خبرگزاری کار ایران

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای مرکزی:

75 درصد ورودی منابع آبی سدهای استان کاهش یافت

asdasd
کد خبر : ۱۰۷۲۶۰۳

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای مرکزی گفت: ورودی منابع آبی 2 سد کمال صالح در شهرستان شازند و الغدیر در شهرستان ساوه به علت کاهش بارندگی در سال آبی جدید 75 درصد کاهش یافته که این موضوع زنگ خطر است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمود قدبیگی افزود: در سال آبی گذشته میزان آب ورودی به سدهای استان مرکزی 203 میلیون مترمکعب بود، اما این شاخص تا اردیبهشت ماه سال جاری به کمتر از 60 میلیون مترمکعب رسیده است.

وی ادامه داد: به علت کاهش بارندگی در سال آبی جدید، در مجموع تاکنون 80 درصد در سد کمال صالح و 65 درصد در سد الغدیر کاهش ورودی ثبت شده است.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای مرکزی اظهار داشت: در اردیبهشت ماه سال گذشته سد الغدیر 200 میلیون مترمکعب آب ذخیره داشت که این سد در حال حاضر نسبت به سال گذشته 30 درصد کاهش ذخیره دارد.

قدبیگی با تأکید بر اینکه در سال آبی جدید نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ورودی آب به سد کمال صالح 22 میلیون مترمکعب کاهش دارد، تصریح کرد: در اردیبهشت ماه سال گذشته ذخیره آبی در پشت سد کمال صالح اراک به حدی بود که سرریز آن کنترل می‌شد، اما در حال حاضر نسبت به سال گذشته 21 درصد آب کمتری را در مخزنش جای داده است.

وی بیان داشت: دبی پایین آب در رودخانه‌های استان و همچنین خشکی بسیاری از منابع آبی نشان از خشکسالی شدید دارد و در این راستا نیاز است که مدیریت مصرف آب با حساسیت در دستور کار باشد.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای مرکزی تأکید کرد: برای شرایط پیش آمده لازم است اقدامات مطلوب از جمله مدیریت مصرف آب آشامیدنی، جلوگیری از کشت محصولات پرآب بر و خاموش کردن چاه های آب کشاورزی در دستور کار قرار گیرد، تا منابع زیرزمینی استان دچار تنش آبی نشوند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز