خبرگزاری کار ایران

کارآفرین برتر کشور در زمینه اشتغالزایی معلولان:

باشگاه ورزشی-توانبخشی فیروز با هدف ارتقاء سلامت کارگران راه‌اندازی می‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۰۷۱۰۰۲

مدیرعامل گروه بهداشتی فیروز از راه‌اندازی باشگاه ورزشی-توانبخشی فیروز با اعتباری بالغ بر یک میلیارد تومان ویژه کارگران دارای معلولیت این مجموعه خبر داد.

سیدمحمد موسوی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در قزوین، ضمن تبریک به مناسبت هفته جهانی کارگر با اشاره به این نکته که ورزش و تندرستی می‌تواند در ارتقای روحیه کارگران نقش بسزایی داشته باشد، اظهار کرد: این باشگاه با هدف ارائه خدمات کاردرمانی، توانبخشی و ورزشی به‌منظور افزایش سلامت گارگران و پیشگیری از بروز معلولیت‌های ثانویه در نیروهای فیروز راه‌اندازی خواهد شد.

وی افزود: ما اعتقاد داریم نیروی انسانی مهم‌ترین سرمایه واحدهای تولید و صنعتی هستند و صاحبان مشاغل و حِرَف باید از روش‌های علمی و تخصصی در جهت حفظ و نگهداشت این سرمایه عظیم بکوشند و با توجه به اینکه شاکله اصلی سرمایه انسانی در فیروز از افراد دارای معلولیت تشکیل شده بنابراین ما در این زمینه خود را بیش از سایرین صاحب وظیفه و مسئولیت می‌دانیم.

موسوی با بیان اینکه باشگاه ورزشی-توانبخشی فیروز با مشاوره افراد متخصص و با حدود دویست قلم اجناس ورزشی و کاردرمانی تجهیز شده، ابراز داشت: این باشگاه در هفته سه روز در خلال ساعات کاری آماده ارائه خدمات رایگان به کارگران مجموعه است و در فاز اول شامل افراد دارای معلولیت‌های شدید و کسانی‌که داوطلبانه آماده دریافت این خدمات هستند، می‌شود.

وی اذعان کرد: این باشگاه با حضور افراد متخصصی مانند کاردرمان، مربی ورزشی و فیزیوتراپ به نیروها خدمات‌دهی می‌کند و اگرچه عدم حضور نیروها در خطوط تولید و در حین ساعت کار برای مجموعه هزینه‌هایی به همراه دارد اما ما در راستای اجرای اصل توانمندسازی و بازتوانی جسمی این قدم را برداشته‌ایم و اعتقاد داریم بها دادن به نیرو هزینه نیست بلکه سرمایه‌گذاری است و محصولاتی مانند وفاداری نیروها، افزایش سلامت و رضایتمندی کارکنان را به بار می‌آورد.

وی بخش ماساژ درمانی و فیزیوتراپی را از جمله بخش‌هایی برشمرد که به زودی در مجموعه راه‌اندازی خواهند شد و گفت: در فاز بعدی نیروهایی که پس از ساعت کار نیز مایل به استفاده از خدمات باشگاه باشند مشمول دریافت اضافه‌کاری خواهند شد تا تشویقی برای تلاش و همکاری کارکنان باشد.

کارآفرین برتر کشور در زمینه اشتغالزایی برای معلولان ادامه داد: همانگونه که سال‌ها پیش خلاً اشتغال و درآمد را در زندگی معلولان احساس کرده و برای رفع این مشکل و نیز برای اثبات توانایی این گروه به جامعه و به آن دسته از کسانی که معلولیت را بهانه‌ای برای رفع مسئولیت‌‌های خویش در قبال معلولان کرده بودند به جذب آنها در فیروز روی آوردیم اکنون نیز خود را در زمینه حفظ سلامت و ممانعت از افزایش معلولیت کارکنان مجموعه مسئول می‌دانیم.

رئیس شبکه ملی تشکل‌های معلولان جسمی-حرکتی کشور همچنین از عدم شمول قانون بازنشستگی پیش از موعد به معلولان شاغل در بخش خصوصی ابراز تأسف کرد و گفت: معلولان شاغل در بخش خصوصی مانند افراد معلولِ در استخدام دولت، توانایی 30 سال کار مستمر ندارند، عوارض ناشی از کار برای همه معلولان یکسان است و چه بسا شاغلین در بخش خصوصی بیشتر در معرض آسیب هستند اما دولت در این زمینه تأمل کافی به خرج نداده و بدون توجه به واقعیت‌ها پیش می‌رود بنابراین در چنین شرایطی ما وظیفه خودمان می‌دانیم تا با روش‌هایی نظیر راه‌اندازی این باشگاه تا جای ممکن عوارض ناشی از کار و افزایش سن را برای نیروهایمان کاهش دهیم.

موسوی با تأکید بر اینکه انواع معلولیت‌ها، میزان توان افراد و مشاغل مناسب برای هر معلولیت باید تفکیک شود و ساعت کاری معلولان با تشکیل شناسنامه‌های شغلی آنها و بر اساس میزان قدرت بدنی‌شان محاسبه شود، بیان کرد: اما در نبود چنین استانداردی در کشور بسیاری از نیروهایی که در سال‌های اولیه اشتغال خود قادر به حرکت با عصا هستند به مرور مجبور به استفاده از ویلچر و به‌طور کلی دچار شدت معلولیت می‌شوند بنابراین ما سعی داریم با مطالعه و توسل به اطلاعات علمی برای کارکنان مجموعه شناسنامه‌های پزشکی تشکیل داده و ساعت کاری افراد را متناسب با نوع معلولیت آنها معین کنیم تا افراد در طول سا‌ل‌های کاری خود کمترین آسیب را ببینند.

این فعال حوزه معلولان کشور اذعان داشت: هدف ما در فیروز ارزش‌آفرینی و توجه به ارزش‌های انسانی است بنابراین دغدغه ما تکمیل 8 ساعت کاری مصوب وزارت کار نیست بلکه اولویت ما این است که کارکنان ما پس از اتمام سال‌های کاری خود بتوانند از زندگی لذت ببرند و جریان زندگیشان را همراه با تندرستی و بدون آسیب ادامه دهند و مجبور نباشند ماحصل 30سال کاری خود را صرف درمان و عوارض ازکارافتادگی کنند.

بنیانگذار کانون توانا در توضیح چگونگی جبران هزینه‌های ناشی از ارائه خدمات توانبخشی در حین کار به کارکنان دارای معلولیت گفت: حفظ و نگهداشت سلامت نیروها به‌خودی خود اولین سود ماست اما در قدم های بعدی مدیران مجموعه اعتقاد دارند این هزینه‌ها از روش‌هایی مانند کاهش ساعت کار برخی نیروها، افزایش مهارت‌های نیروهای دارای پتانسل، جذب نیروهایی به‌منظور جبران‌ کسری ساعت کار نیروهای بهره‌مند از کاهش ساعت کار و افزایش 3 درصدی راندمان کلی مجموعه جبران می‌شود.

وی تصریح کرد: این اقدام ما یک سود دوطرفه است، وقتی ما به نیروی انسانی خود احترام می‌گذاریم و به آنها بها می‌دهیم اطمینان داریم آنها نیز تمام توان خود را به کار می‌گیرند و با تفکر نشأت گرفته از احترام سازمانی موجب افزایش بهره‌وری می‌شوند.

این فعال حوزه معلولان با بیان اینکه نگرش ما مبتنی بر ارزش‌بخشی به جایگاه انسانی انسان‌هاست، ادامه داد: ما همواره بر این باوریم که معلولیت ناتوانی نیست بلکه محدودیت است و در تمام این سالها نیروهای دارای معلولیت اصالت این مطلب را در عمل و نحوه کار کردن خود ثابت کرده‌اند.

موسوی با تأکید بر اینکه سبک ما سرمایه‌داری الهی است، اذعان داشت: ما نه به سود بلکه به برکت اعتقاد داریم و معتقدیم سرمایه از آن خداست که نزد ما به امانت گذاشته شده، بنابراین ایمان داریم که اصالت نه در جسم انسا‌ن بلکه در خود او و اندیشه‌اش قرار دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز