خبرگزاری کار ایران

ایلنا از هرمزگان گزارش می دهد؛

نبود زیرساخت مناسب در شرایط کار از راه دور/ یک نماینده مجلس: مفهوم واقعی دورکاری در استان اجرا نمی شود

asdasd
کد خبر : ۱۰۷۴۷۷۱

با شیوع ویروس کرونا در سال گذشته و با توجه به اینکه تعداد زیادی از مبتلایان را قشر کارمند جامعه تشکیل می دهند، بسیاری از ادارات و سازمان ها به دورکاری روی آورده اند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از بندرعباس، دورکاری ادارات و سازمان ها باعث شده است که انجام دادن کارها به صورت آنلاین از کیفیت مناسبی برخوردار نباشد، بنابراین در زمان گشایش چندروزه ادارات به صورت شیفتی، با هجوم بسیاری از ارباب رجوع ها و مردم در سازمان ها روبرو هستیم که بدون فاصله اجتماعی و رعایت نکردن پروتکل های بهداشتی سبب ابتلای دوچندان ویروس کرونا می شوند.

همچنین در روزهایی که از کرونا به دور بودیم شاهد معطلی های فراوان برای انجام کارهای خود در ادارات بودیم و این شرایط کرونایی به این روند دامن زده است و همچنان تاکید مسؤلان برای دورکاری در شرایط کرونایی پابرجاست.

عملکرد کارمندان در دورکاری همان کیفیت قبل را دارد/ ادارات پاسخگوی مناسبی برای مردم نیستند

یک شهروند هرمزگانی در گفت و گو با خبرنگار ایلنا در خصوص دورکاری می گوید: اشتغال از راه دور برای کارمندانی که در زمان حضور در سازمان ها کارهایشان به صورت اینترنتی انجام می گرفت خللی ایجاد نمی کند و عملکرد آنها با همان کیفیت قبل ادامه خواهد داشت.

وی در این خصوص می افزاید: دورکاری، کار را برای بعضی کارمندان سخت کرده و سبب شده که بیشتر زمان خود را در خانه به انجام کار اختصاص دهند و مرزی برای زندگی شخصی و کاری خود نداشته باشند.

شهروند دیگری می گوید: در این شرایط کرونایی، سازمان ها و ادارات پاسخگوی مناسبی برای مردم نیستند و ارباب رجوع برای انجام کارهای خود باید در روزهای متوالی با آنها در تماس و ارتباط باشد تا به پاسخ سوال خود برسد.

ما در محل کارمان با مفهوم دورکاری مواجه نشده ایم

محسن عسکری فعال اقتصادی هرمزگان در رابطه با دورکاری به خبرنگار ایلنا اظهار می کند: ما در محل کارمان با مفهوم دورکاری مواجه نشده ایم اما مشکلاتی که در شرایط کرونایی به وجود آمده است اجتناب ناپذیر است و اداره ها مجبور به دورکاری هستند.

وی ادامه می دهد: ما در اسکله شهیدباهنر به چنین مشکلی برنخورده ایم و هیچ ضربه ای از دورکاری شامل حال ما نشده است، چون در اینجا دورکاری مفهومی ندارد و بیشتر کارکنان مشغول کار هستند. با وجود دورکاری در ادارات، در هنگام مراجعه به آنجا، خللی در کار ما ایجاد نشده است.

عسکری تصریح می کند: مزیت دورکاری این است که از شیوع کرونا جلوگیری می شود و مراجعه ارباب رجوع به اداره ها به حداقل می رسد.

باید با شیفت بندی از تجمع کارکنان در محل کار جلوگیری شود

نازنین شیبانی تذرجی معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری هرمزگان در گفت و گوی اختصاصی به خبرنگار ایلنا، اظهار می کند: دورکاری، نوعی شیوه کار است که به شاغل اجازه می دهد بدون نیاز به حضور در اداره تکالیف و وظایف حرفه ای خود را به دور از بروکراسی های سنتی با انعطاف پذیری بیشتری انجام دهد که یکی از اصول توسعه آن، فناوری اطلاعات است.

وی با بیان اینکه دورکاری مزایای بسیاری دارد، می افزاید: در حال حاضر و براساس سیستم موجود کارکنان دولت باید راس ساعت خاصی در محل کار خود حاضر شوند و راس ساعت خاصی نیز به منازل خود بازگردند که این رویه علاوه بر هزینه‌های بالا، وقت افراد را نیز هدر می‌دهد.

وی عنوان می کند: در زمینه دورکاری باید زیرساخت‌های مناسب را نیز فراهم کرد و دستگاه‌های ارتباطی هوشمند همچون تلفن همراه، هوشمند و لپ‌تا‌پ یا رایانه شخصی که به اینترنت متصل باشند، لوازم اولیه دورکاری هستند.

معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری تصریح می کند: با وجود شدیدتر شدن شیوع کرونا در کشور در بعضی از مشاغل که امکان دورکاری وجود دارد، مدیران تمایل چندانی به دور کاری کارکنان ندارند.

وی تاکید می کند: اجرای طرح دورکاری کارکنان دولت از سوی مدیران به منظور پیشگیری از شیوع ویروس کرونا الزامی است و مدیران همه دستگاه ها ملزم به رعایت این مصوبات هستند.

شیبانی به توسعه دولت الکترونیک در دوران شیوع کرونا در کشور و استان اشاره می کند: خدمات مرتبط با میز خدمت الکترونیکی در ادارات و دستگاه‌ها در طول ماه‌های اخیر به شدت افزایش یافت و به همت اداره کل فناوری اطلاعات استانداری هرمزگان شاهد تحولی در این زمینه بودیم به طوری که ادارات بسیاری با پیوستن به این میز خدمت الکترونیک، خدمات خود را به صورت غیرحضوری ارائه می‌دهند.

وی عنوان می کند: بستر ویدئو کنفرانس را نیز برای برگزاری جلسات در استان ساماندهی کردیم که با اقدام خوب مخابرات هرمزگان در رساندن فیبر نوری به بسیاری از ادارات و تمامی فرمانداری‌ها، امکان برگزاری جلسات بدون حضور از نزدیک فراهم شد که مدیران دستگاه‌ها بتوانند در هر لحظه از شبانه روز این جلسات را بر بستری امن و آنلاین برقرار کنند.

معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری ادامه می دهد: بهترین کار برای جلوگیری از تجمع کارکنان در یک اتاق در محل کار و در پی آن شیوع کرونا، دورکاری است و کارکنان باید بستری از ارتباطات الکترونیکی را در منزل داشته باشند تا بتوانند در شرایط دورکاری کارهای خود را انجام دهند.

وی خاطرنشان می کند: کارکنان به یک سیستم اطلاعاتی برای اشتراک‌گذاری داده‌ها، یک سیستم اتوماسیون اداری تحت وب برای انجام مکاتبات آنلاین اداری و سیستم مدیریت پروژه‌ها نیاز دارند که به جریان اطلاعاتی بین کارکنان سازمان سرعت بدهد.

شیبانی می گوید: یک دستگاه توسط حوزه فناوری استانداری در اختیار مدیران، معاونان، فرمانداران، بخشداران قرار گرفته است، که دورکاری را در بستر الکترونیک پایه ریزی کرده و برای هر مدیر یک سیم کارت و وای فای جیبی کوچک که به لپ تاپ متصل می شود فراهم شده است که به اتوماسیون اداری متصل می شود و استانداری هرمزگان از استان های پیشرو در حوزه دورکاری به صورت الکترونیکی می باشد.

وی خاطرنشان می کند: توصیه می کنیم که همه دستگاه ها در بستر الکترونیکی باشند و باید تمام کارمندان در منزل، به اتوماسیون اداری و کارتابل های اداری دسترسی داشته باشند.

معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری در خصوص بازدهی کارمندان در شرایط دورکاری، بیان می کند: همه چیز بستگی به مدیریت آن سیستم دارد که چه اندازه از کارمندان استفاده می کند و باید استفاده بهینه به نفع دستگاه داشته باشد و با نظارت و مدیریت پرسنل و شیفت بندی آنها از تجمع کارکنان در محل کار جلوگیری شود.

وی تصریح می کند: بهتر است در این شرایط کرونایی دورکاری لحاظ شود و کارمند در منزل بماند؛ زیرا هم بدون استرس در کنار خانواده و با تغذیه مناسب است و هم از تجمع و شیوع کرونا جلوگیری می شود.

شیبانی می افزاید: هدف ما در توسعه و ساختن دستگاه های اجرایی، سلامتی خود پرسنل است و حفظ سلامتی کل کارمندان استان هرمزگان در اولویت است تا جایی که کرونا سیر نزولی خود را طی کند.

دورکاری شیوه ای برای کارمندانی که امکان انجام فعالیت در منزل را دارند

منصور آرامی نماینده مردم بندرعباس در مجلس شورای اسلامی در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایلنا، می گوید: دورکاری یکی از شیوه های انجام کار در دستگاه‌ های دولتی و اداری برای کارمندانی است که امکان انجام فعالیت و خدمت در منزل از طریق آنلاین یا آفلاین را دارند.

وی ابراز می کند: هر کارمندی نیاز به دورکاری ندارد بعضی از آنها شرایطشان به گونه‌ای است که باید در محل کار حضور داشته باشند، کسانی که امکان استفاده از دورکاری را دارند باید دور کار شوند.

آرامی تصریح می کند: در مکان ها و شهرهای مختلف شیوه دورکاری نیز متفاوت است، این کار بسته به مدیران و مسئولین محلی با شدت ،ضعف،کمیت و کیفیت متفاوت برگزار می شود.

نتیجه مطلوب و نامطلوب دورکاری

نماینده مردم بندرعباس در مجلس شورای اسلامی اظهار می کند: در بعضی مکان ها دور کاری به خوبی انجام شده و نتیجه آن نیز مطلوب بوده است و از طرفی دیگر در کاهش بیماری کرونا موثر بوده است.

وی می افزاید: متاسفانه در بعضی مکان ها، مدیران نتوانستند مدیریت مناسبی بر شرایط دورکاری داشته باشند و به خوبی از آن بهره ببرند، در نتیجه نامطلوب بوده است که سبب شد مدیران برای ماندن کارمند در محل کار اصرار ورزند.

آرامی اضافه می کند: با توجه به شیوع بیماری کرونا، برای ضرورت فاصله گذاری اجتماعی و عدم تردد کارمندان در محل کار، یکی از شیوه ها را دورکاری دیدند که بتوانند دستورالعمل های بهداشتی را رعایت کنند.

آموزش های لازم در خصوص دورکاری باید انجام شود

وی خاطرنشان می کند: لازم است که از طریق سازمان امور استخدامی، استانداری ها و سازمان مدیریت برنامه ریزی استان ها جلسات مختلف برگزار شود تا آموزش های لازم انجام شود و به خوبی در دوران کرونا یا پس از آن دورکاری انجام شود، نتیجه آن کمتر شدن هزینه ها، رعایت دستورالعمل های بهداشتی و انجام کار با کیفیت مناسب است.

دورکاری پیش از کرونا نیز بوده است

نماینده مردم بندرعباس در مجلس شورای اسلامی عنوان می کند: به نظر بنده باید دورکاری اعمال شود حتی پیش از کرونا نیز بوده است چون بعضی از کارمندان امکان حضور در محل کار را ندارند و می‌توانند در منزل کارشان را به خوبی انجام دهند، به فرض مثال کسی که بیماری خاصی دارد کمیته های سرمایه انسانی در ادارات تصمیم گیری می کنند که آیا این فرد نیاز به حضور دارد یا خیر.

وی اضافه می کند: در دوره کرونا دورکاری به صورت قبل نیست و برای رعایت فاصله گذاری اجتماعی و کم شدن تجمع کارمندان یک سوم کارمندان حضور می‌یابند و دو سوم دور کار می شوند، این کار باید به خوبی مدیریت شود تا به کار لطمه ای وارد نشود.

آرامی بیان می کند: دورکاری اگر به خوبی مدیریت شود می تواند به بازدهی و کیفیت کار کمک می کند و در مهار بیماری کرونا نیز تاثیر زیادی داشته است.

دورکاری در استان به خوبی انجام نشده است

وی در خصوص دورکاری در استان می‌گوید: دورکاری در استان به خوبی انجام نشده است چون شناخت درستی از دورکاری ندارند. باید به مدیران آموزش داده شود و با برگزاری جلسات توجیهی، دستورالعمل ها را به آنها آموزش دهند.

نماینده مردم بندرعباس در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان می کند: دورکاری در دست برخی از مدیران ابزاری شده است تا از این طریق به کارمند امتیاز دهند، متاسفانه در بیشتر مکانها در کشور به این صورت است که دورکاری امتیاز دادن به کارمند شده است.

وی خاطرنشان می کند: اگر نیرویی فعال هم باشد اما امکان دورکاری را در منزل نداشته باشد نباید به عنوان امتیاز کارمند را دورکار کرد.

آرامی تصریح می کند: برای دورکاری باید زیرساخت مناسب در منزل داشته باشند، امکانات فراهم شود و کسی که امکان حضور ندارد در منزل به کارهایش رسیدگی کند که حتی اگر ۶۰ درصد کارمند دور کار شوند تغییری در کیفیت کار صورت نگیرد.

وی می افزاید: دولت برای مهار بیماری کرونا بنابر مشکلات اقتصادی کشور با فراز و نشیب زیادی مواجه است، اگر بین دستگاه‌های اجرایی هماهنگی به وجود بیاید در مهار کرونا موفق تر و بهتر خواهیم بود، هرچه پیشنهاد کارشناس بهداشت و درمان در اولویت قرار بگیرد نتیجه کار بهتری خواهیم داشت.

گزارش: سودابه امامی

انتهای پیام/
سودابه امامی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز