خبرگزاری کار ایران

تالاب قوری گل آذربایجان شرقی میزبان درناهای مهاجر

asdasd
کد خبر : ۱۰۷۸۶۴۳

حدود ۲۰۰ قطعه درنای مهاجر در پدیده‌ای نادر و کم‌سابقه از مناطق قطب شمال، روسیه و سیبری مهمان تالاب بین‌المللی قوری‌گل بستان‌آباد در آذربایجان‌شرقی هستند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از تبریز،این تالاب به مساحت حدود ۲۰۰ هکتار در فاصله ۱۵ کیلومتری شمال غرب بستان‌آباد و ۳۰ کیلومتری جنوب شرقی تبریز قرار گرفته که ارتفاع آن از سطح آب های آزاد ۱۸۹۰ متر است و سالانه میزبان گونه های مختلف پرندگان از نقاط مختلف جهان است.

منابع تأمین‌ کننده آب این تالاب از آب‌های جاری ناشی از برف و باران و تعدادی چشمه‌های زیرزمینی است که در کف آن جریان دارند.

با توجه به اهمیت زیست محیطی تالاب بین المللی قوری گل، این تالاب جزو تالاب های بین‌المللی ثبت شده در کنوانسیون رامسر می‌باشد و به خاطر پذیرا بودن فصلی شماری از پرندگان حمایت شده مهاجر، حائز اهمیت ملی و بین‌المللی است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی با بیان اینکه پرندگان درنا بعد از سال‌ها میهمان تالاب بین المللی قوری گول شده اند، اظهار کرد: گونه پرنده درنا با توجه به تک همسر بودن و وفاداری به جفت خود تا آخر عمر، از احترام ویژه ای در آذربایجان برخوردار بوده و به عنوان سفیر بهار در فرهنگ ما شناخته می‌ شوند.

حسن عباس نژاد با اشاره به قرارگیری تالاب بین المللی قوری گول در مسیر بین المللی مهاجرت پرندگان، گفت: به طور معمول با توجه به مسیرهای مهاجرتی شناخته شده درنا، این گونه بسیار به ندرت در قوری گول مشاهده می‌شود، اما امسال فرود دسته‌های مهاجر درنا به همراه گونه های اردک سرسفید در این تالاب نشان از اهمیت بالای آن از نظر قابلیت های زیستگاهی به عنوان محدوده مهم تنوع زیستی و پرندگان است..

وی افزود: این اتفاق مهم در تاریخ تالاب قوری گول در این برهه زمانی با توجه به مشکلاتی که در تامین و انتقال حق آبه تنها تالاب ثبت شده آذربایجان شرقی در کنوانسیون رامسر روی می دهد، شاید تلنگر و هشداری جدی برای دست اندرکاران مدیریت آب استان باشد.

درناها با نام علمی Gruidae شناخته می‌شوند و متعلق به راستهٔ درناسانان هستند.

این گونه جزو پرندگان بزرگ با پاها و گردن دراز، دم نسبتاً کوتاه، بال‌های دراز و منقاری بلند و کلفت و در مجموع ظاهری شبیه لک‌لک‌ها دارند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز