خبرگزاری کار ایران

معاون هماهنگی توزیع شرکت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران:

رشد 23 درصدی میانگین مصرف برق در کشور / مصرف برق در صنایع کشور 26 درصد رشد داشته است / شرایط چالش زا در مصرف برق کشور

asdasd
کد خبر : ۱۰۷۵۴۷۲

معاون هماهنگی توزیع شرکت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون، میانگین مصرف برق کشور 23 درصد رشد داشته است و تداوم این رفتار مصرفی بدون اعمال راهبردهای صرفه‌جویی، بسیار چالش‌زا است. همچنین در این بازه زمانی مصرف برق در بخش صنایع کشور نیز 26 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته که این آمار برای حوزه صنعت غیرمتعارف است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، غلامعلی رخشانی‌مهر در جلسه شورای پایایی سال 1400 در شرکت منطقه ای برق باختر در اراک، افزود: گرمای زودرس امسال شرایط مصرف برق را نسبت به سال‌های گذشته متفاوت‌ کرده و عبور از وضعیت شکننده کنونی نیازمند برنامه‌ریزی دقیق‌تر و همکاری مشترکان انرژی است که در این راستا باید مدیریت مصرف به صورت آگاهانه در تمامی بخش‌ها اعمال شود.

وی ادامه داد: بر اساس اعلام سازمان هواشناسی کشور، فروردین‌ماه امسال 5 درجه نسبت به مدت مشابه سال گذشته گرم‌تر شده و از طرفی به دلیل کاهش بارش‌های بهاری چاه های کشاورزی نیز زودتر از سال‌های گذشته فعالیت خود را آغاز کردند که این اتفاقات مصرف برق را به صورت غیرمتعارف بالا برده است.

معاون هماهنگی توزیع شرکت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران اظهار داشت: مصارف خانگی و وسایل سرمایشی به خصوص در جنوب کشور نیز به دلیل گرمای شدید زودتر از سال گذشته وارد مدار شدند که جبران تداوم مصرف بی‌رویه انرژی یا باید از طریق خاموشی دادن به مشترکان انجام گیرد و یا با مدیریت بهینه مصرف و همراهی هدفمند مردم سطح مصرف کاهش یافته و تعادل در تولید و مصرف برق ایجاد شود.

رخشانی‌مهر تصریح کرد: علاوه بر این در سال جاری به دلیل کاهش نزولات آسمانی بخشی از ظرفیت نیروگاه‌های برق آبی کشور در اختیار نیست و  بر همین اساس 36 درصد از منابع آبی کشور کمتر شده و با  کاهش فعالیت نیروگاه‌های برق‌آبی، تراز تولید و مصرف به میزان 4000 مگاوات کمتر شده است.

وی بیان داشت: حدود 26 هزار مگاوات از 60 هزار مگاوات برق مورد نیاز در پیک تابستان صرفاً برای وسایل سرمایشی مصرف می‌شود. در این رابطه درخواست ما از مشترکان برق این موضوع نیست که این وسایل را به طور کلی از مدار خارج کنند، بلکه انتظار می‌رود کولرهای اضافی را از مدار خارج کرده نمایند. همچنین کولرهای گازی را روی دمای 24 یا 25 درجه به بالا تنظیم کرده و کولرهای آبی را نیز در دور کند استفاده کنند.

معاون هماهنگی توزیع شرکت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران تأکید کرد: در سالهای گذشته بخش های صنعت و کشاورزی با انعقاد تفاهم‌نامه‌هایی همکاری بسیاری با شرکت توانیر داشتند که بر اساس این قراردادها صنایع و کشاورزی متعهد می‌شوند که بار مصرف خود را از زمان اوج مصرف به یک ساعت دیگر منتقل کنند که از این بابت پاداش‌هایی نیز داده می‌شود. در این رابطه سال گذشته بالغ 5000 میلیارد ریال به صنایع همکار و کشاورزان پرداخت شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز