خبرگزاری کار ایران

دلایل افزایش قیمت قطعات خودرو در مشهد

asdasd
کد خبر : ۱۰۷۷۰۱۹

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی اتومبیل مشهد گفت: قیمت لوازم  یدکی خودرو در بازار مشهد از ابتدای امسال تاکنون ۱۰ تا ۴۰ درصد افزایش داشته است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از مشهد، علیرضا اردکانی فرد گفت: گرانی لوازم یدکی خودرو بیشتر مربوط به خودرو‌های داخلی است. قطعات خودرو‌های خارجی در چند وقت اخیر نوسان قیمت زیادی نداشته اند. قطعات فلزی، چدنی و پلاستیک خودرو در دو ماه اخیر گران شده اند.

حمیدرضا نجفی منش رئیس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان خودروی کشور از افزایش دست کم ۲۵ درصدی قیمت قطعات خودرو خبر داد و گفت: به عنوان نمونه فولاد را در گذشته به قیمت ۸۰۰۰ تومان می‌خریدیم اما امسال قیمتش به ۲۲هزار تومان رسیده است با این تفاصیل می‌توان گفت که اکنون شاهد افزایش قیمت قطعات خودرو در بازار هستیم.

کارخانه ها دلیل گرانی این قطعات را افزایش قیمت مواد اولیه و افزایش هزینه‌های کارگری بیان می‌کنند. به عنوان نمونه سال گذشته قیمت پشتی پلاستیکی ۲۶ هزار تومان بود اما امسال ۵۳ هزار تومان شده است. گرانی سبب می‌شود حاشیه سود تولیدکنندگان زیرپله‌ ای افزایش یابد و تولید برای آن‌ها صرفه اقتصادی داشته باشد از این  رو زمینه برای توزیع کالا‌ های غیر استاندارد در بازار فراهم می‌شود.

محمدمهدی شکورزاده رئیس انجمن قطعه سازان خراسان رضوی با بیان اینکه هزینه تمام شده تولید به دلیل زیاد شدن هزینه تأمین مواد اولیه مانند فولاد افزایش یافته است گفت: علاوه بر این افزایش هزینه‌های نیروی انسانی و خدمات دولتی سبب رشد هزینه‌های تمام شده تولید قطعه شده است از همین رو قیمت‌ها افزایش یافته است و گرانی‌های اخیر به دلیل رشد عوامل داخلی تولید صورت گرفته است.

او با بیان اینکه برخی‌ها با کاهش قیمت دلار انتظار دارند که قیمت قطعات خودرو هم کاهش بیابد، افزود: با این حال باید توجه کرد که مواد اولیه موردنیاز تولیدکنندگان با دلار گران‌تر ثبت سفارش شده و هنوز با قیمت‌های ارز جدید مواد اولیه دراختیار تولیدکننده قرار نگرفته است. به این مسئله هم باید توجه کرد که حتی با درنظر گرفتن کاهش قیمت دلار افزایش قیمت عوامل داخلی، سبب گران‌تر شدن لوازم یدکی شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز