌نیک معاون موزه‌های آستان‌قدس‌رضوی، محمد وطنیان مدیرموزه‌اقامتگاه شاه‌غلام، حسن فاضلی مجموعه‌دار، اکبر صالحی مدیر موسسه هنری و آموزشی آبرنگ، سینا صابری مجموعه‌دار، سوسن نیکذات مدیر و موسس موزه سیار کودک، حسین آقایی مدیر موزه‌اقامتگاه دیار قدیم، محمدرضا نبی‌پور فرزند استاد فقید نبی‌پور حامل میراث‌فرهنگی کشور، اعظم رسول‌زاده مدیر و بهره‌بردار عمارت عظیمیان سبزوار مربوط به دوره تیموریان تقدیر شدند.

هم‌چنین از محمدرضا پهلوان رئیس گروه موزه‌های اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی که از سوی اداره کل موزه‌های وزارت میراث‎فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به عنوان رئیس گروه برتر کشور و سیدحسن موسوی که به عنوان مجموعه‌دار برتر انتخاب شده، تقدیر شدند.

رونمایی از اشیاء هدایی به موزه بزرگ خراسان پایان بخش این مراسم بود، کتاب خطی جُنگ شامل اشعار شاعران متقدم ایران، که به خط نستعلیق شکسته و روی کاغذهای الوان فرنگی نوشته شده توسط حسن فاضلی مجموعه‌دار دارای مجوز از وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اهدا شده است.

هم‌چنین کتاب «نایخ التواریخ» تالیف میرزا تقی سپهر از مورخان دوره قاجار است و گلدان مربوط به دوره سلجوقی که بدنه گلدان با نقوش اسلیمی و کتیبه تزئین شده است دیگر اشیائی است که توسط حسن فاضلی مجموعه‌دار دارای مجوز از وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به موزه بزرگ خراسان اهدا شده و رونمایی شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز