خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

اعتراض کشاورزان اصفهان صنفی است نه سیاسی/ دولت برای کشاورزان چاره‌اندیشی کند

asdasd
کد خبر : ۱۰۶۸۸۱۷

نماینده اصفهان در شورای عالی استان‌ها گفت: تجمعات کشاورزان اصفهانی با مراعات تمام جوانب سیاسی، امنیتی، حفظ نظام انجام می‌شود. دولت باید حتما مشکلات کشاورزان را مورد توجه قرار دهد و برطرف کند. اعتراض این قشر صنفی و مربوط به شغلشان است و به هیچ عنوان سیاسی و موارد دیگری نمی‌تواند باشد.

حسنعلی مبینی‌نژاد در گفتگو با خبرنگار ایلنا، در این باره اظهار داشت: ریاست صنف کشاورزان در استان اصفهان اعلام کرده بود که دوشنبه همین هفته برای احقاق حقوق کشاورزان، این گروه به سوی سد زاینده‌رود راهپیمایی خواهند کرد و این موضوع با اطلاع عوامل سیاسی، انتظامی و نظامی انجام شد.

وی افزود: در آن روز کشاورزان اصفهان در شرق و غرب به سمت زاینده‌رود رفته بودند و مطالباتشان را مطرح کردند. آنها به کمبود آب و تقسیم ناعادلانه آن و هم اینکه مدت‌های مدیدی است دولت به آنها کمکی نمی‌کند، اعتراض داشتند.

نماینده مردم اصفهان در شورای عالی استان‌ها ادامه داد: در حال حاضر دادستانی اصفهان قول داده پروژه بن و بروجن را مورد بررسی قرار دهد اما خواسته‌های دیگر کشاورزان شامل دادن حقابه و اجرای مصوبه 9 ماده‌ای در این رابطه هنوز اجرایی نشده است.

مبینی‌نژاد ادامه داد: زندگی کشاورزان اصفهان در این شرایط کم‌آبی با مشکلات زیادی مواجه شده است. امسال حقابه آنها داده نشد و بیماری کرونا هم شرایط را از آنچه بود، سخت‌تر کرد.

عضو شورای عالی استان‌ها عنوان کرد: در این شرایط سخت اقتصادی دولت باید برای کشاورزان استان اصفهان چاره‌ای بیندیشد. باید در مدیریت آب دقت بیشتری کند و وقتی کمبود آب در استان وجود دارد، نباید همین آب را در بخش‌های دیگر استفاده کند؟ چگونه است که از آب زاینده‌رود برداشت‌های غیرقانونی می‌شود و با پمپاژ آب را برداشت می‌کنند.

وی گفت: مردمی که چند قرن است از حقابه خود استفاده می کردند در حال حاضر اجازه برداشت از آن را ندارند و بعد دولت تخصیص‌های جدیدی برای حقابه کشاورزان قائل می‌شود.

مبینی‌نژاد ادامه داد: این تجمع با مراعات تمام جوانب سیاسی، امنیتی، حفظ نظام انجام شد. ما معتقدیم دولت باید حتما مشکلات کشاورزان را مورد توجه قرار دهد. اعتراض این قشر هم کاملا صنفی و مربوط به شغل‌شان است و به هیچ عنوان سیاسی نیست.

وی ادامه داد: طرح انتقال آب از خلیج فارس به استان اصفهان 5 ساله است که البته استاندار اعلام کرد اگر اعتبارات تخصیص داده شود احتمالا این طرح 3 ساله هم به پایان می‌رسد. با اجرای این طرح، بخشی از مشکلات و نگرانی‌های کشاورزان حل می‌شود چراکه با انتقال آب این طرح به بخش صنایع استان، آب کشاورزان آزاد می‌شود.

نماینده اصفهان در شورای عالی استان‌ها بیان کرد: طرح انتقال آب از خلیج فارس مشکل آب کشاورزان استان را در آینده می‌تواند برطرف کند و این در حالی است که آنها امروز مشکل دارند. امروز حتی برای بستر رودخانه هم تخصیص‌های جدیدی در نظر گرفته شده و آب به صاحبان اصلی آن داده نمی‌شود.  

وی افزود: 4 قرن پیش در طومار شیخ بهایی حقانیت حقابه کشاورزان اصفهانی ثابت شد. برای راه‌اندازی و بازگشایی تونل یک و دو در چهارمحال و بختیاری کشاورز اصفهانی هزینه کرده‌اند. و برای انتقال آب به یزد قرار بر این بود از تونل سوم استفاده شود ولی این تونل تا امروز افتتاح نشده و از سهم آب کشاورزان اصفهانی برداشت و به آنها داده شد. همچنین در چهارمحال و بختیاری از این حقابه برداشت‌های غیرقانونی می‌شود که نیاز به مدیریت بیشتری دارد.  

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز