خبرگزاری کار ایران

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قزوین:

متوسط مطالعه هفتگی در قزوین ۱/۴ ساعت است

asdasd
کد خبر : ۱۰۷۷۹۹۷

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قزوین گفت: بر اساس پژوهشی‌ِ "مصرف کالاهای فرهنگی در قزوین" ۴۶/۷ درصد شهروندان قزوینی کتاب می‌خوانند که متوسط مطالعه هفتگی ۱/۴ ساعت در هفته و میانگین خرید کتاب ۲/۳۴ جلد کتاب در سال است.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قزوین و به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین، محمد حسین اسماعیلی با اعلام انتشار گزارش پژوهشی‌ِ "مصرف کالاهای فرهنگی در قزوین" گفت: گزارش‌های استانی موج سوم پیمایش ملی "مصرف کالاهای فرهنگی در ایران" توسط پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات منتشر شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قزوین ادامه داد: این گزارش‌ها دستاوردی پیمایشی است که پس از ۱۶ سال وقفه، با هدف سنجش رفتارهای فرهنگی مردم ایران توسط دفتر طرح‌های ملی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در سال ۱۳۹۸ اجرا شده است که در این پیمایش ملی، تعداد ۱۵.۵۰۰ نفر از افراد بالای ۱۵ سال ساکن شهر و روستا در ۳۱ مرکز استان، ۸۵ شهر (غیر مرکز استان) و ۵۰۰ روستا مورد پرسش قرار گرفته‌اند.

این مسئول ادامه داد: گزارش‌های استانی این پیمایش به سه پرسش پاسخ می‌دهند که شامل نوع و میزان فعالیت‌های فرهنگی، نوع و میزان کالاهای فرهنگی و میزان و نوع اوقات فراغت در روزهای عادی و تعطیل است.

وی اظهار کرد: در پیمایش مربوط به مصرف کالاهای فرهنگی در استان قزوین آمار و اطلاعات قابل تأملی مشاهده می‌شود که می‌تواند مبنای بسیاری از برنامه ریزی‌های فرهنگی و اجتماعی در استان قرار گیرد.

دبیر شورای فرهنگ عمومی استان قزوین گفت: بر اساس این پیمایش که در سطح استان قزوین انجام شده ۴۶/۷ درصد شهروندان قزوینی کتاب می‌خوانند که متوسط مطالعه هفتگی ۱/۴ ساعت در هفته و میانگین خرید کتاب ۲/۳۴ جلد کتاب در سال می‌باشد و از میان نمونه‌های پژوهشی، فقط ۲۵/۶ درصد جمعیت مجله و روزنامه می‌خوانند که از این تعداد نیز ۴۸ درصد نشریات را بصورت الکترونیکی دنبال می‌کنند.

وی ادامه داد: ۲۹/۲ درصد قزوینی‌ها به رادیوی ایران و ۱/۵ درصد به رادیوهای خارجی گوش می‌دهند و ۶۹/۳ درصد به رادیو گوش نمی‌دهند.

اسماعیلی عنوان کرد: ۷۳/۶ درصد قزوینی‌ها تا به حال به سینما نرفته‌اند و فقط ۲۶/۴ درصد با میانگین ۱/۵۷ بار در سال به سینما می‌روند، همچنین۸۷/۲ درصد از شهروندان قزوینی اصلاً به دیدن تئاتر نرفته‌اند و تنها ۷/۹ درصد با میانگین ۰/۵۲ بار در سال به سالن تئاتر می‌روند.

وی ابراز کرد: ۳۸/۵ درصد مردم قزوین از رایانه و لب تاپ با میانگین ۰/۴۶ ساعت در روز استفاده می‌کنند، همچنین ۵۷/۷ درصد از اینترنت با میانگین ۱/۴۳ ساعت در روز و ۹۴/۱ درصد از موبایل با میانگین ۲/۰۵ ساعت در روز استفاده می‌کنند که ۷۳/۳ درصد آنان از گوشی‌های هوشمند بهره‌مند هستند.

اسماعیلی در پایان گفت: در این نمونه آماری ۷۲/۳ درصد در مجالس جشن و سرور مذهبی، ۷۹/۵ درصد در مراسم‌های روضه و عزاداری مذهبی، ۶۶/۹ درصد در سخنرانی‌های دینی، ۶۱/۸ درصد در مراسم‌های قرآنی، ۶۲/۶ درصد در نمازهای جمعه و جماعت و ۶۸/۲ درصد در مراسم‌های دعا و نیایش شرکت می‌کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز