خبرگزاری کار ایران

به مناسب روز کارگر در استودیو ایلنا مطرح شد/ قسمت اول

حقوق یک میلیون تومانی کارگران شهرداری با روزی 12 ساعت کار/ با پدیده بازپس‌گیری حقوق از کارگران مواجه هستیم/ 90 درصد کارگران پارکینگ‌های استان قزوین فاقد بیمه هستند+فیلم

asdasd
کد خبر : ۱۰۶۹۸۴۶

به مناسبت روز جهانی کارگر نماینده کارگران استان قزوین در شورای عالی کار کشور با حضور در استودیو خبری ایلنا از دغدغه و مطالبات مقفول مانده کارگران استان قزوین گفت.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قزوین، آیت اسدی به مناسبت روز جهانی کارگر با حضور در برنامه گفت و گو محور ضلع سوم استودیو خبری ایلنا در پاسخ به این سوال که چند تشکل کارگری در استان قزوین موضوعات مرتبط با مشکلات کارگران استان قزوین را مورد پایش و ارزیابی قرار می دهند، عنوان کرد: به منظور پایش و بررسی موضوعات مرتبط با حوزه کارگری سه تشکل قانونی وجود دارد که از جمله آنها می توان به کانون هماهنگی شورای اسلامی کار، انجمن صنفی کارگران و مجمع نمایندگان کارگر اشاره کرد که هر سه انجمن در استان قزوین فعال هستند.

نماینده کارگران استان قزوین در شورای عالی کار کشور افزود: نمایندگان کانون هماهنگی شورای اسلامی کار از واحدهای تولیدی بالای 35 نفر انتخاب می شود که موضوعات و مشکلات کارگری در واحدهای تولیدی رو مورد بررسی قرار می دهند، انجمن صنفی کارگران نیز مخصوص واحدهای صنفی بوده و مشکلات و معضلات کارگران واحدهای صنفی را در دستور کار دارد.

وی ادامه داد: به منظور بررسی دقیق تر مشکلات حوزه کارگری کارگروهی تحت عنوان کمیسیون امنیت کارگری در استانداری قزوین با ریاست معاون سیاسی استاندار تشکیل شده که نمایندگان هر سه انجمن در آن حضور دارند و مشکلات این حوزه را مورد ارزیابی و بررسی قرار داده و برای رفع آن راهکارهای مناسب ارائه می کنند، خوشبختانه استان قزوین در حوزه تشکلات کارگری نسبت به سایر استان ها اثرگذاری مطلوبی داشته تا جایی که نه تنها در استان قزوین بلکه در کشور هم اثرگذاری آن قابل مشاهده است.

اخذ قرارداد سفید امضا از کارگران جرم است

مسئول کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان قزوین از جمله دغدغه های حوزه کارگری در استان قزوین را قراردادهای پیمانکاران عنوان کرد و گفت: بیشترین دغدغه کارگران در حوزه قرار دادهای پیمانکاری است که هم در بخش خصوصی وجود دارد و هم در بخش دولتی دیده می شود، برخی از این مشکلات همچون قراردادهای سفید امضا حل شده و درحال حاضر اخذ قراردادهای سفید امضا توسط پیمانکاران جرم محسوب می شود.

وی با بیان این نکته که تخلفاتی در حوزه پرداخت حقوق کارگران مشاهد شده، ادامه داد: جدیدا در برخی از کارخانه ها و واحدهای تولیدی با پدیده ای مواجه شدیم که پس از پرداخت حقوق کارگران از آنها می خواهند که از طریق دستگاه کارت خوان مجموعه حقوق پرداخت شده را به حساب واحد برگردانند، این معضل در حال حاضر وجود دارد و مراجعه قانونی و ذی ربط درخواست می شود تا اقدامات لازم را نسبت به مقابله با این پدیده انجام دهند.

کارگران شهرداری با حقوق ماهانه یک میلیون تومان روزانه 12 ساعت کار می کنند

اسدی افزود: متاسفانه در بخش دولتی و فعالیت هایی که در این حوزه به پیمانکاران سپرده می شود نیز مشکلات زیادی برای کارگران وجود دارد، در بسیاری از مراکز کارگران 12 ساعت کار می کنند ولی دریافتی حقوق آنها تنها یک میلیون تومان است، از جمله این مراکز که مورد پایش و ارزیابی ما قرار گرفته می توان به شهرداری اعم از سازمان حمل و نقل و ترافیک و سازمان فضای سبز، پیمانکاران ادارات برق و گاز و شرکت های خدماتی اشاره کرد.

وی گفت: به عنوان مثال چند نمونه از این قراردادها را مورد پیگیری قرار دادیم، مسئولان ذی ربط عنوان می کردند که پس بسته شدن قرارداد با پیمانکار، آنها را به سازمان تامین اجتماعی ارجاع می دهند و این سازمان موظف است تا ضمن ارائه مفاصا حساب با پیمانکاران تسویه کند.

نماینده کارگران قزوین در شورای عالی کار کشور ادامه داد: موضوع را از سازمان تامین اجتماعی پیگیری کردیم و مشخص شد پیمانکاران در آغاز قرارداد آن را به سازمان تامین اجتماعی تحویل نمی دهند بلکه در پایان کار مراجعه کرده و پس از کسر 7 الی 15 درصدی قرار داد توسط این سازمان با پیمانکار تسویه می شود، این درحالی است که پیمانکاران موظف هستند در شروع کار قرار داد خود تحویل دهند.

90درصد کارگران پارکینگ های استان قزوین فاقد بیمه هستند

وی با بیان این مطلب که 90 درصد کارگران شاغل در پارکینگ های استان قزوین حقوق یک میلیون تومانی دریافت می کنند، خاطرنشان کرد: کارگران تمام پارکینگ های استان اعم از خصوصی و دولتی، آنهایی که تحت نظارت شهرداری، اتاق بازگانی و اوقاف هستند فاقد بیمه بوده و دریافتی ماهانه یک میلیون تومانی دارند.

مسئول کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان قزوین با اشاره به این نکته که باید نظارت بیشتری بر روند عملکرد پیمانکاران بخش دولتی و سازمان ها وجود داشته باشد، عنوان کرد: متاسفانه مشکلات و معضلات زیادی در این حوزه وجود دارد، سختی کار در بیمه کارگران فضای سبز شهرداری ها را آن طور که باید اظهار نمی کنند و یا منطقه ای که قبلا با پنج نیرو در آن فعالیت می کردند را به یک نیرو کاهش داده و در صورت عدم اتمام کار کسر حقوق تعیین می کنند.

اسدی در ادامه بیان کرد: مشکلات و معضلات با مصوبات مسئولان و کمک اصحاب رسانه امیدوارم این مشکلات هر چه زودتر حل شود. در بخش خصوصی هم این اتفاقات می افتد انتظار داریم هم بازرسان تامین اجتماعی و هم اداره کار بازررسی مناسبی جهت ساماندهی به این موضوعات داشته باشند.

اختلاف 200 درصدی حقوق پرستاران در قزوین

نماینده کارگران قزوین در شورای عالی کار کشور ادامه داد: کادر درمان و پرستاران در صف نخست مقابله با بیماری فراگیر کرونا در کشور هستند ولی متاسفانه عدالت اقتصادی در بین این قشر هم رعایت نمی شود.

وی بیان کرد: در حال حاضر حقوق پرستاران در مراکز درمانی دولتی با مراکز بخش خصوصی 200 درصد اختلاف دارد، در همین استان قزوین پرستارانی که در بیمارستان های دولتی مشغول به خدمت رسانی به مردم هستند 200 درصد کمتر از همکارانی که همان کار را در بیمارستان های خصوصی انجام می دهند حقوق دریافت می کنند که این زیبنده جامعه پزشکی و کادر درمان نیست.

ادامه دارد...

حجم ویدیو: ۱۳۵.۲۸M | مدت زمان ویدیو: ۰۰:۱۳:۴۲ دانلود ویدیو
انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز