خبرگزاری کار ایران

به مناسب روز کارگر در استودیو ایلنا مطرح شد/ قسمت دوم

کارگرانی که پشت سد هزینه‌های بالای کرونا جان می‌سپارند/ از وزیر بهداشت گله‌مند هستیم+فیلم

asdasd
کد خبر : ۱۰۷۰۴۶۷

نماینده کارگران در شورای عالی کار کشور گفت: ما از وزیر بهداشت گله‌مند هستیم؛ چراکه در موضوع کارگری اصلا ورود نکردند، حتی یک مصوبه در هیئت دولت وجود نداشت که باتوجه به آن افرادی که بیمه شده تامین اجتماعی یا سایر صندوق‌ها هستند درصورت ابتلا به کرونا مانند بیماران تصادفی به طور رایگان درمان شوند.

آیت اسدی با حضور در برنامه گفتگومحور ضلع سوم استودیو خبری ایلنا درباره وضعیت کارگران در شرایط کرونا و نحوه حمایت از آن‌ها گفت: کرونا به چند دلیل بیشترین آزار را به جامعه کارگری رسانده؛ چراکه وضعیت معیشتی طی سال گذشته به گونه‌ای بود که کارگران و جامعه حقوق‌بگیر در برابر کرونا مقاوم نبودند.

نماینده کارگران در شورای عالی کار کشور ادامه داد: برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی مصوبات متعددی ازجمله رعایت فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک درنظر گرفته شده اما در کارخانجات شرایط به گونه‌ای است که رعایت این اصول در عمل ممکن نیست؛ چراکه کارگران باید در فاصله مشخصی در پشت دستگاه‌ها باشند.

وی درباره استفاده از ماسک ابراز کرد: دستورالعمل خاصی در این باره برای کارفرمایان ارسال نشده و هر شرکت متناسب با سلیقه ماسک را بین کارگران توزیع می‌کند.

این فعال حوزه کارگری اظهار کرد: مشکلات کار فراوان است و به همین دلیل در موارد بسیاری کارگران ابتلا به کرونا را ابراز نکرده و سعی در مخفی کردن آن دارند، هفته گذشته به طور اتفاقی از کارگران حاضر در یک واحد در شهر صنعتی آزمایش گرفته شد که نتیجه تست 30 تا 40 نفر مثبت شد.

وی درباره نحوه عملکرد وزارت بهداشت در دوران کرونا برای جامعه کارگری عنوان کرد: ما تاکنون ندیده‌ایم که وزارت بهداشت با حضور در کارخانه‌ها برای کارگران تست کرونا انجام دهد، حداقل ما از این امر اطلاع نداریم.

برای حمایت از کارگران مبتلا به کرونا حتی یک مصوبه در هیئت دولت وجود ندارد

مسئول کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان قزوین ادامه داد: اکنون بیشترین امکانی که خود شرکت‌ها دارند تب سنجی است که در بسیاری از موارد وجود کرونا را نشان نمی‌دهد و طبق آمارها بیشترین آمار ابتلا در جامعه کارگری و تولید بوده، این موارد و مشکلات در ستاد کرونا و کمیسیون کارگری مطرح شده است.

وی ابراز کرد: چندین بار دستورالعمل و نامه ارسال شده که باید ماسک بیشتری بین کارگران توزیع شود؛ اما ما در تشکل‌ها قدرت اجرایی نداریم و  صرفا می‌توانیم مشکلات را با نهادهای مختلف مطرح کرده و پیگیری کنیم.

نماینده کارگران در شورای عالی کار کشور اظهار کرد: حقوق دو هفته‌ای کارگرانی که به دلیل ابتلا به کرونا استراحت می‌کنند پس از دو تا سه ماه پرداخت می‌شود؛ در واقع تامین اجتماعی مسئول پرداخت آن است که با تاخیر انجام می‌دهد.

وی توضیح داد: کارفرما باید لیست بیمه را به تامین اجتماعی ارائه دهد که این کار را در پایان ماه انجام می‌دهد و با احتساب زمان بررسی پرونده در تامین اجتماعی پرداخت حقوق این دو هفته در عمل دو ماه به طول می‌انجامد؛ لازم است سازمان تامین اجتماعی برای حل این مشکل راه‌حلی را درنظر بگیرد، در همین  راستا کارفرمایان می‌توانند لیست کارگران مبتلا به کرونا را  سریع‌تر و بدون حق بیمه ارسال کنند.

این فعال حوزه کارگری گفت: ما از وزیر بهداشت گله‌مند هستیم؛ چراکه در موضوع کارگری اصلا ورود نکردند، حتی یک مصوبه در هیئت دولت وجود نداشت که باتوجه به آن افرادی که بیمه شده تامین اجتماعی یا سایر صندوق‌ها هستند درصورت ابتلا به کرونا مانند بیماران تصادفی به طور رایگان درمان شوند.

وزارت بهداشت توافقی برای درمان بیماران کرونایی ندارد

وی ادامه داد: مراکز خصوصی در راستای درمان کرونا قرار دادی ندارند، بیمار نیز به دلیل پر بودن ظرفیت بیمارستان دولتی مجبور به مراجعه به بیمارستان‌های خصوصی می‌شود، در چنین شرایطی لازم است تدابیری اندیشیده شود؛ چراکه شاهد این هستیم بیماران به دلیل نداشتن هزینه پنج میلیونی آی سی یو از بستری شدن انصراف داده و در نهایت فوت می‌کنند.

اسدی ابراز کرد: یک زوج بیمار با دارا بودن بیمه تکمیلی و بازنشسته فولاد که زیرمجموعه وزارت کار است در یکی از بیمارستان‌های قزوین فوت کردند؛ اما برگه فوت آن‌ها پیش از گرفتن 30 میلیون هزینه به خانواده آن‌ها تحویل داده نشد و خانواده در شرایطی که پدر و مادرشان فوت کرده باید دنبال پول باشند.

وی افزود: بیمارستان تامین اجتماعی به این دلیل که وزات بهداشت توافقی نداشته که طبق آن بیمارستان پس از ارائه خدمات رایگان هزینه را دریافت کند، بیمه شده فولاد را نپذیرفته بود.

نماینده کارگران در شورای عالی کار کشور با اشاره به کارگران آسیب دیده از کرونا در استان اظهار کرد: 13هزار نفر از استان قزوین در سایت بیمه بیکاری وزارت کار ثبت نام کردند که 8 هزار نفر آن‌ها مشمول دریافت بیمه بیکاری شده و 5 هزار نفر که شامل کارگران ساختمانی، رانندگان، فرش‌بافان و سایر افراد که قشرهای ضعیف هستند شامل دریافت بیمه نشدند.

اسدی در پایان درباره انجام تست کرونا از کارگران مبتلا برای بازگشت به کار گفت: تست کرونا در شرکت‌ها تاکنون به تعداد انگشت‌شمار بوده و کارگران و کارفرمایان درصورت نیاز باید از آزمایشگاه‌های خصوصی استفاده کنند که معمولا به دلیل هزینه بالا این کار انجام نمی‌شود.

ادامه دارد...

حجم ویدیو: ۹۹.۲۲M | مدت زمان ویدیو: ۰۰:۱۰:۰۳ دانلود ویدیو
انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز