خبرگزاری کار ایران

ایلنا از سمنان گزارش می‌دهد؛

نارضایتی مردم دامغان از خلف وعده‌های بی پایان مسئولان بهداشت و درمان/ دانایی:تصمیم گیر نهایی من نیستم/ شرکت های دارویی ما را در لیست سیاه گذاشتند

asdasd
کد خبر : ۱۰۷۴۴۰۸

شیوع سالک و در یکی دوسال اخیر ویروس کرونا ، ضعف سیستم بهداشت و درمان شهرستان دامغان در استان سمنان را به خوبی آشکار ساخت. اگر چه برخی از مسئولان کمک دائمی در ساخت مراکز بهداشتی و درمانی و تجهیز بیمارستان ها را وظیفه خیرین قلمداد کرده و به محض کمترین مطالبه‌گری شهروندان و برای فرار از مسئولیت، آنها را به سمت خیرین هدایت می‌کنند اما واقعیت چیز دیگری است...

 به گزارش خبرنگار ایلنا از سمنان، از سال‌های گذشته تاکنون ضعف بهداشت و درمان دامغان، تعداد زیادی از شهروندان این شهرستان و روستاهای تحت پوشش را آزار داده است. شیوع مجدد سالک پس از 20 سال و ناتوانی شبکه بهداشت و درمان دامغان و دانشگاه علوم پزشکی سمنان به منظور مقابله و ریشه‌کنی این بیماری باعث مهاجرت و عزیمت شهروندان به شهرهای اطراف و حتی پایتخت شد. هنوز موضوع سالک مرتفع نشده بود که تمام شهرهای کشور از جمله دامغان هم درگیر ویروس  کرونا شد.
 
شیوع سالک و در یکی دوسال اخیر ویروس کرونا ، ضعف سیستم بهداشت و درمان شهرستان دامغان را بر همگان آشکار ساخت. اگر چه برخی از مسئولان کمک دائمی و مادام العمر در ساخت مراکز بهداشتی و درمانی و تجهیز بیمارستان‌ها را وظیفه خیرین قلمداد کرده و به محض کمترین درخواست شهروندان از متولیان مربوطه، برای فرار از مسئولیت، شهروندان را به سمت و سوی خیرین هدایت می کنند اما واقعیت چیز دیگری است.
 
 شهروندان دامغانی نیز از خُلف وعده‌های متعدد مسئولان استان بویژه دانشگاه علوم پزشکی سمنان خسته‌اند.گلایه های اخیر استاندار سمنان خطاب به این دانشگاه و پاسخ نوید دانایی رئیس این دانشگاه که مجددا ساخت بیمارستان دوم دامغان را مشروط به حضور خیرین و بخش خصوصی دانسته بود باعث شد تا شهروندان دامغانی در تاریخ 1400/02/18 و 1400/03/01 نسبت به بی‌عدالتی درمانی در مقابل ستاد مرکزی دانشگاه علوم پزشکی و استانداری سمنان تجمع کنند. اعتراضی که هنوز به نتیجه نرسیده و واکنشی مناسبی را از سوی مسئولان در بر نداشت.
 
شهروندان دامغانی در گفت و گو با خبرنگار ایلنا اظهار داشتند: بر اساس گزارش آماری سامانه آمار و اطلاعات بیمارستانی (آواب) که در سال 1396 جمع آوری شده،تخت‌های بیمارستانی سمنان (غیر از بخش خصوصی و مهدیشهر) 445 تخت است که سهم دامغان از این تعداد ، 158 تخت بستری  فعال است.
 
شهروندان دامغانی با تاکید بر اینکه تخت بیمارستانی در دامغان کمتر از سمنان است، بیان کردند: با این حال هم، بررسی یک عدد به نام سرانه تخت بیمارستانی برای تحلیل وضعیت بهداشت و درمان یک شهرستان کفایت نمی‌کند.
 

آنها اظهار کردند: باید شاخص‌های مکملی مثل تعداد تخت فعال بستری، تعداد پرسنل، شاخص بیمار به تخت و از همه مهمتر ضریب اشغال و متوسط ضریب اقامت بیمار مورد توجه دانشگاه علوم پزشکی باشد.

تجمع کنندگان دامغانی یادآور شدند: یکی از موارد مهم دیگر برای تحلیل درست و اصولی ساخت بیمارستان دوم در دامغان توجه به تعداد «تخت‌های ویژه» به تفکیک بیمارستان‌های تحت پوشش است. 

 

(فیلم مربوط به تجمع شهروندان دامغانی در روز شنبه اول خرداد مقابل استانداری سمنان است)

بالاتر بودن متوسط اقامت بیمار در بیمارستان دامغان 

به گفته شهروندان دامغانی، جمعیت زیادی به عنوان نیروی مولد در روستاها ساکن هستند که عموما در بخش‌هایی نظیر کشاورزی فعال هستند، دسترسی محدود  این افراد به خدمات بهداشتی در محل و از آن گذشته پراکندگی جمعیت و فاصله زیاد از شهر و...  سرانه تخت بیمارستانی بیشتری را می طلبد. اما واقعیت آن است که همین تعداد هم پایین‌تر از استاندارد است و بیشتر آنها در حالت عادی  اشغال است.

نارضایتی مردم دامغان از خلف وعده‌های بی پایان مسئولان بهداشت و درمان/ دانایی:تصمیم گیر نهایی من نیستم/ شرکت های دارویی ما را در لیست سیاه گذاشتند

 

دلایل مخالفت دانشگاه علوم پزشکی سمنان با نماینده دامغان

آنها به ایلنا گفتند: نماینده شهرستان دامغان مدعی است که پیگیری لازم برای تأمین اعتبار راه‌اندازی بیمارستان دوم را انجام داده و عنوان کرده که برای تخصیص این اعتبار تا لحظه آخر تلاش خواهد کرد حال چه دلیل عقلانی و منطقی برای مخالفت دانشگاه علوم پزشکی سمنان با ساخت بیمارستان دامغان وجود دارد؟

اما مسئولان دانشگاه علوم پزشکی سمنان معتقدند اخذ مجوز کمیسیون ماده 23 بیمارستان دوم دامغان  نیازمند مدت زمان طولانی  است  و بعید می‌دانند به بودجه سال 1400 برسد.در حالی‌که مقصود نماینده دامغان تخصیص اعتبار از بودجه 1400 برای ساخت بیمارستان دوم این شهر است.

اعتبار 30 میلیون تومانی برای مقابله با سالک کافی نیست

نوید دانایی رئیس دانشگاه علوم پزشکی سمنان با تاکید بر اینکه می دانم اعتبار 30 میلیون تومانی برای مقابله با سالک کافی نیست، گفت: بخشی از مشکلات بهداشت و درمان شهرستان دامغان به دلیل تحریم ها است و در کشوری زندگی می کنیم که تحریم است و مشکلات اقتصادی دارد.

وی ادامه داد: در تمامی نقاط استان سمنان کمبود پزشک داریم و برای شبانه روزی شدن کلینیک رضایی تنها درمانگاه شهر حداقل به 4 پزشک احتیاج داریم.

دانایی بیان کرد: 86 ردیف استخدامی به دامغان اختصاص یافت که 16 ردیف آن بلا تصدی است. 

وی با اشاره به اینکه حواسم به وعده هایم است اظهار کرد: در موضوعات بهداشت و درمان تصمیم گیر نهایی من نیستم و تیم های وزارتخانه نیز این موضوعات را بررسی می کنند.

نوید دانایی اضافه کرد: در دانشگاه علوم پزشکی سمنان از سال 1394 بدهی دارویی وجود دارد و برای همین شرکت های دارویی این دانشگاه را در لیست سیاه (بلک لیست)  گذاشتند و هیچ دارویی به دانشگاه علوم پزشکی نمی دهند ،این موضوعات باعث می شود تا شرایط ساماندهی به وضعیت بهداشت  و درمان استان سخت‌تر  شود.

گزارش : محمود بانی

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز