خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

تصویب ایجاد منطقه ویژه اقتصادی در تاکستان یک شبه بدست نیامده/ تحول اقتصادی برای استان قزوین در راه است/ خودروهای خارجی بدون عوارض وارد تاکستان می شوند

asdasd
کد خبر : ۱۰۷۲۴۴۳

نماینده مردم تاکستان در مجلس گفت: طبق قانون برای مناطق ویژه اقتصادی امتیازات ویژه‌ای از طرف مجلس و دولت درنظر گرفته شده و از این رو تصویب منطقه ویژه اقتصادی برای تاکستان ر رونق اقتصادی استان قزوین و استان‌های همجوار تغییر و تحول اساسی به همراه خواهد داشت.

رجب رحمانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در قزوین درباره روند تصویب منطقه ویژه اقتصادی برای تاکستان گفت: ما از دوره‌های قبل پیگیر تصویب منطقه ویژه اقتصادی برای شهرستان تاکستان بودیم، در مجلس نهم با مراجعات مکرر به هیئت دولت از این موضوع دفاع کردیم.

نماینده مردم تاکستان در مجلس ادامه داد: از طرف برخی اینکه تاکستان منطقه مرزی و دریایی نیست مطرح شد؛ اما این شهرستان از نظر موقعیت ارتباطی، جغرافیایی و سوق الجیشی یکی از شهرستان‌های منحصر به فرد است، همچنین دارای شهرک‌های صنعتی متعدد بوده و دومین تولید کننده انگور کشور است.

وی ابراز کرد: با توضیحات ما و فرماندار وقت آقای حیدری نسبت به ایجاد منطقه ویژه اقتصادی در تاکستان قانع شدند و موضوع در کمیته اقتصادی هیئت دولت تصویب شده و تحت لایحه‌ای که ۱۲ تا ۱۳ منطقه ویژه اقتصادی و چند منطقه آزاد در آن مطرح بود به صحن علنی مجلس راه یافت.

این مسئول ادامه داد: این موارد در مجلس رای آورده و در کمیسیون اقتصاد و دارایی مجلس به دلیل مهم بودن موضوع و عنوان طرح، بیش از ۲۵ پیشنهاد نیز به این ۱۳ منطقه افزوده شده و در صحن علنی مجلس نیز رای آورد.

وی عنوان کرد: در شورای نگهبان ایراد اصل ۷۵ قانون اساسی برای این طرح‌ها گرفته شد که البته به جا بود، برای برخی طرح‌ها از جمله تاکستان در دولت دفاع کرده بودیم و بار مالی آن نیز درنظر گرفته شده بود اما به دلیل اینکه بار مالی سایر مناطق دیده نشده بود شورای نگهبان این موارد را برگرداند و موضوع مجدد در مجلس مطرح شد و بر مصوبه خود اصرار ورزید و به این دلیل موضوع به مجمع تشخیص مصلحت نظام رفت.

رحمانی بیان کرد: دریک مقطع نزدیک بود خود تاکستان را به دلیل دیر فرستادن برخی نقشه‌ها و نیازهای ضروری حذف کنند که این موضوع ما را ناراحت کرد و به استرس انداخت و به همین دلیل با مسئولین ذی‌ربط و برنامه و بودجه استانداری صحبت کرده و درنهایت نقشه‌های لازم ارسال شد.

وی ادامه داد: برای این موضوع دیداری با جهانگیری و واعظی داشتیم، پیش از آن نیز پیگیری‌هایی انجام شده بود و ملاقات نهایی با محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام بود، ملاقات دو سه ساعته با این مسئول مفید بود و از آن تقریبا بیش از یک سال می‌گذرد و در نتیجه بنا شد هیئتی به تاکستان ارسال شود.

تبدیل شدن تاکستان به پایلوت صادراتی

نماینده مردم تاکستان در مجلس ابراز کرد: یک هیئت با مسئولیت و سرپرستی هاشم بیگی از تاکستان آمده و منطقه را از نزدیک بازدید کردند و گزارش مبسوط، مستدل، فنی و تخصصی ارائه شد، همچنین با تک تک اعضای مجمع تشخیص مصحلت نظام، دانش جعفری که رئیس کمیسیون  مناطق ویژه اقتصادی مجمع بوده و سابقه وزارت اقتصاد و دارایی را داشت و از این رو به مساله اشراف داشته و مسلط بودند ملاقات داشتیم.

وی افزود: دیدارهایی نیز با مصباحی مقدم رئیس برنامه و بودجه در مجلس نهم، داودی معاون اول رئیس جمهور و خاندوزی از نمایندگان مجلس، پور ابراهیمی و حاج بابایی داشته و توضیحات لازم ارائه شد و نامه‌هایی به تک تک افراد نوشته و استدلال‌ها و شرایط و پتانسیل‌های شهرستان تاکستان را توضیح دادیم.

این مسئول اظهار کرد: تاکستان جزء اولین مناطقی بود که از جمیع جهات از نظر فنی، تخصصی، جغرافیایی و سوق الجیشی مورد تایید قرار گرفت، از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام بویژه محسن رضایی و همچنین از استانداری و سازمان برنامه و بودجه و افرادی که برای تصویب این طرح مساعدت کردند تشکر می‌کنیم و امیدواریم این اتفاق برای مردم استان قزوین و شهرستان تاکستان مبارک باشد.

وی تاکید کرد: منطقه ویژه اقتصادی در حل مشکلات اقتصادی و اجتماعی اثرات مفیدی به همراه داشته و حتی برای استان‌های همجوار نیز مفید خواهد بود و باتوجه به موقعیت راه آهن، ترانزیتی و اتوبان‌های متعددی که مرتبط با شمال، جنوب، شرق و غرب کشور است از این منطقه عبور می‌کند می‌توان به پایلوت صادراتی خوبی تبدیل شود.

رحمانی گفت: تصویب منطقه ویژه اقتصادی برای تاکستان در آستانه عید فطر عیدی خوبی برای مردم شهرستان تاکستان و استان است و خستگی چند سال چند دوره دوندگی را از تن ما خارج کرد، البته ما در خدمت گزاری مردم احساس خستی نکرده و نخواهیم  کرد.

وی عنوان کرد: طرح به این عظمت یک شبه و یک ساله نبوده و زمان زیادی را برای تصویب طی کرده و از این رو از مسئولین ذی‌ربط در دوره‌های مختلف تشکر می‌کنیم.

 نماینده مردم تاکستان در مجلس درباره مزایای منطقه ویژه اقتصادی ابراز کرد: مناطق ویژه اقتصادی قانون دارند و براساس آن امتیازات ویژه‌ای از طرف مجلس و دولت قائل شده این موارد در رونق اقتصادی استان قزوین و استان‌های همجوار تغییر و تحول اساسی به همراه خواهد داشت.

رحمانی درباره زمان عملیاتی شدن این طرح گفت: این مصوبه ابلاغ می‌شود  و پس از آن باید دستگاه‌های ذی‌ربط، وزارت امور اقتصاد و دارایی و مناطق ویژه اقتصادی که درحال حاضر زیر نظر ریاست جمهوری است اقدامات را انجام دهند، در این دولت و دولت آینده پیگیر خواهیم بود تا هر چه سریع‌تر خدمات و اقدامات عملی و اجرایی آن انجام شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز