خبرگزاری کار ایران

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان مرکزی:

احتمال شیوع تب کریمه کنگو بالا رفته است

asdasd
کد خبر : ۱۰۷۳۱۳۳

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان مرکزی گفت: احتمال شیوع تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در فصل گرما بالا رفته است و در این راستا مردم استان مرکزی باید با رعایت اصول پیشگیری از بروز و پیشروی این بیماری که می‌تواند در زمره بیماری‌های مشترک پرمخاطره باشد، جلوگیری کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمد فتاحی افزود: تب خونریزی دهنده کریمه کنگو از جمله بیماری‌های مشترک ویروسی انسان و دام است که از طریق کنه‌ها به  بدن دام آلوده و سایر دام‌ها منتقل شده و با توجه به اینکه کنه آلوده بیماری را به نسل‌های بعدی انتقال می‌دهد، این موضوع ریشه‌کنی بیماری را با مشکل مواجه کرده است.

وی با بیان اینکه گزش کنه، له کردن کنه با دست، تماس با خون و ترشحات خونی و گوشت دام آلوده، از جمله راه های انتقال بیماری تب کریمه کنگو است، ادامه داد: تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در انسان با ایجاد خونریزی‌های گسترده زیرپوستی در نقاط مختلف بدن و ایجاد کبودی های وسیع، چهره ترسناکی از بیماری به وجود می‌آورد.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان مرکزی اظهار داشت: با توجه به آغاز فصل گرما و فعالیت کنه‌ها، دامداران باید هوشیارانه اقدامات پیشگیری از جمله سم پاشی اماکن دامی، تجهیز کشتارگاه‌های دام به سردخانه نگهداری گوشت، رعایت بهداشت فردی هنگام تماس با دام، گوشت و آلایش دامی و پرهیز از کشتار دام خارج از کشتارگاه در دستور کار خود قرار دهند.

فتاحی تصریح کرد: رعایت پوشش‌ بهداشتی از جمله دستکش، عینک و ماسک برای شهروندانی که اقدام به کشتار دام خارج از کشتارگاه می کنند، ضروری است. در این راستا افرادی که گوشت تازه تولید شده در خارج از کشتارگاه را تهیه می‌کنند، بیشتر از سایران در معرض ابتلا به تب کریمه کنگو هستند.

وی بیان داشت: به منظور جلوگیری از انتقال این بیماری از گوشت به انسان جهت اطمینان، گوشت خریداری شده را به مدت حداقل 24 ساعت، در دمای صفر تا چهار درجه نگهداری شود تا در صورت آلوده بودن از انتقال بیماری جلوگیری شود.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان مرکزی تأکید کرد: شهروندان در صورت مشاهده هر گونه تخلف بهداشتی و مشاهده کشتار خارج از کشتارگاه مراتب را از طریق تماس با سامانه اطلاع‌رسانی 1512 به اداره کل دامپزشکی اطلاع رسانی کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز