خبرگزاری کار ایران

برای توسعه همکاری‌ها و گسترش روابط ؛

شهرداران شیراز و نووی ساد صربستان تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند

asdasd
کد خبر : ۱۰۷۵۹۴۶

شهردار شیراز و شهردار نووی ساد در صربستان پایتخت فرهنگی اروپا در نشستی مجازی، با هدف توسعه روابط بین این دو شهر تاریخی و فرهنگی تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند.

به گزارش ایلنا حیدر اسکندرپور در این نشست که به مناسبت هفته شیراز و با حضور سفرای دو کشور و میلوش ووچویچ شهردار  نووی ساد برگزار شد، با اشاره به سابقه تاریخی طولانی و ظرفیت های پرشمار فرهنگی شیراز گفت: ما با نگاهی به این پیشینه عظیم، همواره آمادگی همکاری با شهرهای تاریخی و فرهنگی جهان را داریم و از این جهت با توجه به سابقه غنی شهر نووی ساد، این تفاهم‌نامه را منعقد می کنیم. 

شهردار شیراز ادامه داد: شهر نووی ساد پایتخت فرهنگی اروپا در سال ۲۰۲۲ و شیراز نیز در زمینه فرهنگی شهری سرآمد است. با توجه به این اشتراکات شیراز و نووی ساد می‌توانند در حوزه‌های مختلف مثل برگزاری رویدادهای فرهنگی مشترک با یکدیگر همکاری داشته باشند. 
وی ضمن توصیف زیبایی و قدمت بافت تاریخی شیراز برای حاضرین در نشست مجازی امضای تفاهم‌نامه همکاری شیراز ونووی ساد صربستان افزود: طی سال‌های گذشته اقدامات بسیار خوبی در این پهنه ارزشمند انجام شده و هم اکنون اقدامات شیراز به عنوان یکی از تجارب موفق در زمینه بازآفرینی بافت تاریخی شناخته می شود و این بافت به یکی از مقاصد گردشگران داخلی و خارجی تبدیل شده است. 

اسکندرپور با اشاره به تجربه موفق برگزاری نشست مشترک تورگردانان شیراز و مجارستان توسط شهرداری شیراز در سال ۹۸ گفت: ما آمادگی برگزاری نشست با تورگردانان کشور صربستان و دعوت از آنها برای بازدید از شیراز و شناخت ظرفیت های گردشگری این کلانشهر و همچنین اعزام هیاتی از فعالین گردشگری شیراز به شهر نووی ساد  را داریم تا شاهد افزایش تعاملات دو شهر در این زمینه نیز باشیم. 
شهردار شیراز همچنین برای برگزاری هفته فرهنگی نووی ساد  در شیراز اعلام آمادگی کرد.

میلوش ووچویچ شهردار نووی‎ ساد نیز در این جلسه مجازی گفت: همکاری در زمینه‌ مسائل خدمات شهری، فرهنگی، آموزشی و سایر زمینه هایی که دو شهر در آن سرآمد هستند، می تواند عامل اقدامات دوجانبه باشد.
 
شهردار نووی‎ ساد ضمن تبریک هفته شیراز به شهردار و شهروندان این کلانشهر افزود: با مطالعه راجع به شیراز، شیفته این شهر باعظمت شدم. امضای سند تفاهم‌نامه همکاری باعث افتخار است و امیدوارم تعامل خوبی را با یکدیگر داشته باشیم. 

 میلوش ووچویچ اضافه کرد: امضای این تفاهم نامه همکاری نشان می دهد که ارتقای  روابط بین دو کشور ایران و صربستان در سطح ملی می تواند در سطح محلی نیز انجام شود و امیدوارم هر چه زودتر تفاهم نامه همکاری را عملی کنیم. 

رشید حسن پور سفیر جمهوری اسلامی ایران در صربستان نیز در نشست مجازی امضای تفاهم‌نامه همکاری شیراز و نووی ساد گفت: همکاری دو کشور ایران و صربستان محدود به پایتخت‌ها نیست و ما تصمیم داریم که در بخش های مختلف ارتباط دو کشور را فعال کنیم و پلی بین آنها بزنیم. 

سفیر جمهوری اسلامی ایران در صربستان ادامه داد: این دو شهر می توانند در زمینه های مختلف فرهنگی، ورزشی و هنری روابط خود را گسترش دهند و با توجه به شرایط و خواسته بزرگان دو کشور ایران و صربستان، شاهد شکوفایی روابط این دو کشور خواهیم بود. 

حسن پور تاکید کرد: عملی کردن این تفاهم نامه و بندهای مختلف آن امری بسیار مهم است.
 
دراگان تودورویچ سفیر جمهوری صربستان در  ایران نیز در این جلسه ضمن ابراز خرسندی از امضای تفاهم نامه همکاری بین دو شهر شیراز و 《نووی‎ ساد》گفت: شیراز جایگاهی مخصوص و منحصر به فرد در زندگی من دارد و در دانشگاه بلگراد راجع به شعر و ادب فارسی یاد گرفته‌ام و با شاعران بزرگی همچون سعدی و حافظ آشنا شدم.

وی که به زبان فارسی صحبت می کرد با ابراز ارادت نسبت به حافظ و سعدی گفت:  هنگامی که به ایران آمدم، یک روز را به شیراز و بازدید از آرامگاه این دو شاعر بزرگ اختصاص دادم و پس از کاهش شیوع کرونا باز دوباره به شیراز سفر می‌کنم.

براساس این گزارش شهر نووی‎ ساد مرکز اداری، اقتصادی، فرهنگی، دانشگاهی و علمی استان ویوودینا صربستان است و به عنوان پایتخت فرهنگی اروپا در سال ۲۰۲۲ انتخاب شده­ است.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز