خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

صید محاصره‌ای برای صیادان مشکل‌ساز شده/ نداشتن مجوز صید، مزایای بیمه‌ای و سوخت یارانه‌ای عمده‌ترین مشکلات صیادان است

asdasd
کد خبر : ۱۰۶۸۳۱۹

نماینده مردم چابهار در مجلس گفت: صید محاصره‌ای کماکان دارد برای صیادان ما مشکل‌ساز می‌شود و به نوعی سفره این قشر زحمتکش جامعه را روز به روز کوچکتر می‌کند.

معین الدین سعیدی در گفتگو با خبرنگار ایلنا، درباره مشکلات جامعه صیادی در کشور گفت: جامعه صیادی در ایران همیشه با مشکلات عدیده‌ای مواجه است. یکی از این مشکلات صید ترال بود که البته این صید در بحث فعالیت صنعتی‌اش تا حدود زیادی با ورود نمایندگان مجلس در سال ۹۹ از ادامه آن جلوگیری به عمل آمد و این نوع صید به گونه‌ای که قبلا شاهد بودیم دیگر صورت نمی‌گیرد.

وی ادامه داد: مشکل دیگر جامعه صیادی صید محاصره‌ای است که کماکان دارد برای صیادان ما مشکل ساز می‌شود و به نوعی سفره این قشر زحمتکش جامعه را روز به روز کوچکتر می‌کند.

صیدهایی که باعث کاهش ذخایر آبزیان می‌شود

نماینده مردم چابهار در مجلس افزود: متاسفانه در کشور شاهد صیدهایی دیگری که باعث کاهش ذخایر آبزیان می‌شود، هستیم که از آن‌ها جلوگیری نمی‌شود. این نوع صیادی به این صورت است که تورهای بسیار بزرگی را پهن می‌کنند و تعدادی از شناورها دورهم جمع می‌شوند و بخش عظیمی از ماهی‌ها را صید می‌کنند و شرایط را به گونه‌ای ایجاد می‌کنند که عمده صیادانی که خرده پا هستند از این صیادی محروم می‌شوند. البته این موضوع نیز در مجلس توسط نمایندگان در دست بررسی است.

سعیدی عنوان کرد: مسائل مهمتری نیز وجود دارد که جامعه صیادی را دچار چالش کرده است. با پیگیری‌های صورت گرفته از سوی نمایندگان مجلس و دستور خود وزیر جهاد کشاورزی قرار بر این بود که به صیادان مجوز صید تعداد هزار و ۵۹۸ قایق و ۱۷۵ لنج صیادی را بدهند. هرچند که هم اکنون این افراد مشغول صید هستند اما به دلیل نداشتن مجوز صید، مزایای بیمه‌ای و سوخت یارانه‌ای با مشکلات عدیده‌ای روبه رو هستند.

شیلات برای مشکلات صیادان چاره‌ای بیندیشد

نماینده مردم چابهار در مجلس بیان کرد: شیلات باید برای مشکلات جامعه صیادی چاره‌ای بیندیشد که این قشر زحمتکش بتوانند از این سفره خدادادی استفاده کنند.

برای آبزیان هیچگونه یارانه‌ای در نظر گرفته نشده است

سعیدی گفت: شهرستان‌های چابهار، دشتیاری و کنارک بیشترین تعداد صیادان را در استان سیستان و بلوچستان در خود جای داده اند. در شرایطی که در کشور برای گوشت سفید مانند مرغ و گوشت قرمز کلی یارانه می‌دهیم و نهادهای دامی وارد می‌کنیم اما برای آبزیان هیچ گونه یارانه‌ای در نظر گرفته نشده است و این قشر مظلوم دارند با شرایطی بسیار سخت بخشی از نیاز مصرفی گوشت سفید جامعه را مرتفع می‌کنند.

جلوی پای صیادان سنگ اندازی نکنند

وی افزود: در سالی که سال تولید، مانع‌زدایی و پشتیابی است، این انتظار را از شیلات ایران داریم که نه تنها جلوی پای صیادان سنگ اندازی نکنند بلکه کمک حال این قشر مظلوم باشند. ما واقعا پدیده‌های عجیبی را در این چند سال اخیر تجربه کرده‌ایم که صید ترال یکی از این پدیده‌ها بود. عدم دادن سوخت، مجوز صید و لایروبی اسکله‌ها برای صیادی و همچنین‌عدم نظارت بر بازار و کمک به فراوری محصولات دریایی به شدت جامعه صیادی را دچار چالش کرده است. امیدواریم در این سال و با توجه به اینکه در بودجه سال ۱۴۰۰ هم ردیف‌های خوبی برای حمایت از شیلات ایران در نظر گرفته شده، مسائل و مشکلات ما به حداقل برسد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز