خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد؛

آب به بختگان نرسد فلامینگوها دوباره تلف مى‌شوند/ مدیریت کشت و آب اعمال مى‌شد شاهد فاجعه خشکى تالاب نبودیم

asdasd
کد خبر : ۱۰۷۳۰۸۸

سال هاست بخت بختگان به سازه هاى بتونى درود زن، سیوند، ملاصدرا و... گره خورده است؛ سازه هایى که قرار بود به مدیریت منابع آبى کمک کند اما خود عاملى براى گسست در حوزه آبى رود خانه کر شد.

به گزارش ایلنا، این دست اقدامات حالا به چالشى براى محیط زیست تبدیل شده است و با توسعه نامتوارن کشاورزى و مصرف آب عملا حقابه‌اى به تالاب‌ها نرسید. حالا هر سال معضلات زیست  محیطى گربانگیر جامعه تالاب نشین است.

مردمى که باید نگران خطرات ریزگرد و خشکسالى‌ها و از دست رفتن منابع آبى باشند و زیست‌مندانى که زیست آنها در تالاب‌هاى بى جان بلاى جانشان مى‌شود. تراژدى فلامینگوها؛ مهاجرانى که قصد سکنى در آبگیر بختگان داشتند این روزها درگیر معضل زنده ماندن هستند و چشم به راه تلاش جامعه محلى براى نجات گرفتار شدگان در بى آبى و شوره زار هستند.

 تهدید حیات هزاران جوجه فلامینگو از سوى محیط زیست فارس هشدار داده شده و این موضوع به داستان تکرارى براى حاشیه نشینان بختگان تبدیل شده است. مشکلات بختگان با کاهش بارش‌ها و عدم تخصیص حقابه، دوباره این تالاب را به روزهاى خشک و بى آبى و بحران سال هاى گذشته رسانید.

بختگان خشکیده و جوجه فلامینگوهاى گرفتار

آن طور که رئیس اداره محیط زیست بختگان مى‌گوید دریاچه بختگان کاملا خشک است و جوجه فلامینگوها امسال خیلى در خطر هستند.

طباطبایى با اشاره به اینکه برنامه‌هایى براى نجات فلامینگوها داریم به «ایلنا» می‌گوید:  چند راهکار براى نجات فلامینگوها بررسى و برنامه‌ها اعلام مى شود.

به گفته طباطبایى، مدیریت منابع آب کل حوزه آبخیز برداشت بى رویه آب از منابع آب زیرزمینى و افت شدید سفره ها، لزوم پیگیرى رهاسازى حقابه و بررسى وضع اقتصادى، اجتماعى و بهداشتى حاشیه نشینان پس از خشکیدگى این تالاب موضوعاتى است که باید براى حفظ و احیاى تالاب مدنظر باشد.

وى با اشاره به جامعیت و پویایى چرخه طبیعت، بر لزوم مدیریت جامع و یکپارچه از بالادست حوضه آبخیز این تالاب ها تاکید کرد.

آب به بختگان نرسد فلامینگوها دوباره تلف مى‌شوند/ مدیریت کشت و آب اعمال مى‌شد شاهد فاجعه خشکى تالاب نبودیم

توسعه نامتوازن کشاورزى و عدم جریان دائم رودخانه کر

همچنین سیروس زارع، کنشگر محیط زیست با بیان اینکه مدیریت منابع آبى با چالش جدى مواجه شده است، عنوان مى کند: همچنین توسعه نامتوازن کشاورزى مزید بر علت شده و عملا مدیریتى در تولیدات کشاورزى استان که منجر به کاهش مصرف موثر آب شود، صورت نگرفته است.

زارع با اشاره به ذخیره آب و عدم جریان حق دائمى رودخانه کر مى‌گوید: فروش حقوق آبى پایین دست رودخانه به زارعین و زمین هاى جدید الاحداث با افزایش مصرف آب در بالادست رودخانه کر، توازن و تعادل اکولوژى حوزه آبى کر و بختگان را به هم زده است و چندسالى است که صداى فعالین محیط زیست و مطالبات سازمانى محیط زیست در راستاى حقوق طبیعى، قانونى به همکارى متولیان آب فارس منتهى نمى شود.

بن بست خشکى تالاب ها و تلف شدن زیستمندان

وى با اشاره به اینکه بن بست خشکى تالاب‌هاى طشک، بختگان و کمجان منجر به تلف شدن زیستمندان تالابى مى گردد، تصریح مى کند: گونه شاخص در بختگان فلامینگوها هستند؛ پرندگانى که بر اساس هزاره‌ها انتخاب طبیعت مامن امن‌شان با توجه به جمیع جهات تالاب هاى اقمارى رودخانه کر بود.

زارع ادامه مى دهد: شاید اگر در مدیریت کشت و آب قانون اعمال مى شد شاهد فاجعه خشکى تالاب نبودیم و آنچه طى دوسال گذشته متوالى تحت عنوان حق آبه زیستى از سد درود زن رها سازى شد به دلیل عدم تناسب نیاز آبى با نیاز واقعى تالاب ها عملا کمکى به زنده ماندن و حیات تالاب ها نکرد.

به گفته این فعال زیست محیطى طى سنوات گذشته، تجمع حداقل روان آب هاى ناشى از بارش، زمینه ساز لانه سازى این گونه شاخص در محل کلونى تجمع پرندگان شد که با گذشت فصل بارش و تبخیر امکان زادآورى و رشد را با اختلال مواجه مى کند  وجمعیت قابل توجهى از جوجه فلامینگو را در بستر نمکى و خشک دریاچه زمین گیر کرده و موجب تلف شدن آنها مى شود.

متولیان تامین حقابه باید ورودى دریاچه را کنترل کنند

زارع با بیان اینکه لازم است براساس مطالعات انجام شده نیاز آبى تالاب هاى سه گانه تامین شود، ابراز مى کند: محیط زیست جهت پایدارى تالاب ها و مدیریت آب تا ورودى دریاچه و زمان مناسب براى رهاسازى است؛ موضوعى که نیاز به همکارى مشترک مجموعه هاى اثر گذار خصوصا جهاد کشاورزى، محیط زیست، کشاورزان، نیروى انتظامى و... دارد.

وى ادامه مى دهد: مهمترین موضوع در این زمینه عمل به تکلیف سازمان آب منطقه اى در تخصیص و تحویل (مدیریت) حق آبه در مبادى تالاب ها است و لازم است متولیان آب به رسالت واقعى خود که مدیریت و اجراى مصوبه هیئت وزیران در رعایت اولویت بندى تخصیص منابع آبى است، عمل نمایند.

به گزارش ایلنا، طى سال هاى گذشته با کم آبى و خشک شدن تالاب ها هزار جوجه فلامینگو در نمکزار تالاب بختگان گرفتار شده اند و در این میان جوامع محلى و مردم نسبت به نجات جان جوجه فلامینگوها اقدام کرده اند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز