خبرگزاری کار ایران

به مناسبت هفته معلم در استودیو ایلنا مطرح شد؛/۱/

حرف‌های گفته شده برای معیشت معلمان عملی نشد/ ضرورت تجهیز معلمان به علوم و دانش جدید/ تا وقتی راه پیشرفت معلمان را سد می‌کنیم اتفاق مطلوبی رقم نمی‌خورد+‌فیلم

asdasd
کد خبر : ۱۰۷۱۴۸۸

مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین درباره وضعیت معیشت معلمان گفت: مشکلی که در جامعه داریم این است که به آنچه که گفتیم و حرف زدیم عمل نکردیم و فاصله معلمان با بقیه کارکنان دولت در یک بازه طولانی زیاد شد.

حسنعلی اصغری با حضور در برنامه گفت‌وگو محور ضلع سوم استودیو خبری ایلنا درباره برنامه‌های هفته معلم گفت: در شرایط کرونایی موجود نمی‌توانیم حق معلمان را ادا کنیم؛ اما وظیفه خود می‌دانیم که زحمات، تلاش و ایثارگری آنان را قدر بدانیم.

مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین ادامه داد: مسائلی که در جهان پیش می‌آید مانند پاندمی کرونا نشان داد که نقش و جایگاه معلم ویژه بوده و اگر جامعه به درستی به این نقش نپرداخته و معلمان در جایگاه خود نباشند تبعات منفی آن در جامعه دیده می‌شود.

وی ابراز کرد: در سال جاری امکان تجلیل حضوری در جمع وسیع و بزرگ مانند سال‌های گذشته وجود ندارد؛ اما از ظرفیت فضای مجازی استفاده می‌کنیم و قدردان زحمات تمام عزیزانی که در کسوت معلمی حضور داشته و این نقش بی بدیل را ایفا می‌کنند هستیم، این قشر شایسته احترام بوده و در زیست بوم جدیدی که قرار گرفتیم این نقش پررنگ‌تر شده است.

این مسئول ادامه داد: زحمات معلمان ما چند برابر شده و وظیفه خود می‌دانیم بیش از گذشته قدردان آن‌ها باشیم، برای هفته معلم نیز  صدا و سیما همکاری‌های خوبی داشت، همچنین برنامه‌های مختلفی در فضای مجازی و شبکه شاد درنظر گرفته شده و در جمع‌های محدودی نیز تعدادی از معلمان برگزیده برای ویدئو کنفرانس با رئیس جمهور، رئیس مجلس و وزیر آموزش و پرورش دعوت شده و از آن‌ها به نمایندگی تمتام معلمان تقدیر شد.     

وی عنوان کرد: نکته دارای اهمیت این است که جامعه جایگاه و نقش حیاتی و موثر معلم را به خوبی درک کرده و منزلت واقعی به معلمان بازگردد؛ چراکه اگر این شرایط را در جامعه ایجاد کنیم و معلم بتواند در جایگاه واقعی خود باشد به تولید سرمایه اجتماعی منجر می‌شود و در این صورت است که سایر سرمایه‌های جامعه می‌توانند کارکردهای خوبی داشته باشند.

اصغری بیان کرد: برای تجلیل از معلمان برگزیده به طور معمول تعدادی شاخص‌های کمیدرنظر گرفته می‌شود که باتوجه به این شاخص‌ها،  ۲۵ نفر از همکاران ما در استان قزوین که واجد حداقل امتیازات لازم بودند به عنوان برگزیده انتخاب شدند؛ البته ما در این جلسات تاکید داریم که تکریم و بزرگداشت این معلمان به نمایندگی از تمام 30 هزار معلم شاغل و بازنشسته استان است.

وی ادامه داد: امسال در شورای آموزش و پرورش پیشنهاد شد از تمام معلمانی که در طول تاریخ آموزش و پرورش با ما همکاری داشته و در قید حیات هستند تقدیر شود و با همکاری استاندار برای ۱۳ هزار معلم بازنشسته نیز پیام قدردانی و تقدیر صادر شد تا بگویبم قدردان شما هستیم و هر آنچه امروز جامعه ما دارد مدیون پیشکسوتان و معلمانی است که درحال خدمت هستند و تمام مدیران و کارشناسانی که امروز در استان منشا فعالیت هستند از مکتب این بزرگان آموختنه‌اند. 

مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین سپس درباره وضعیت معیشت معلمان ابراز کرد: مشکلی که در جامعه داریم این است که به آنچه که گفتیم و حرف زدیم عمل نکردیم و فاصله معلمان با بقیه کارکنان دولت در یک بازه طولانی زیاد شد.

معیشت دغدغه اصلی معلمان

وی ادامه داد: در دولت دوازدهم و خصوصا در یک سال گذشته اتفاقات خوبی رقم خورد و همکاران آموزش و پرورش شاهد این قضیه بودند؛ اما هنوز این فاصله جدی و قابل توجه است.

این مسئول عنوان کرد: سال گذشته بهره‌مندی قشر آموزش و پرورش از برخی مزایایی که سایر کارکنان داشتند مانند فصل دهم قانون خدمات کشوری و بقیه موارد اتفاق افتاد؛ اما باز هم فاصله جدی وجود داشت، بنابراین یکی از موضوعاتی که اخیرا در هیئت دولت مصوب شده و در مجلس شورای اسلامی درحال بررسی است طرح جامع نظام رتبه بندی معلمان است.

وی ادامه داد: سالیان دراز از طرح جامع نظام رتبه بندی معلمان صحبت شده؛ اما اقدامات مقتضی انجام نشده همه ما که در مسئولیت‌های مختلف بودیم از بایدها گفتیم اما معلوم نبوده که این بایدها توسط چه کسی و چگونه اجرا شود. 

اصغری گفت: امروز طرح جامع نظام رتبه بندی معلمان شکل گرفته و ضوابط اجرایی مربوط به موضوع درحال تدوین هستند و اصل لایحه‌ای که ارسال شده در مجلس درحال بررسی است و طبق قول رئیس مجلس و تاکیدی که ریاست کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس داشته در اسرع وقت به موضوع رسیدگی خواهد شد و برای اجرایی شدن آن اقدام می‌شود.

وی اضافه کرد: در بودجه سال ۱۴۰۰ نیز مبلغ ۵ هزار میلیارد تومان برای آن پیش بینی شده؛ اما همه این‌ها و شواهد موجود نشان می‌دهد که این موارد نیز اگر به طور کامل اجرا نشود و با این منابع حداقلی که پیش بینی شده امکان از بین بردن این فاصله جدی وجود ندارد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین تاکید کرد: معلم زمانی نقش مربیگری خود را خوب ایفا خواهد کرد که بدون دغدغه در کلاس درس حاصل شود، اگر بتوانیم این فرصت را فراهم کنیم این صرفا به معنای کمک به معلم نیست؛ بلکه به معنای کمک به ساختن آینده جامعه بوده و درواقع در آن حتی از توجه به حق معلم نیز فراتر می‌رویم.

وی ادامه داد: اگر دنبال این هستیم که در آینده یک جامعه توسعه یافته و انسان‌های توانمندی داشته باشیم که قادر باشند از تمام منابع و داریی‌ها و سرمایه‌های جامعه درست استفاده کنند و افراد کار آفرینی تربیت کنیم که دارای مهارت‌های لازم برای خوب زندگی کردن باشند مستلزم این است که ما امروز بتوانیم معلم خوبی داشته باشیم.

این مسئول بیان کرد: در آموزش مولفه‌ها و عناصر مختلفی تاثیر گذار است؛ اما محوریترین عنصر در آموزش و پروش معلم است، معلمی که فرصت برای توانمند سازی خود نداشته، پیوسته مطالعه نکرده و اهل تحقیق و پژوهش نباشد امکان اینکه بتواند درجهان امروز معلمی کند مقدور نیست.

ضرورت تجهیز معلمان به علوم و دانش جدید

وی ادامه داد: باتوجه به اینکه امروز فضای مجازی در دست دانش آموزان فرصتی را برای جمع آوری اطلاعات سطحی از منابع مختلف فراهم کرده که از عمق لازم برخوردار نیست؛ اگر خواستار این هستیم که آینده را بسازیم و تحت تاثیر جریان‌ها و فضاهای بیرون جامعه خود و نظام تعلیم و تربیت نباشی،م لازم است معلمان توانمند داشته باشیم.

اصغری اظهار کرد: معلمان توانمند فرصت برای توانمند شدن و انگیزه لازم برای آموختن می‌خواهند؛ وقتی در جامعه‌ای معلم را محدود می‌کنیم و اعلام می‌کنیم مدرک دوم و سوم معلم پذیرفته نیست یا از ادامه تحصیل آن‌ها جلوگیری می‌کنیم اتفاق مطلوب رقم نمی‌خورد.

وی ادامه داد: کار معلمی از کار در یک اداره متفاوت است، ممکن است کار در یک سیستم اداری مختصات و شایستگی‌های فنی نیاز داشته باشد که آن‌ها محدود هستند؛ اما معلم به دنبال آوردن دانش جدید و یافتن دستاوردهای جدید حوزه‌های علمی در جهان بوده و به یادگیری روش‌ها، نظریه‌ها و شیوه‌های نوینی که هر روز تغییر می‌کند نیاز دارد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین ابراز کرد: ما در معلمی با مباحث علوم اجتماعی و روان‌شناسی سروکار داریم، امروز پیوسته شاهد ارائه نظریه‌های جدید در حوزه یادگیری و یاددهی هستیم.

وی ادامه داد: معلمی که با روش‌های فعال تدریس آشنا نبوده و پیوسته به دنبال این نیست که با نظریه‌های جدید آشنا شود و هنوز با دانش ۱۰ سال پیش خود بخواهد معلمی کند و برمبنای مکاتب رفتاری و شناختی عمل کند، نمی‌تواند در شغل خود موثر واقع شود.

این مسئول گفت: یکی از بحث‌های جدی که دنبال آن هستیم و امروز به ریاست مجلس مطرح شد این بود که برای معلمان سقف ادامه تحصیل گذاشته نشود و آن‌ها بتوانند تا بالاترین مقطع ادامه تحصیل داشته و فرصتی برای آموزش معلمان فراهم شود.

وی ادامه داد: دوره‌های ضمن خدمت برای معلمان درنظر گرفته شده؛ اما زمانی این فرصت فراهم می‌شود که معلم انگیزه لازم را برای شرکت در این دوره‌ها داشته باشد، معلمی که دغدغه معیشت داشته و ذهن آرامی نداشته باشداز دوره‌ها استقبال نمی‌کند.

پرداخت تمام مطالبات فرهنگیان برای اولین بار پس از انقلاب

اصغری عنوان کرد: ساحت‌های مختلفی برای تعلیم و تربیت درنظر گرفته شده و واقعا قصد داریم به سمت یک نظام تمام ساحتی حرکت کنیم تا فردی که درون این مجموعه تربیت می‌شود واجد مختصات شهروند خوب باشد.

وی ادامه داد: ما بارها و به دفعات از حیات طیبه صحبت کرده‌ایم؛ اما نتوانستیم به خوبی تبیین کنیم که ویژگی‌ها و مختصات یک حیات طیبه چیست، لازمه این کار داشتن نیروی انسانی قادر و توانمندی است که از آن مختصات و ویژگی‌ها بهره‌مند باشد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین اظهار کرد: خوشبختانه معلمان ما  از تعهد لازم برخوردار هستند، طی ۱۴ ماه حضور در آموزش و پرورش استان شاهدم که تعهد به معنای واقعی در وجود قریب به اتفاق همکاران نهادینه شده؛ اما مشکلی که داریم است که در مواردی نیاز داریم با دانش روز همراه و همگام باشیم.

وی ادامه داد: پاندمی کرونا باعث شد که سراغ تکنولوژی‌های جدید و نو و ارائه آموزش در بستر فضای مجازی پیش برویم، امروز معلم باید قادر باشد محتوا تولید کرده و این محتوای تولید شده را در یک بستری ارائه دهد.

این مسئول عنوان کرد: پیش از این معلم کلاس در یک محیط بسته با تعداد ۳۰ تا ۴۰ دانش آموز در کلاس اگر اشتباه می‌کرد فرصت برای جبران اشتباه داشت؛ اما امروز معلم ما باید به اندازه بیشتری وقت بگذارد؛ چون فرصت برای اشتباه کردن وجود ندارد، امروز اگر فایل صوتی یا تصویری که از معلم عرضه شده و در فضای مجازی قرار گیرد دیگر قادر نیستیم که آن را اصلاح کنیم.

وی ادامه داد: معلمی که می‌خواهد در فضای موجود فعالیت کند و بتواند نقش خود را در قالب یک فرد واجد ویژگی‌هایی که باید به سرمایه اجتماعی جامعه اضافه کند دارا باشد، لازم است توانمندی داشته باشد و فرصت لازم برای تحقق آن در اختیارش قرار گیرد و لازمه این کار نداشتن دغدغه معیشت است و کارهای خوبی در این زمینه آغاز شده است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین ابراز کرد: اگر همه دولت‌ها و در همه سال‌ها اتفاق مبارک سال ۱۳۹۹ را رقم می‌زدند ما امروز شاهد این میزان عقب افتادگی تاریخی در موضوع حقوق و مزایای معلمان نبودیم، امیدوارم در سال ۱۴۰۰ نیز اتفاقات خوبی رخ دهد.

اصغری گفت: دولت عزم جدی دارد و یک وزیر بسیار پیگیر داریم و کارهایی که امکان رخ دادن داشت انجام شده، سال ۱۳۹۹ تنها سالی است که پس از انقلاب ما بدون بدهی وارد سال ۱۴۰۰ شدیم و مطالبات همکاران فرهنگی منتهای اسفند ۹۸ که ابهاماتی دارد به طور کامل پرداخت شده است.

ادامه دارد ...

حجم ویدیو: ۱۹۲.۲۲M | مدت زمان ویدیو: ۰۰:۱۹:۲۸ دانلود ویدیو
انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز