خبرگزاری کار ایران

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه خبر داد؛

کاهش 7 درصدی آمار سزارین در کرمانشاه

asdasd
کد خبر : ۱۰۷۰۵۹۴

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در یک دهه گذشته آمار سزارین در استان کرمانشاه از 54 درصد به 47 درصد کاهش پیدا کرده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از کرمانشاه بهمن روشنی معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: این آمار نشان می دهد مادران باردار رغبت بیشتری به زایمان طبیعی پیدا کرده اند که این استقبال در میان مادران نخست زا نمود بیشتری دارد.

وی با بیان اینکه با هر بار سزارین ریسک بارداری پر خطر افزایش پیدا می کند، افزود: باید این خطرات به مادران باردار هشدار داده شود که در این رابطه طی چند سال اخیر تلاش های زیادی برای آموزش مادران انجام شده، تا مادران روش باداری خود را اگاهانه انتخاب کنند.

وی خاطرنشان کرد: اکنون با توجه به شیوع ویروس کرونا برگزاری کلاس های آموزشی متوقف شده، اما در سال های گذشته از هر 100 مادر باردار، 60 نفر آموزشهای قبل از زایمان را طی کرده اند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با بیان اینکه پوشش مراقبت های بارداری در استان کرمانشاه بالای 95 درصد است، گفت: این مراقبتها موجب شده بیش از 75 درصد مرگ و میر مادران و 60 درصد مرگ و میر نوزادان کاهش پیدا کند.

 روشنی اظهار داشت: در سال گذشته بیش از25 هزار زایمان طبیعی و سزارین در استان کرمانشاه انجام شده است که از این تعداد 53 درصد معادل 13 هزار زایمان به صورت طبیعی بوده است.

وی از بهره مندی مادران باردار از خدمات رایگان در مراکز دولتی خبر داد و گفت:سال گذشته 9 هزار و 210 زایمان طبیعی در استان به صورت رایگان و بدون پرداخت هیچ هزینه ای در مراکز دولتی انجام شده است.

 روشنی خاطرنشان کرد: برای افزایش زایمان طبیعی علاوه بر آموزش مادران، روش های کاهش درد غیر دارویی نیز به کار گرفته می شود که در این زمینه می توان از طریق رایحه درمانی، گرما درمانی، سرما درمانی درد را در تا حد قابل تحملی برای مادران کاهش داد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با بیان اینکه 70 درصد زایمان های طبیعی توسط ماماها انجام می شود، گفت: در حال حاضر 870 ماما در استان کرمانشاه فعالیت دارند که تولد نوزادان را تحت نظر پزشک متخصص انجام میدهند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز