خبرگزاری کار ایران

به مناسبت هفته معلم در استودیو ایلنا مطرح شد/ ۲/

تحولات جزئی ما را به هدف نمی‌رساند/ کرونا زمینه‌ای برای تحقق عدالت آموزشی/ شکست سیستم سنتی آموزش و پرورش در دنیای امروز+فیلم

asdasd
کد خبر : ۱۰۷۱۸۲۶

مدیر‌کل آموزش و پرورش استان قزوین گفت: باتوجه به اینکه از وضعیت مطلوب فاصله قابل توجهی داریم، اگر خواستار تحول و تحقق سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و چشم انداز علمی کشور هستیم باید اتفاقات تحول گونه داشته باشیم و تحولات جزئی ما را به هدف نمی‌رساند.

حسنعلی اصغری با حضور در برنامه گفت‌وگو محور ضلع سوم استودیو ایلنا درباره اهمیت پایه اول دبستان و بکارگیری معلمان بامهارت در این پایه گفت: تمام پایه‌ها برای ما دارای اهمیت است اما پایه اول ابتدایی دوره بسیار مهمی است، در همین راستا یکی از بحث‌های جدی سال جدید این است که با اولویت معلمانی که در پایه اول تدریس می‌کنند را درنظر داشته و دوره‌های آموزشی متعددی برای آن‌ها پیش بینی شده است.

مدیر‌کل آموزش و پرورش استان قزوین ابراز کرد: تمام مولفه‌های یک سیستم به هم پیوسته هستند؛ بنابراین توانمند کردن و ایجاد شوق لازم برای حضور در دوره‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است در همین راستا با تمام محدودیت‌ها در سه ماهه پایانی سال ۹۹ میزان ۹۴ درصد از  هزار و ۷۴ نفر نیروی انسانی که درباره وضعیت خود در ابهام جدی بودند ساماندهی شدند.

وی افزود: ۶ درصد باقی مانده نیز حداکثر تا یک ماه آینده ساماندهی می‌شوند، این افراد به طور عمده در مناطق روستایی یا شهری در پایه‌های ابتدایی تدریس می‌کردند، باید توجه داشت معلمی که دارای امنیت شغلی نباشد و دغدغه جذب داشته و با حقوق حداقلی و  یک سوم تا یک چهارم معلمان رسمی انگیزه لازم را ندارد.

این مسئول عنوان کرد: دوره‌هایی در دانشگاه فرهنگیان پیش بینی شده تا بتواند به توانمندتر شدن معلمان منجر شود،  طرح خوانا نیز در راستای ارتقای توان خواندن دانش آموزان درنظر گرفته شده است.

وی افزود: یکی از بحث‌هایی که بصورت جدی دنبال می‌کنیم اما خانواده‌ها و یا همکاران در ستاد کرونا نسبت به آن موضع می‌گیرند که برگزاری حضوری آزمون‌ها است، این درحالی است که ترجیح ما این بود حتی پایه‌های اول و دوم نیز آزمون عملکردی داشته باشند تا مطمئن باشیم دانش آموزی که به پایه بالاتر منتقل می‌شود از شایستگی‌های لازم و حداقلی برخوردار است.

اصغری درباره بکارگیری معلمان بازنشسته توانمند در سیستم آموزشی گفت: وحیدی  معلمی است که با ۹۷ سال سن ۷۷ سال سابقه تدریس دارد و این کار را با اشتیاق انجام می‌دهد، این تنها یک نمونه است و در استان معلمان خوبی داریم که اگر خواستار موفقیت هستیم باید از افراط و تفریط دوری کنیم و از پتانسیل دو قشر در آموزش بهره ببریم.

وی ادامه داد: در برخی موارد از افراد مسن و گاهی نیز از جوانان استفاده می‌کنیم و درواقع تلفیقی از نیروی انسانی جوان، با انرژی و ریسک پذیر در کنار افراد پیشکسوت و باتجربه می‌تواند نتایج و دستاوردهای خوبی به همراه داشته باشد.

تجربیات به خوبی مستند سازی نشده است

مدیر‌کل آموزش و پرورش استان قزوین اظهار کرد: تمام همکاران بازنشسته‌ای که واجد شرایط تدریس بوده و آمادگی استمرار فعالیت داشته باشند تا  ۱۴ ساعت آمادگی ادامه بکارگیری داریم تا با حضورشان در مدارس منجر به انتقال تجربه شوند.

وی تاکید کرد: به طور کلی یکی از ضعف‌های ما درون تمام سیستم مدیریتی این است که تجربیات بخوبی مستند سازی نشده، به همین دلیل مدیریت دانش از مباحث جدی است که در آموزش و پرورش به دنبال تحقق آن هستیم و بخشی از آن استفاده از افراد باتجربه و برقراری ارتباط آن‌ها با افراد جوان‌تر است.

این مسئول بیان کرد: قصد داریم در دانشگاه فرهنگیان اساتید و معلمان پیشکسوت قدیمی را به معلم راهنما برای تعدادی دانشجو تبدیل کنیم، در این راستا ۱۰ دانشجو از بدو ورود با یک معلم صاحب صلاحیت و سبک ارتباط داده می‌شوند‌، برخی از این معلمان دارای سبک ویژه و ارزشمندی در دوران تدریس بودند که این تجربه ارزنده را در طول سالیان اندوخته‌اند.

 وی ادامه داد: ما شرایط و زمان لازم برای تجربه کردن همه چیز نداریم و باتوجه به اینکه از وضعیت مطلوب فاصله قابل توجهی داریم، اگر خواستار تحول و تحقق سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و چشم انداز علمی کشور هستیم  باید اتفاقات تحول گونه داشته باشیم.

اصغری عنوان کرد: گاهی تحولات جزئی نمی‌تواند ما را به نقطه مطلوب برساند، یکی از راه‌های رسیدن به نقطه مورد نظر استفاده از تجربه افراد بعنوان میان بر است.

وی درباره وضعیت آموزش مجاری در شرایط کرونا گفت: موضوع کرونا را باید از زوایای مختلفی مورد توجه قرار داد، این شرایط جنبه‌های مثبت و منفی فراوانی را در نظام تعلیم و تربیت کشور به جای گذاشته، همچنین نحوه مدیریت آن نیز از زوایای مختلفی قابل پردازش است.

مدیر‌کل آموزش و پرورش استان قزوین ابراز کرد: کرونا ما را به رفتن به سمت نظام آموزشی با توجه بیشتر به فضای مجازی پیش برد که یکی از مولفه‌های آموزش نوین است و در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نیز به آن پرداخته شده بود اما در طول سال‌های دراز به این موضوع توجه نشده بود.

لزوم پیش‌بینی بحران‌ها و شرایط آینده

وی ادامه داد: ما بیشتر در پی این هستیم که بصورت واکنشی برخورد کنیم؛ اما در سیستم معقول و منطقی به جای برخورد واکنشی باید پیش کنشانه به موضوع نگاه کرده و به سمت موضوع حرکت کنیم.

این مسئول بیان کرد: برنامه ریزانی که برنامه راهبردی سند تحول بنیادین را برنامه ریزی کرده بودند به این نکته توجه داشتند که باید به سمت نظام آموزش و پرورشی پیش برویم که در آن قالب امکان حرکت داشته و بتوانیم خلا پیش آمده و شرایط متفاوت و بحرانی را مدیریت کنیم.

وی ادامه داد: کرونا ما را مجبور کرد به سمت آموزش مجازی حرکت کنیم که پیش رفتن به سمت عدالت آموزشی از مزایای آن است، امروز دانش آموز ما در محروم‌ترین منطقه کلاس درسی را درک می‌کند که پیش از این به هیچ عنوان امکان حضور در آن کلاس درس را نداشت و تجربه حضور در کلاس معلمان شاخص را پیدا نمی‌کرد.

اصغری سپس به بیان تهدیدات کرونا برای سیستم آموزشی پرداخت و گفت: در بخشی از جامعه ابزار مناسبی که باید در اختیار دانش آموز قرار داشته باشد تا بتواند از آموزش استفاده کند وجود ندارد؛ همچنین معلمان نیز پیش از آن آموزش‌های لازم را برای ارائه آموزش مجازی ندیده بودند.

وی ادامه داد: خانوادها نیز شرایط لازم را برای پذیرش حضور فرزندانشان در این بستر و مدیریت فضای مجازی نداشته و فرزندان برای انجام فعالیت متفاوت در این بستر فراهم نشده بودند؛ درمجموع باید فرصت‌ها و تهدیدها را باهم ببینیم.

مدیر‌کل آموزش و پرورش استان قزوین عنوان کرد: در نظام جهانی و شرایط حاکم ممکن است به ما چیزهایی تحمیل شود اما دل ما چه چیز دیگری بخواهد، لازم است بتوانیم خود را با شرایط متناسب کنیم.

وی افزود: امیدواریم همه گیری کرونا مرتفع شده و بتوانیم سال آینده کلاس حضوری داشته باشیم؛ اما باید منتظر بحران‌هایی از این دست باشیم و پیش دستانه با موضوع مواجه شویم، در نظامی که تصمیم گیری عقلایی بوده و سیستم، اجزا و عناصر آن خوب کار می‌کند، مولفه‌های موثر بخوبی شناخته شده و اجازه داده نمی‌شود برخی سیگنال‌های ضعیف به طوری شگفتی ساز شود که در آینده امکان جمع کردن آن وجود نداشته باشد.

حمایت مسئولین استان برای پوشش اینترنت در مناطق روستایی

مدیر‌کل آموزش و پرورش استان قزوین ابراز کرد: ما باید بعنوان سیستم پویا عمل کنیم، نظام برنامه ریزی امروز سنتی نیست که در آن تمام توقعات و برنامه‌ها برمبنای روندها بوده و فرض بر این باشد که روندهای گذشته را طی کنیم.

وی ادامه داد: امروز دو مولفه پیچیدگی و عدم قطعیت جهان امروز را به شدت در خود درگیر کرده و اجازه نمی‌‌دهد به سمت نظام برنامه ریزی سنتی پیش برویم و هر کس درون این سیستم‌ها بخواهد با رویکرد سنتی پیش رود و رویکردهای نوین به برنامه ریزی را مورد توجه قرار ندهد به طور قطع منفعلانه با موضوعات برخورد می‌کند.

 این مسئول عنوان کرد: در مواجهه با مسائل سه رویکرد منفعل، فعال و پیش کنشی وجود دارد، ما نظام آموزشی را به سمتی پیش می‌بریم که پیش کنشانه باشد و مدیران و تصمیم‌گیران نظام آموزشی باید به حدی توانمندی داشته باشند که بتوانند در قالب یک نظام برنامه ریزی پابرجا فعالیت کنند تا بتوانند آنچه در آینده اتفاق می‌افتد را درک کنند.

 وی ادامه داد: در چنین شرایطی نیاز است فرد با ابزارها و روش‌های آینده پژوهی آشنا باشد تا بتواند احتمالات و سناریوهای مختلفی را پیش‌بینی کرده و بتواند برای آن‌ها تصمیم‌گیری عقلایی و منطقی داشته باشد.

اصغری گفت: ما با یک مشکل مواجه بودیم مبنی بر اینکه ممکن بود معلمان توانایی لازم را نداشته باشند؛ اما خوشبختانه معلمان نشان دادند می‌توانند خلاقانه با موضوعات مواجه شوند عمده معلمان سریع خود را با این شرایط تطبیق دادند و دوره آموزشی ضمن خدمت نیز برنامه ریزی شد، اما عمدتا خودشان یاد گرفتند.

وی درباره بستر اینترنتی لازم برای آموزش مجازی اظهار کرد: در ابتدا بستر پوشش اینترنت را نداشتیم که در این راستا تمام دستگاه‌های استان زیرساختی کمک کردند و امروز  ۲۴۵ روستایی که اصلا به اینترنت دسترسی نداشتند به ۱۳۰ روستا کاهش یافت؛ ضمن اینکه تعدادی از این روستاها فاقد دانش آموز هستند.

مدیر‌کل آموزش و پرورش استان قزوین ابراز کرد: استاندار و شورای آموزش و پرورش برای فراهم کردن ابزار دسترسی به فضای مجازی برای دانش آموزان تصمیمات خوبی گرفتند؛ به طوری که در اسفند سال تحصیلی قبل ۲۲ هزار و ۷۰۰ نفر ابزار مناسب نداشتند و امروز این آمار به همت مسئولین و خیرین به زیر ۴ هزار نفر کاهش یافته است.

وی درباره بازماندگان از تحصیل اظهار کرد: این افراد را شناسایی کرده و با کمک ثبت احوال لیستی تهیه کردیم و مدیران مدارس و مناطق را مکلف کردیم سراغ این افراد بروند و اگر این امر را انجام ندهند مصداق ترک فعل است.

اصغری گفت: تعداد بازماندگان از تحصیل در استان چهار رقمی است اما نسبت به آمار سال تحصیلی پیش کاهش یافته است.

ادامه دارد...

 

حجم ویدیو: ۱۷۲.۳۱M | مدت زمان ویدیو: ۰۰:۱۷:۳۳ دانلود ویدیو
انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز