خبرگزاری کار ایران

مدیرکل میراث فرهنگی خراسان رضوی:

خانه تاریخی شریفی رشتخوار در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد

asdasd
کد خبر : ۱۰۷۴۳۴۰

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی از ثبت ملی خانه تاریخی شریفی در شهرستان رشتخوار خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از مشهد، ابوالفضل مکرمی‌فر در این باره گفت: این اثر تاریخی در شهر رشتخوار، خیابان امام خمینی شمالی۶، سمت چپ، درب دوم، پلاک ۶ قرار دارد و در حال حاضر مالک آن نوروز شریفی است.

مکرمی‌فر تصریح کرد: این خانه تاریخی در سال ۱۳۴۳ هجری شمسی توسط نوروز شریفی از فرزندان و ورثه کاظم خان قرایی به نام‌های محمدکاظم کاظمی قرایی و بانو زهرا خزاعی خریداری شده است، به همین دلیل در بین اهالی منطقه به خانه تاریخی شریفی معروف شده است.

هم‌چنین مسئول دفتر ثبت‌ آثار تاریخی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی درباره مشخصات این اثر گفت: این خانه تاریخی تقریباً مستطیلی شکل و در جهت شمالی‌–‌جنوبی ساخته شده و دارای ۱۱۴۰ مترمربع مساحت است که ۶۵۶ مترمربع اعیان و عرصه آن ۴۸۴ مترمربع است.

طغرائی اظهار کرد: در ضلع جنوبی ۷ اتاق با چند در و پنچره قرار دارد که بیشتر در فصل تابستان مورد استفاده قرار می‌گرفته و  برخلاف خانه قرایی ایوان ستون‌دار این بنا در  ضلع جنوبی قرار دارد و دارای ایوانی با ۵ ستون که فاصله هر ستون ۳۰/۳ سانتی‌متر و عرض راهرو ۵۰/۱ سانتیمتر است در این بخش ۸ درب به عرض یک متر برای دسترسی به اتاق های نشیمن قرار گرفته است.

وی ادامه داد: سر درب ورودی بنا به طرز زیبایی با نقوش هندسی و گیاهی گچ بری شده و در قسمت فوقانی آن علاوه بر کاشی‌کاری از تزئینات آجری نیز استفاده شده است و در دو طرف سر درب نیز  نقش الهه آناهیتا  یا همان الهه آب نیز دیده می‌شود.

طغرائی درباره ویژگی های خاص اثر گفت: ویژگی بارزی که خانه تاریخی شریفی را از بناهای اطراف متمایز می‌سازد، سبک معماری و ضلع جنوبی آن است که فضای داخل آن بدون هیچ‌گونه تغییری با همان حوض و بادگیرها پابرجاست، همچنین قرار گرفتن آن در جنب خانه تاریخی قرایی نیز به اهمیت آن افزوده است.

وی تصریح کرد: ثبت این اثر تاریخی در فهرست آثار ملی ایران به شماره ۳۳۳۰۸ از سوی وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به استاندار خراسان رضوی ابلاغ شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز