خبرگزاری کار ایران

درآمد ۷۲ میلیون دلاری مراکز ترک اعتیاد و کاهش آسیب بهزیستی خراسان رضوی

asdasd
کد خبر : ۱۰۶۹۸۰۶

معاون پیشگیریی بهزیستی خراسان رضوی گفت: بهزیستی استان از محل نگهداری، درمان و بازتوانی معتادان در مراکز ترک اعتیاد سرپایی، مراکز کاهش آسیب استان و شلترها در سال ۹۹ معادل ۷۲ میلیون دلار برای کشور درآمد پنهان ایجاد کرده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از مشهد، حسین تنها طلب در این باره افزود: در سال ۹۹ در تمامی استان خراسان رضوی در مجموع ۵۰ هزار نفر در مراکز ترک اعتیاد اقامتی اختیاری، ماده ۱۶ ، تبصره ۲ ، سرپایی، کاهش آسیب و شلترها از بهزیستی خدمات متنوع دریافت کرده‌اند.

وی اضافه کرد: این ۵۰ هزار نفر اگر در بیرون به فعالیت قبل از مراقبت بهزیستی مشغول بودند هزینه‌های بسیار بسیار زیادی برای خود، خانواده، جامعه، دستگاه قضایی، بهزیستی و سایر نهادهای جامعه وارد می‌کردند که اگر بخواهیم این هزینه‌ها را به صورت کمی محاسبه کنیم هزینه هر معتاد حدود پنج میلیون تومان در روز بالغ می‌شود.

تنها طلب اضافه کرد: ما این هزینه‌ها را در حداقل خود محاسبه و به ازای هر معتاد ۱۰۰ هزار تومان در روز در نظر می‌گیریم.

وی افزود: اگر این مبلغ را در تعداد روزهای ماه و سال حساب کنیم و آن را به نرخ دلار امروز محاسبه کنیم، این هزینه‌ها بالغ بر ۷۲ میلیون دلار خواهد شد.

وی تصریح کرد: بنا بر این می‌توانیم بگوییم اگر هزینه‌های ایجاد شده توسط معتادین در جامعه، خانواده، دستگاه قضایی، نیروی انتظامی و زندان‌ها را در مجموع محاسبه کنیم و داشته باشیم که با جمع‌آوری و ترک اعتیاد معتادان یا کاهش آسیب آنها و یا خدمات پناهگاهی و شبانه، این هزینه‌ها از بین می‌رود، باید بگوییم ۷۲ میلیون دلار توسط بهزیستی خراسان رضوی برای کشور درآمد ایجاد شده و یا در هزینه‌ها صرفه‌جویی شده است.

تنها طلب اظهار داشت: تمام اقتصاددان‌ها قبول دارند که کاهش هزینه‌های جامعه، به معنای درآمد است چون اگر خدمات بهزیستی نبود و این معتادان رها بودند و به تولید هزینه می پرداختند ما در خوش‌بینانه‌ترین حالت، باید در استان ۷۲ میلیون دلار در این زمینه‌ها هزینه می‌کردیم چون اگر هزینه‌های واقعی تبعات اعتیاد و معتادین و مافیای مواد مخدر را محاسبه کنیم، خیلی بیشتر از اینها می‌شود.

وی همچنین تصریح کرد: حال در نظر بگیریم که بهزیستی با تمام یارانه‌ها و هزینه‌هایی که به مراکز و خدمات پرداخت می‌کند برای تولید این درآمد، فقط ۸۰۰ هزار دلار در سال هزینه کرده است.

معاون پیشگیری بهزیستی خراسان رضوی گفت: این ارقام به این معناست که ما در مقابل هزینه‌ای که انجام می‌دهیم ۱۰۰ برابر درآمد برای دولت و ملت ایجاد می‌کنیم.

وی موضوع اداره کمپ‌ها و مراکز را از جنبه‌ی دیگری مورد بررسی قرار داد و گفت: در مراکز مرتبط با اعتیاد در بهزیستی خراسان رضوی حدود ۲۴۰۰ نفر اشتغال دائم دارند و طبق گفته وزیر کار اسبق، اشتغال یک نفر برای دولت در سال ۱۰۰ میلیون تومان هزینه برمی‌دارد.

وی اضافه کرد: به عبارت دیگر هزینه اشتغال این افراد برای دولت نزدیک به ۲۴۰ میلیارد تومان می‌شود که اگر به دلار محاسبه کنیم دولت باید برای اشتغال این تعداد افراد ۹ میلیون و ۵۲۰ هزار دلار در سال هزینه کند در حالی که در شرایط حاضر برای این ۲۴۰۰ فرصت شغلی، حتی یک ریال از جیب دولت هزینه نمی‌شود چون تمام هزینه‌ها توسط خود مراکز بخش غیر دولتی تأمین می‌ شود.

وی در این گفتگو همچنین در خصوص پیامدهای مثبت پیشگیری و درمان اعتیاد توسط بهزیستی گفت: اگر در نظر بگیریم که افراد بهیود یافته یا کاهش آسیب یافته، از هزاران جرم و جنایت باز می‌مانند، خانواده‌هایشان در امنیت و آرامش هستند  و برای دولت، قوه قضاییه، نیروی انتظامی و سازمان زندان‌ها گرفتاری درست نمی‌کنند متوجه می‌شویم که خدمات بهزیستی، چه گرفتاری عظیمی را از دوش جامعه برمی‌دارد و چه خدمت بزرگی به کشور می‌کند.

تنها طلب تأکید کرد: البته بخشی از معتادین که در چرخه‌ پیشگیری و درمان بهزیستی قرار نمی‌گیرند همچنان مشغول ایجاد هزینه برای خود، خانواده، نهادهای قانونی و جامعه هستند و در مقابل میلیون‌ها دلار درآمد برای مافیای مواد مخدر تولید می‌کنند.

وی ادامه داد: بنا بر این دولت باید همت و تلاش بیشتری برای گسترش مراکز اقامتی درمان اعتیاد، تأسیس مراکز جامع که فرد معتاد و خانواده برای دراز مدت تحت حمایت قرار بگیرند، مراکز کاهش آسیب، شلترها و مراکز سرپایی داشته باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز