خبرگزاری کار ایران

ایلنا از تنش شدید آب در فارس گزارش می‌دهد؛

وضعیت بحرانى آب در 14 شهر و 558 روستای استان/ ورودى سد درودزن به یک سوم رسید

asdasd
کد خبر : ۱۰۷۵۲۵۲

وضعیت کم بارشى وکاهش ذخایر سدها بیانگر روزهاى تنش آبى در فصل گرماى امسال در استان فارس است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، درحالى بسیارى از منابع تأمین آب استان فارس به واسطه خشکسالى با تنش شدید همراه شده و با کاهش بیش از 40 درصدى باران ها ذخایر سدهاى استان نیز کاهش داشته است که این شرایط وضع تامین آب را براى بسیارى از شهرها و روستاهاى استان با تنش همراه کرده است.

در این شرایط میزان مصرف آب در استان فارس با ثبت مصرف 290 لیتر آب در هر شبانه روز براى هر نفر از میانگین مصرف کشور نیز بالاتر رفته و در این حالت تاکید بر مدیریت مصرف آب به واسطه خشکسالى هاى سنواتى موضوعى است که نسبت به آن هشدار داده شده و آن طور که مدیر عامل شرکت آبفای استان فارس گفته اگر مصارف آب را مدیریت و اصول صرفه جویى در مصرف آب را رعایت نکنیم، بى تردید با بحران  شدید کم آبى در استان مواجه خواهیم شد.

على بوستانى با اشاره به خشکسالى هاى متوالى در استان فارس در سال هاى اخیر، عنوان کرد: درحالى میانگین بارندگى در استان فارس کمتر از یک سوم میانگین جهانى است که میانگین تبخیر بیش از سه برابر میانگین جهانى است و علاوه بر این، توزیع زمانى و مکانى این مقدار بارندگى نیز بسیار نامتناسب است.

به گفته بوستانى همچنین مصرف سرانه آب یعنى مقدار آبى که هر نفر در شبانه روز مصرف مى کند در دنیا معادل 150 لیتر در شبانه روز و در کشور ما معادل 250 لیتر در شبانه روز است، این درحالى است که این مقدار در شهرها و روستاهاى استان فارس حدود 290 لیتر در شبانه روز است که بیانگر میزان مصرف غیر متعارف آب شرب در میان مردم استان است.

وضعیت بحرانى آب در 14 شهر و 558 روستای استان

مدیر عامل شرکت آبفا استان فارس با بیان اینکه درحال حاضر 78 درصد از آب شرب شهرها و روستاهاى تحت پوشش شرکت آبفا استان فارس از منابع آب هاى زیرزمینى تامین مى شود، عنوان کرد: این در حالى است که در سال آبى جارى شاهد کاهش شدید نزولات آسمانى و باران در سراسر استان هستیم؛ به طورى که نسبت به سال گذشته با کاهش 63 درصدى و در مقایسه با بلند مدت با کاهش 44 درصدى میزان بارش ها مواجهیم.

بوستانى تصریح کرد: متاسفانه دبى استحصالى آب قریب به اکثریت منابع آب استان نظیر چاه ها، چشمه سارها و قنوات، تحت تاثیر عدم بارش ها، کاهش چشمگیرى داشته است و درحال حاضر آب شرب تعداد زیادى از شهرها و روستاهاى استان در وضعیت بحران قرار گرفته است.

وى با بیان اینکه براى برون رفت از این وضع، آب‌رسانى سیار و اجاره چاه هاى کشاورزى، کف شکنى چاه ها و در برخى مناطق بازسازى شبکه هاى توزیع آب مورد لزوم است، ابراز کرد: درحال حاضر 14 شهر و 558 روستای استان در وضعیت بحران قرار گرفته اند و تعدادى دیگر از شهرها و روستاهاى استان نیز در شرایط تنش آبى به سر مى برند که در صورت ادامه روند خشکسالى و عدم نزول بارش باران مطلوب و عدم مدیریت مصرف و صرفه جویى در مصرف آب از سوى مشترکان ورود به شرایط بحران قریب الوقوع است.

ورودى سد درودزن در سال آبى به یک سوم رسید

اما کاهش ذخایر سدها به ویژه نسبت به سال گذشته نیز ورودى آب سدها را کاهش داد. در این رابطه مدیرعامل شرکت آب منطقه اى فارس با اشاره به کاهش زیاد ورودى سدها در سال آبى گفت: گرچه با کاهش شدید منابع آبى سدها مواجهیم اما تلاش شده است آب سدهایى که براى شرب استفاده مى شود، ذخیره شود.

حمیدرضا دهقانى با بیان اینکه از 9 سد استان که براى تامین آب شرب استفاده مى شود، سعى شده است که آب لازم براى شرب ذخیره شود، عنوان کرد: گرچه ذخیره سدها با کاهش شدید همراه بوده است اما با برنامه ریزى هایى که صورت گرفته است در سدهاى تامین آب شرب هیچ دغدغه اى نداریم و آب را نگهدارى کرده ایم.

وى خاطر نشان کرد: کاهش ذخیره سدها نسبت به سال گذشته بسیار زیاد بوده و به عنوان مثال میزان ذخیره سد درودزن که در تامین آب شرب شهر شیراز و مرودشت منبع اصلى است، ورودى این سد به یک سوم رسیده است.

دهقانى یادآور شد که با همه تنش هاى آبى که وجود دارد تلاش شده است که آب لازم را در سدهاى تامین شرب نگه داریم، اما با این وجود مدیریت مصرف همانند سال هاى گذشته ضرورى است.

به گزارش ایلنا؛ بحران خشکسالى براى کل کشور با کاهش شدید بارندگى‌ها براى تابستان پیش رو کل کشور را در وضعیت هشدار قرار داده است و بسیارى از شهرها و روستاى استان وارد تنش آبى شده اند.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز