خبرگزاری کار ایران

نماینده مردم اهر و هریس در مجلس خبرداد؛

خسارت ۱۸۴ میلیارد تومانی انواع بلایای طبیعی طی یک سال اخیر در شهرستان اهر

asdasd
کد خبر : ۱۰۷۶۹۲۱

نماینده مردم اهر و هریس در مجلس شورای اسلامی از وقوع خسارت ۱۸۴ میلیارد تومانی انواع بلایای طبیعی طی یک سال اخیر در شهرستان اهر خبر داد و افزود: عوامل مهم وقوع این‌گونه حوادث طبیعی و غیر مترقبه در باغات و مزارع این شهرستان، کوهستانی بودن منطقه وتغییرات آب و هوایی بوده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از تبریز، احمد محرم زاده در جلسه مخاطرات بخش کشاورزی شهرستان اهر، گفت: با توجه به بارش تگرگ و خسارت ۱۰۷ میلیارد تومانی به باغات و مزارع این شهرستان طی بازدیدی که از مناطق خسارت دیده شد.

وی ادامه داد: از عوامل دخیل در وقوع خسارت بیشتر، کمبود تعداد دستگاه ضد تگرگ در مقایسه با وسعت زیاد باغات و مزارع منطقه، عدم مکان یابی درست در نصب دستگاه‌های ضد تگرگ و از همه مهم‌تر ضعف عملکرد این دستگاه‌های در موقع بارش است، خواستار رسیدگی و پیگیری جدی از چگونگی عملکرد دستگاه‌های ضد تگرگ موقع خرید و استفاده از آن‌ها هستیم.

 وی در ادامه ضمن انتقاد از عدم حضور رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان و شنیدن درد دل‌های کشاورزان این شهرستان در این جلسه، افزود: شهرستان اهر حدود ۷۵۰۰ هکتار اراضی باغی دارد که متاسفانه تنها ۱۱ دستگاه ضد تگرگ یعنی حدود ۵ درصد مساحت باغات این شهرستان به دستگاه ضد تگرگ مجهز هستند و این کافی نیست و باید در این خصوص نیز باغداران را تشویق و ترغیب به خرید و نصب این دستگاه در باغات کرد.

نماینده مردم اهر و هریس در مجلس شورای اسلامی گفت: اقلیم جهان در حال تغییر و دگرگونی است و ما نیز باید همسو با کشورهای دیگر نگرش و علم خود را نسبت به این تغییرات در بخش کشاورزی، باغی و دامداری تغییر دهیم و اگر غیر از این باشد حتما خسارات جبران ناپذیری را متحمل خواهیم شد.  

وی ضمن تاکید بر حمایت جدی دولت، وزارت جهاد کشاورزی و سایر مسئولان ذی‌ربط استانی و شهرستانی از کشاورزان و باغداران، افزود: با توجه به این‌که مسئولان حمایت‌های خوبی از بخش کشاورزان، باغی و دامی این منطقه دارند ولی کافی نبوده و باید از این تولیدکنندگان به نحو احسن حمایت شود.

وی با اشاره به این‌که بخش کشاورزی و دامداری جزو اشتغال‌زاترین حرفه و همچنین رکن اصلی تولید و تهیه مواد غذایی و پوشاکی جامعه است، گفت: متاسفانه این بخش به حال خود رها شده و چندان به این قشر از جامعه زحمت کش توجهی نمی شود و باید در حمایت از این بخش ها تجدبد نظر کرد.

محرم زاده وجود تحریم و عدم صادرات و واردات محصولات کشاورزی و دامی را از جمله مشکلات دیگر این قشر از جامعه برشمرد و گفت: در کنار این مشکلات متاسفانه عدم وجود صنایع تبدیلی کشاورزی و دامداری در منطقه نیز باعث ضررو زیان بیشتر به کشاورزان و دامداران شده است.

وی خواستار توجه ویژه به بیمه کشاورزان و پرداخت بیمه به موقع خسارت دیدگان، حمایت از طرح‌های تولیدی و اشتغالزا، نصب کارتخوان در محل فروش نهاده‌های دامی، افزایش راندمان از ۳۰ تن به ۵۰ تن، استقرار ارزیاب دامی و باغی در منطقه، ایجاد درمانگاه شبانه روزی دام و طیور برای رسیدگی به مشکلات دامداران منطقه شد.

محرم زاده به کمبود آب و خشکسالی در منطقه نیز اشاره کرد و خواستار احداث سریع سد کچر چایی برای تامین آب کشاورزان شد و افزود: متاسفانه آب مخزن سد ستارخان کفاف آبیاری بخش کشاورزی را ندارد و احداث سد کچر رود می تواند قسمتی از مشکلات کشاورزان را حل کند.

وی بیمه محصولات کشاورزی و باغی را بسیار مهم برشمرد و از مسئولان ذی‌ربط و بانک‌های عامل خواست با توجه به وقوع خسارات متعدد کشاورزی و دامی با ایجاد فرصت ها و اعطای تسهیلات مناسب زمینه اعتماد مردم برای بیمه کردن محصولات خود اقدام کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز