خبرگزاری کار ایران

ایلنا بلاتکلیفی احداث موزه فرش اراک را بررسی می کند؛

فرش ها در انتظار زمینی که دیده شوند / یک بوم و دو هوای مسئولین در اختصاص زمین به موزه فرش/ سومین موزه فرش جهان در اراک راه‌اندازی می‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۰۷۴۶۷۷

کلنگ احداث موزه فرش اراک در بهمن ماه سال 1394 با حضور مسئولان کشوری و استانی بر زمین زده شد، اما با گذشت چندین سال هنوز وضعیت ساخت این موزه در هاله ای از ابهام قرار دارد. احداث این موزه، 5 سال پس از کلنگ زنی و به دلیل مسائل حقوقی مالکیت زمین آن، همچنان بلاتکلیف مانده است، چرا مالکیت این زمین متعلق به شرکت نفت است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، موضوع واگذاری زمین این پروژه از سوی شرکت نفت تبدیل به چالش دیگر شده بود و شرکت نفت حاضر به واگذاری زمین نشد و تمامی این اتفاقات، به کشمکش ها برای واگذاری یا عدم واگذاری این زمین، دامن می زد. پس از تمامی این کشمکش ها بین مجموعه میراث فرهنگی و مجموعه شرکت نفت بر سر واگذاری زمین مذکور، موضوع دیگری که در حال حاضر مطرح شده این است که واگذاری این زمین به طور کامل منتفی شده و شرکت نفت حاضر به واگذاری این زمین نیست. موضوعی که مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی به آن پاسخ می دهد و سخن از زمین دیگری به میان می آورد.

واگذاری زمین حاشیه پارک ملت منتفی شده است

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی در این خصوص گفت: موضوع واگذاری زمین برای احداث موزه فرش که در حاشیه پارک ملت قرار دارد و متعلق به شرکت نفت است، از سوی این شرکت به طور کامل منتفی شده و این مجموعه حاضر به واگذاری زمین مذکور نیست. بیش از یک سال است که موضوع این زمین کاملا منتفی شده و هیچگونه اقدام دیگری بر روی این زمین انجام نشده است.

مصطفی مرزبان در گفتگو با خبرنگار ایلنا، افزود: در حال حاضر نیز مقرر شده تا مجموعه دانشگاه اراک زمین دیگری در حاشیه پارک امیرکبیر (مستوفی) برای احداث موزه فرش واگذار کند، اما هنوز این موضوع عملیاتی نشده است. البته باید مشخص شود که حدود اختیارات دانشگاه اراک تا چه میزان است و آیا می تواند زمین را واگذار کند. در این رابطه مکاتبات لازم انجام شده و اگر مراحل واگذاری زمین به میراث فرهنگی اجرایی شود، فرایندهای احداث و آغاز عملیات اجرایی این موزه پیگیری خواهد شد.

وی ادامه داد: طبق مکاتبات انجام شده، دانشگاه اراک اعلام کرده که در این راستا همکاری خواهد کرد تا زمین واگذار شود، اما فرایندهای موقعیت سنجی و امکان سنجی زمین و موافقت های استانی به طور کامل انجام نشده است. همچنین فرایندهای تامین اعتبار و همچنین محل تامین اعتبار برای احداث موزه باید مشخص شود. اگر موقعیت زمین مشخص شود و همچنین تامین اعتبار آن نیز اجرایی شود، فرایندهای احداث ساختمان موزه فرش نیز انجام می شود.

وعده ای از سوی دانشگاه اراک برای واگذاری زمین داده نشده است

اما رئیس دانشگاه اراک اظهارات متفاوتی را در این رابطه مطرح کرد و گفت: موضوع واگذاری زمین در حاشیه پارک امیرکبیر (مستوفی) از سوی دانشگاه اراک برای احداث موزه فرش صحت ندارد. زمین های پارک متعلق به دانشگاه اراک نیست که واگذاری آنها نیز از سوی دانشگاه انجام شود. چنین وعده ای داده نشده است.

سعید حمیدی در گفتگو با خبرنگار ایلنا، افزود: مجموعه دانشگاه اراک مالک زمین های پارک نیست و هیچ کدام از زمین های حاشیه پارک امیرکبیر (مستوفی) در ید اختیارات دانشگاه قرار ندارد که وعده واگذاری آن داده شود. این زمین ها در حاشیه پارک قرار دارد و حتی دارای مالک خصوصی است که باید تصرف شود و بهای آن پرداخت گردد.

وی ادامه داد: موضوع از این قرار است که به فرماندار شهرستان اراک و شهردار اراک پیشنهاد داده ایم تا اگر امکان دارد، بخشی از زمین های پارک امیرکبیر (مستوفی) که به صورت زمین خالی باقی مانده است، از مالک زمین تصرف کنند و بهای آن را بپردارند و در نهایت زمین را به احداث موزه فرش اختصاص دهند. تمامی این موضوع تنها در حد پیشنهاد بوده است.

از عشق به زادگاه تا عدم انجام فعالیت از سوی مسئولین استانی 

ابراهیم حسینجانی شخصی که قرار است در صورت احداث ساختمان موزه فرش، مجموعه فرش های نفیس و قدیمی خود را به این موزه اهدا کند، می گفت چندین پیشنهاد خوب از اشخاص متعدد و دستگاه های اجرایی دولتی و غیردولتی در اقصی نقاط ایران به وی داده شده که فرش های خود را برای نمایش و احداث موزه به آنها واگذار کند تا این فرش ها در بهترین مکان های ممکن به نمایش گذاشته شود. اما حسینجانی هرگز حاضر به چنین اتفاقی نشده است و بارها اعلام کرده است به علت آنکه فرزند اراک است، تنها حاضر می شود که این فرش ها در شهر اراک و زادگاهش به نمایش گذاشته شوند. اما موضوع اینجاست که در استان مرکزی هیچگونه فرایندی که ثابت کند مسئولین استانی تمایل به این کار دارند، مشاهده نمی شود.

موزه فرش اراک، سومین موزه فرش جهان در صورت بهره برداری

ابراهیم حسینجانی، اهداء کننده فرش های موزه فرش اراک نیز چندی پیش در راستای اقدامات خود برای احداث این موزه گفت: کلنگ موزه فرش چند سال است که به زمین زده شده، اما به هر دلیلی تاکنون به سرانجام نرسیده است. اخیراً استاندار فعلی نیز با پیگیری های متعدد به جدیت در حال رایزنی و مذاکرات متعدد هستند تا بحث ایجاد موزه فرش هرچه سریعتر به نتیجه برسد. ایشان فرش هایی را که قرار است بنده به موزه اهداء کنم بازدید کردند که به شدت مورد تحسین ایشان قرار گرفت.

حسینجانی در گفتگو با خبرنگار ایلنا، افزود: بنده این فرش ها را نه به نام ابراهیم حسینجانی، بلکه به نام بهارستان و به افتخار شهدای این سرزمین و خانواده هایشان تقدیم موزه خواهم کرد. این تصمیم من خدمت کوچکی است در برابر کسانی که خالصانه جان خود را در دست گرفته و فدای این مرز و بوم کردند. بنده قدم خیری برای شهر و کشور خودم برداشتم و اکنون منتظر مساعدت و همکاری مسئولین استان برای احداث موزه فرش هستم. اهداء فرش ها به موزه فرش یک سرمایه مادی و معنوی برای شهر و کشورم می باشد و آبرو و اعتبار به همراه خواهد داشت.

وی ادامه داد: اولین شهری که دارای موزه فرش شد، شهر باکو در زمان شوروی سابق بود. بعد از آن نیز موزه ملی فرش در تهران بود که در تاریخ 22 بهمن سال 56 به بهره برداری رسید. زمانی که موزه فرش اراک به بهره برداری برسد، سومین موزه تخصصی فرش در جهان لقب خواهد گرفت، چرا که در برخی شهرهای دیگر موزه هایی وجود دارند که تنها تعداد محدودی فرش در آنها به نمایش گذاشته شده، اما به این صورت نیست که صرفاً و تخصصاً و همچنین با این وسعت و قدرت به موضوع فرش پرداخته شده باشد. اراک خواستگاه فرش دستباف بوده و می بایستی چنین موزه ای در دل آن جای گیرد و برای توریست ها و افرادی که می خواهند با چنین هنر آبرومندی آشنا شوند، پایگاهی باشد.

اهداء کننده فرش های موزه فرش اراک اظهار داشت: می دانم که در استان مرکزی تمامی مسئولین برای انجام این فرایند حسن نیت دارند، اما نمی دانم چرا فرایند احداث موزه دائماً به تأخیر می افتد. این موضوع را درک می کنم که برای احداث چنین موزه ای، مسائل و مشکلات بسیاری وجود دارد و به همین دلیل احداث موزه به تأخیر افتاده است. برای احداث موزه فرش اراک صبوری کرده ام و ایمان دارم که بالاخره این تلاش ها نتیجه بسیار مثبتی به همراه خواهد داشت و نیت خیر من به نحو احسنت در اراک به نتیجه خواهد رسید.

حسینجانی تصریح کرد: مسئولین بسیاری از تهران و سایر استان ها به سراغ بنده آمدند و پیشنهاد دادند چنانچه این امر در اراک به نتیجه نرسد، حاضر هستند با تمام امکانات با بنده همکاری کنند و موزه فرش را در استان های خود راه اندازی کرده و این فرش ها را به نمایش بگذارند. اما به هیچ عنوان حاضر نیستم این فرش ها در استان و یا شهر دیگری، نمایش داده شود. بارها از بنده خواسته اند که این فرش ها را حتی به صورت موقت در سایر استان ها و شهرها به معرض دید مردم بگذارم، اما به هیچ وجه نپذیرفته ام. موضوع این است که بنده ایران را وطن خود، اراک را شهر خود و ضامنجان را زادگاه خود می دانم و معتقدم این موزه تنها در شهر اراک باید احداث شود و به بهره برداری برسد.

وی بیان داشت: در تمام مدت 60 سال فعالیت در حوزه فرش، تک تک این فرش ها را با شعور و شناخت جمع آوری کرده ام و تمامی این فرش ها در جهان نایاب هستند و همانند ندارند و هر کدام یک سرمایه برای کشور محسوب می شوند. آرزوی من این است که هر چه زودتر این موزه احداث شود و فرش ها در زیر نور به نمایش گذاشته شوند و حاصل 60 سال فعالیت و تلاش بنده در حوزه فرش به ثمر نشیند.

پاساژ گلستان شرایط مناسب برای موزه فرش را ندارد

اتفاقات پی در پی باعث شد تا در سال 95 زمزمه هایی در خصوص جابه جایی محل احداث موزه فرش مطرح گردد و رفته رفته این زمزمه ها آنقدر قدرت گرفت که طبقه سوم پاساژ تازه تاسیس گلستان، به عنوان محل جدید احداث موزه فرش معرفی شود. اما به دلیل عدم وجود شرایط مناسب، از احداث موزه در این مکان نیز صرف نظر شد. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز