خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر جهاد کشاورزی در البرز عنوان کرد؛

پیش بینی معرفی ۵۰ رقم بذر جدید گیاهان زراعی و باغی در کشور

asdasd
کد خبر : ۱۰۷۶۶۲۸

معاون وزیر جهاد کشاورزی و رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی کشور گفت: طبق پیش بینی ها بیش از ۵۰ رقم بذر جدید گیاهان مختلف اعم از زراعی، باغی، گیاهان دارویی و جنگل و مرتع توسط موسسات این سازمان طی سال جاری به بهره برداران معرفی می شود.

به گزارش ایلنا از البرز، کامبیز بازرگان عصر شنبه در حاشیه بازدید از مزرعه تحقیقاتی موسسه تحقیقات، اصلاح و تهیه نهال و بذر کشور واقع در کرج اظهار داشت: در سال گذشته ۴۶ رقم بذور جدید محصولات مختلف معرفی شد که ۱۸ رقم آن توسط موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر معرفی شده است.

وی اظهار داشت: استان البرز قطب پژوهش های کشاورزی کشور است به طوری که با توجه به قدمت و سابقه بالای این استان در حوزه زراعت و باغبانی بیشتر موسسات تحقیقاتی که در بخش کشاورزی فعالیت دارند در استان البرز استقرار دارند.

بازرگان گفت: موسسه تحقیقات اصلاح  و تهیه نهال و بذر مستقر  در کرج  قدمتی بیش از ۹۰ سال دارد و طبیعی است که سطح وسیعی از اراضی زراعی و کشاورزی استان البرز را برای فعالیت های اصلاح و تهیه بذر مورد نیاز کشاورزان به خود اختصاص دهد.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با بیان اینکه سالانه حدود یک میلیون تن بذر انواع غلات برای کشت در کشور مصرف می شود، افزود: در حوزه محصولات مهمی همچون گندم و جو ۱۰۰ درصد خودکفا هستیم و از بذرهای تولیدی کشور مصرف می کنند.

وی یادآور شد که در بذر دانه های روغنی، چغندر قند و محصولات علوفه ای نیز تا حدودی خودکفا هستیم و بخشی از آن نیز وارد می شود.

وی بیان داشت: پشتوانه تولید و تضمین تولید و مقابله با انواع تنش های محیطی و انواع بیماری های گیاهی، فرایند معرفی ارقام جدید بذر می باشد.

بازرگان با اشاره به اینکه روند معرفی ارقام جدید بذر به صورت مداوم و مستمر در کشور پیگیری می شود، گفت: فرایند تولید بذر در ایران به موازارت کشورهای پیشرفته یک کار مستمر و مداوم است و این موسسه با تحقیقات در طول نزدیک ۱۰۰ سال قدمت هر سال تعداد قابل توجهی ارقام بذر را به کشاورزان معرفی می کند.

وی خاطرنشان کرد: با معرفی ارقام جدید مطابق با تغییر اقلیم در کشور شاهد صرفه جویی های خوبی به خصوص در حوزه مصرف آب خواهیم بود به طوریکه فقط کافی است محصول رقم جدید معرفی شده یک ماه زودتر برداشت که صرفه حویی در یک بار آبیاری کمتر که سطح وسیعی را شامل می شود منجر به ذخیره مقدار قابل توجهی آب در کشور است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی ضمن قدردانی از استاندار و همچنین دستگاه های اجرایی البرز در تعامل مناسبی که با موسسات تحقیقاتی و پژوهشی کشاورزی مستقر در البرز دارند، اظهار امیدواری کرد که با این تعاملات شاهد شکوفایی بیشتر پژوهش های بخش کشاورزی باشیم.

وی در خصوص صادرات بذر نیز گفت: پیش بینی صادرات بذر محصولاتی همچون چغندر قند را داریم به طوریکه اکنون این محصول مشتری خارجی دارد و در حال انعقاد قرارداد با کشورهای همسایه برای صادرات بذر هستیم ولی در بذر محصولاتی همچون گندم و جو به دلیل اینکه از جمله محصولات خودگشن هستند و این ارقام خیلی زود با خودشان تلقیح و تکثیر می شونددر  برنامه صادراتی خیلی حضور ندارند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی به همراه استاندار البرز از بخش های مختلف تحقیقاتی مزرعه تحقیقاتی ۴۰۰ هکتاری موسسه تحقیقات تهیه، تولید و اصلاح نهال و بذر کشور مستقر در کرج بازدید کردند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز