خبرگزاری کار ایران

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قزوین:

واکسیناسیون سالمندان در استان قزوین از فردا آغاز می‌شود/ ارائه خدمات بستری موقت برای جلوگیری از بدحال شدن بیماران کرونایی

asdasd
کد خبر : ۱۰۶۸۴۵۷

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت: واکسیناسیون افراد سالمند از فردا در استان آغاز می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا از قزوین، دکتر پیمان نامدار در نشست خبری با اصحاب رسانه که ظهر امروز بصورت آنلاین برگزار شد با اشاره به وضعیت واکسیناسیون گفت: واکسیناسیون افراد سالمند از فردا آغاز می‌شود و در این مرحله دعوت از گروه‌های هدف، اطلاع رسانی درباره نحوه ثبت نام و دریافت واکسن و آشنایی با عوارض جزء فعالیت‌های مهم حوزه دانشگاه است و موارد لازم بصورت روزانه اطلاع رسانی می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قزوین ادامه داد: شفاف سازی تزریق‌های انجام شده مهم بود، در برخی موارد در فضای مجازی عدم رعایت پروتکل‌های تزریق را شاهد بودیم که البته انگشت شمار بوده و در مجموع سلامت واکسیناسبون در کشور وجود داشت.

وی گفت: وظیفه تیم بهداشت و درمان تزریق واکسیناسیون و صحت و تطبیق اسم و سند فرد معرفی شده است و معرفی افراد برای دریافت واکسن برعهده افراد و ارگان‌هایی است که آن‌ها را معرفی کرده‌اند.

این مسئول ابراز کرد: برای ایمن سازی از چند ماه گذشته برنامه ریزی شده، جمعیت استان یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر است  که یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر آن در سامانه سیب ثبت شده‌اند، در روزهای آینده نیز لینکی از طریق دانشگاه علوم پزشکی در اختیار افراد  قرار می‌گیرد که با وارد کردن کد ملی می‌توانند از وضعیت ثبت در این سامانه مطلع شوند و درصورت عدم ثبت شدن به مراکز جامعه سلامت مراجعه کنند.

وی بیان کرد: روند واکسیناسیون باتوجه به تعداد محدود واکسن با تاخیر خواهد بود و این روند درصورت در اختیارداشتن تعداد بالاتر واکسن سریع‌تر خواهد بود.

ارائه خدمات سرپایی بیمارستان صحرایی به 40 بیمار در روز

نامدار سپس درباره میزان دقیق بودن تست‌های کرونا گفت: به طور طبیعی و استاندارد تست‌های پی سی آر حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد امکان خطا دارند؛ چرا که ممکن است ویروس در مخاط دهان و بینی به میزان قابل تشخیص در آزمایش نرسیده باشند؛ در مجموع می‌توان گفت  حدود ۴۰ درصد احتمال اشتباه وجود دارد.

 وی ادامه داد: در صورت مثبت بودن تست یکی فرد ایزوله شدن تمام افراد آن خانواده به مدت 14 روز ضرورت دارد و حتی منفی بودن تست نیز قرنطینه شدن آن‌ها را نفی نمی‌کند، در واقع در این باره داشتن علامت ملاک است و افراد در گرفتن گواهی جهت ارائه به محل کار نیز باید این موضوع را مدنظر قرار دهند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قزوین درمورد بیمارانی که پس از ترخیص بدحال می‌شوند ابراز کرد: طبق اندیکاسیون ترخیص بیمار افراد درصورت داشتن شرایط پایدار ترخیص می‌شوند، اما درصد بسیار پایینی پس از مرخص شدن و از روز هشتم و دهم بیماری با حال بد مواجه می‌شوند که از ویژگی‌های کرونای انگلیسی بوده و صرفا در برخی افراد بروز پیدا کرده است.

وی ادامه  داد: برای حل این مشکل خدمات بستری موقت شکل گرفت و بیمارانی که در روز سوم و چهارم بیماری با حال عمومی خوب ترخیص می‌شوند روزانه برای دریافت دارو به بیمارستان صحرایی مراجعه می‌کنند و درحال حاضر 30 تا ۴۰ نفر از این مرکز خدمات سرپایی دریافت کرده و علایم حیاتی آن‌ها چک می‌شود. 

امید به زندگی در استان قزوین 75 سال است

این مسئول در ادامه با اشاره به هفته سلامت گفت: شعار هفته سلامت ساختن دنیایی عادلانه‌تر و سالم‌تر برای همه است  و تمام اهتمام لازم  انجام شد تا به شرایطی برسیم که فضایی سالم را برای همه فراهم کنیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قزوین ادامه داد: در سال‌های گذشته امید به زندگی ۵۲ سال بوده که امروز در کشور به بالای ۷۲ سال و در استان به ۷۵ سال رسیده و این موضوع حاصل زحمات حوزه بهداشت، سیاست گذاری سلامت و تلاش‌های ارگان‌هان‌های مختلف است.

وی ابراز کرد: حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد بار سلامت برعهده وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی  بوده و ۷۵ درصد نیز برعهده سایر نهادهای همکار است؛ از این رو لازم است سایر ارگان‌ها در حوزه اجتماعی شدن و بهبود شرایط سلامت تلاش کنند.

نامدار گفت: امیدواریم امید به زندگی با ارتقای سطح کیفیت زندگی همراه باشد، هدف ما نیز ارائه خدملات عادلانه‌تر به تمام اقشار است و در این راستا داشتن ضروریات و نیازهای اولیه سلامت در سطح وسیع از نظر اثر بخشی مانند ارائه خدمات تخصصی در بخش‌های کوچک‌تر با جمعیت کمتر است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز