خبرگزاری کار ایران

نصب نخستین سامانه های خورشیدی استاندارد در قوچان

asdasd
کد خبر : ۱۰۷۶۴۲۶

مجری طرح‌های عمرانی و برق روستایی شرکت توزیع نیروی برق خراسان رضوی گفت: سامانه‌های خورشیدی در اختیار عشایر ارتفاعات قوچان برای دسترسی به برق قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار ایلنا، هادی مهدی زاده گفت: همزمان با ششمین هفته از پروژه‌های الف_ب_ ایران، سامانه‌های خورشیدی استاندارد و قابل حمل در اختیار خانوار‌های دو طایفه از عشایر کوچ رو مستقر در ارتفاعات قوچان برای دسترسی به برق قرار گرفت.

وی افزود: طرح برق رسانی به عشایر کشور در راستای اجرای مصوبه هیئت وزیران مبنی بر اینکه هر دستگاه اجرایی باید بخشی از منابع مالی خود را به خدمت رسانی به عشایر اختصاص دهد، اجرا شده است.

 مجری طرح‌های عمرانی و برق روستایی شرکت توزیع نیروی برق خراسان رضوی ادامه داد: طراحی سامانه خورشیدی قابل حمل ویژه عشایر از دو سال قبل آغاز و استاندارد‌های کیفی آن از پژوهشگاه نیرو در وزارت نیرو اخذ شد و در نهایت مشخصات فنی این دستگاه به ثبت رسید که کار خرید منطقه‌ای این سامانه‌های خورشیدی برای چند استان از سوی توانیر به شرکت توزیع نیروی برق خراسان رضوی واگذار و معین ۱۱ استان دیگر شد.

مهدی زاده بیان کرد: طی چندین نشست جزئیات ساخت سامانه‌های خورشیدی متناسب با سبک زندگی عشایری و چگونگی استفاده از این سامانه‌ها بررسی شد که در نهایت این سامانه‌ها آماده توزیع در بین عشایر شد.

وی تصریح کرد: ۹۰ درصد از هزینه تامین سامانه‌های خورشیدی قابل حمل به میزان هشت میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رایگان و بلاعوض بوده و فقط ۱۰ درصد از هزینه کل هر سامانه، سهم آورده خانوار عشایری است.

مجری طرح‌های عمرانی و برق روستایی شرکت توزیع نیروی برق  تاکید کرد: هر یک از سامانه‌های خورشیدی قابل حمل ظرفیت تولید ۱۰۰ وات برق با استفاده از نور خورشید را دارد و با برق شهری نیز قابل شارژ است، افزون بر این سامانه براحتی با سایر اثاثیه عشایر از ییلاق به قشلاق و بالعکس قابلیت جابه جایی دارد.

مهدی زاده اظهار کرد: ۷هزار و ۱۴۵ نفر جمعیت عشایر این استان را تشکیل می‌دهند که در مناطق ییلاقی و قشلاقی این استان و استان‌های دیگر در حال کوچ روی هستند.

وی افزود: ۶۰ درصد از مراتع خراسان رضوی قلمرو و محل تردد عشایر خراسان رضوی است که ۹۹۵ هزار راس دام را در اختیار دارند و با وجود جمعیت اندک شان نقش تاثیرگذاری در حوزه تولید ایفا می‌کنند.

مجری طرح‌های عمرانی و برق روستایی شرکت توزیع نیروی برق ادامه داد: طرح تحویل سامانه‌های خورشیدی به عشایر از سال ۱۳۹۶ آغاز و ثبت نام از عشایر در این باره انجام شد که تا سال ۹۹ اقدامات مربوط به طراحی و ساخت این سامانه‌ها و تطبیق آن با استاندارد‌های مورد نیاز انجام و در نهایت آماده تحویل شد.

مهدی زاده بیان کرد: میزان تولید انرژی سامانه‌های خورشیدی جدید برای عشایر خراسان رضوی به ۱۰۰ وات افزایش یافت و مقرر شد این سامانه‌ها به عشایر مستقر در مناطق ییلاقی و قشلاقی که دسترسی به شبکه برق ندارند، اختصاص یابد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز