خبرگزاری کار ایران

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان:

احتمال ابتلای افراد واکسینه شده به ویروس کرونا وجود دارد/حضور 40 بیمار بدحال در آی سی یوهای استان زنجان

asdasd
کد خبر : ۱۰۷۱۴۹۶

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی استان زنجان، با بیان اینکه ممکن است فردی که واکسن دریافت کرده است به کرونا مبتلا شود، افزود: این موضوع به فرد و نوع واکسن بستگی دارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از زنجان، پرویز قزلباش گفت: هنوز مطالعات جدی که به سوال تاثیرگذاری واکسن‌ها بر روی گونه‌های جهش یافته، پاسخ روشنی بدهد وجود ندارد و دنیا هم به دنبال این موضوع است و وقتی گونه‌های جدید ویروس که ایجاد می‌شوند ممکن است در میزان تاثیرگذاری واکسن متفاوت باشد.

 رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی استان زنجان، ادامه داد: وظیفه داریم انواع واکسنی که تولید و تایید شده است در سطح وسیعی استفاده کنیم چرا که موجب ایمنی کلی و سلولی می‌شود اما ممکن است در مقابل ویروس‌های جهش یافته اثرگذار نباشند.

وی یاد آورشد: بر اساس گزارش‌های رسیده برخی واکسن‌ها در یک نوبت، برخی در دو نوبت و بعضا در سه نوبت برای تشدید ایمنی زایی پیش‌بینی شده است اما ممکن است کافی نباشد و باید دوزهای پیش‌بینی شده باید تمام شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی استان زنجان با بیان اینکه ایمنی عمومی و اختصاصی برای مهار ویروس کرونا نیاز است، ادامه داد: هنوز ایمنی اختصاصی به وجود نیامده است اما تزریق واکسن می‌تواند تاثیرگذار باشد.

قزلباش، یادآور شد: در مرحله سوم کارآزمایی بالینی هیچ نوع تغییری مشاهده نشده است و باید فرصت به بیماران داده شود تا سیستم ایمنی در مقابل بیماری واکنش نشان دهد اما نیازی به قرنطینه کردن افراد نیست.

وی با بیان اینکه ممکن است فردی که واکسن دریافت کرده است به کرونا مبتلا شود، افزود: این موضوع به فرد و نوع واکسن برمی‌گردد.

این مسئول اولین امتیاز کارآزمایی بالینی در زنجان را واکسینه شدن 3 هزار و 500 نفر اعلام کرد و گفت: اگر مزیت دیگری در نظر گرفته شود حتما ارائه می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی استان زنجان خاطرنشان کرد: در حال حاضر چهار شهرستان زنجان، ابهر، خرم‌دره و خدابنده قرمز بوده و طارم، ماهنشان و سلطانیه نارنجی بوده و ایجرود دارای رنگ زرد است.

قزلباش از حضور 40 بیمار بدحال در آی سی یوهای استان خبرداد و گفت: امیدواریم این افراد نیز هر چه سریع‌تر سلامتی خود را باز یابند.

وی خاطرنشان کرد: ماندگاری ویروس کرونا در زمانی که تبادل هوایی وجود ندارد بیشتر است و ضروری است از تهویه مناسب در ادارات و منازل و اصناف استفاده شود.

این مسئول بهداشتی درمانی در استان زنجان، برضرورت رعایت فاصله اجتماعی در ادارات و داشتن تهویه مناسب تاکید کرد و گفت: داشتن تهویه میزان درگیری را کاهش می‌دهد اگر چه باید بهداشت فردی و استفاده از ماسک مورد تاکید باشد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان ، اضافه کرد: امتحانات مدارس در پایه نهم و دوازدهم پیگیر هستیم و هنوز دستورالعملی در این خصوص از سوی وزارت بهداشت و ستاد ملی کرونا ارائه نشده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز