خبرگزاری کار ایران

در وبینار بین المللی دستاوردهای ایران در حوزه تولید واکسن کووید۱۹ عنوان شد؛

"رازی کووپارس" یک گام جلوتر از سایر واکسن ها/ تولید انبوه پس از دریافت تاییدیه سازمان غذا و دارو

asdasd
کد خبر : ۱۰۷۵۱۹۴

محقق موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی گفت: واکسن "رازی کوپارس" یک گام جلوتر است و علاوه بر تحریک سیستم ایمنی مرکزی، موجب تحریک بخش بالایی سیستم تنفسی نیز می شود.

به گزارش ایلنا از البرز، سیدرضا بنی‌هاشمی در وبینار علمی و بین المللی با موضوع دستاوردهای ایران در حوزه تولید واکسن کووید 19 که از سوی شبکه آزمایشگاهی بین المللی ریاست جمهوری برگزار شد، با اشاره به نزدیک به یک قرن سابقه واکسن سازی و تولید بیش از 80 نوع واکسن و فرآورده های بیولوژیک در موسسه رازی، درباره واکسن "رازی کووپارس" گفت: این واکسن بر پایه پروتئین نوترکیب اسپایک SARS COV-2 ساخته و از دو بخش آنتی ژن و ادجوانت تشکیل شده است.

وی با اشاره به مقالات ژورنال نیچر تصریح کرد: واکسن های پروتئینی بالاترین میزان ایمونوژنیسیتی را ایجاد می کنند.

بنی هاشمی در ادامه با این یادآوری که واکسن ماده‌ای برای جلوگیری از بروز بیماری و جلوگیری از گردش ویروس در جامعه است، افزود: تمامی واکسن‌هایی که تا کنون به کارآزمایی‌های بالینی رسیده اند باعث می‌شوند فرد دریافت کننده بیمار نشود؛ اما در سیستم‌های تزریقی فقط سیستم ایمنی مرکزی تحریک می‌شود و سیستم مخاطی و یا بخش بالایی تنفسی تحریک نخواهد شد. از این رو احتمال انتقال ویروس وجود دارد.

محقق موسسه رازی ادامه داد: بنابراین باید تعداد زیادی از افراد جامعه واکسینه شوند تا به حد ایمنی حداکثری برسیم. اما واکسن موسسه رازی یک گام جلوتر است؛ زیرا رویکرد این بوده که برای جلوگیری از بیمار شدن افراد، یک دوز استنشاقی نیز دریافت کنند تا سیستم بالای تنفسی آنها تحریک شود و میزان انتقال ویروس به حداقل برسد.

به گفته وی، شروع واکسیناسیون با "رازی کووپارس" در 500 موش و 25 میمون سبز آفریقایی در مدت یک سال انجام و در ادامه پس از ارسال CTD به سازمان غذا و دارو و دریافت تاییدیه های کمیته اخلاق فاز یک و دو کارآزمایی بالینی آغاز شد. 

فاز یک کارآزمایی بالینی اسفندماه سال گذشته آغاز و نیمه فروردین ماه با 133 داوطلب به پایان رسید. فاز دوم کارآزمایی بالینی با حضور 500 داوطلب تا تیرماه انجام خواهد شد. فاز سوم نیز تا مهرماه به انجام خواهد رسید و تولید انبوه واکسن پس از دریافت تائیدیه سازمان غذا و دارو آغاز می شود.

این وبینار با حضور سید رضا بنی هاشمی رئیس بخش ایمونولوژی موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی، حسن جلیلی مدیر تحقیقات شرکت شفا فارمد و کیهان آزادمنش رئیس بخش ویروس شناسی انیستیتو پاستور ایران برگزار شد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز