خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد؛

تجمع کشاورزان شرق اصفهان در منطقه چادگان/ کشاورزان خواهان حقابه خود هستند / اهالی: مدیریت حقابه را به خودمان واگذار کنید

asdasd
کد خبر : ۱۰۶۷۴۱۰

جمعی از کشاورزان شرق اصفهان با تجمع در منطقه چادگان، نزدیک سد زاینده رود خواهان دریافت حقابه کشاورزی شان شدند.

به گزارش ایلنا از اصفهان، اصغر آیتی یکی از کشاورزان منطقه شرق اصفهان که در این تجمع حضور دارد به ایلنا می گوید: از منطقه شرق اصفهان که سال ها است با مشکل بی آبی و خشکسالی و عدم تخصیص حقابه کشاورزی مواجه است با ماشین به چادگان آمده ایم تا لوله انتقال آب به یزد را کور کنیم!

وی ادامه می دهد: ما چیزی جز حقابه خودمان نمی خواهیم؛ می دانیم خشکسالی است، ولی حقابه مان حتی اگر یک استکان آب است را به خودمان بدهند تا در موردش تصمیم بگیریم که چگونه آن را مصرف کنیم.

وی گفت: مدیریت آب را به خودمان بدهند؛ اصلا بدهند دست یک بچه کشاورز تا ببینند بهتر از خودشان مدیریت می کنیم یا نه؟

شرایط بحرانی

آیتی با تایید این موضوع می گوید: آبی که از طریق لوله به یزد انتقال داده می شود، صد در صد حق کشاورز است؛ حتی اگر به اندازه یک استکان باشد باید بدهند به خودمان. حرف کشاورز این است که آبی که از سال 80 به یزد منتقل می شود، حقابه کشاورزان است. ما چیزی فراتر از حقابه خودمان نمی خواهیم.

نابودی کشاورزی

سال ها پیش که خشکسالی در همه استان ریشه ندوانده بود، مردم شرق اصفهان به کشت گندم و جو و پنبه و بعضا صیفی جات مشغول بودند و در کنار کشاورزی دامپروری و دامداری هم داشتند. اما بیش از 20 سال است که این منطقه با بحران بی آبی مواجه شده است.

محمود رحیمی کشاورز سالمند منطقه رودشت یکی دیگر از کشاورزان حاضر در این تجمع است و به ایلنا می‌گوید: چرا باید حقابه ما را که در سال 1342 هزینه ساخت تونل اول کوهرنگ را پرداخت کرده ایم و طبق تومار شیخ بهایی نیز به طور واضح صاحب حقابه هستیم، به یزد انتقال دهند؟ حقابه ای که سبب تولید و کسب درآمد ما بود و حالا نیست!

وی اضافه می کند: متاسفانه مسئولان آب تامین نکرده را پیش پیش به صنعت فروختند و دست ما را خالی گذاشتند. من قبلا گندم، جو، یونجه و صیفی جات کشت می کردم. اما حالا فقط موفق به کشت یونجه شده ام که به دلیل عدم دریافت آب و بارندگی از بین رفته و بدون استفاده شده است.

بیشتر محصولات در منطقه شرق اصفهان به همین شکل از بین رفته است و به دلیل عدم دریافت حقابه، مزارع گندم و جو حالا به چراگاه دام تبدیل شده است. شرایط بارندگی و وضعیت سد هم گواه این موضوع است که خبری از آب نیست. ذخیره سد کمتر از 20 درصد است و بارندگی سال زراعی نیز اصلا خوب نبود.

آیت اکبری دیگر کشاورز منطقه شرق اصفهان با تایید این موضوع می افزاید: 22 سال است که برای دریافت حقابه مان مشکل داریم. شغل ما فقط کشاورزی است و جز حقابه مان هیچ چیز دیگری نمی خواهیم.

او که این شغل را از پدر به ارث برده ادامه می دهد: تنها راه کسب درآمد ما کشاورزی و تولید محصول است، ولی وقتی آب نداریم، چه چیزی کشت کنیم؟ چه چیزی تولید کرده و به فروش برسانیم؟ کارمان به جایی رسیده که مجبور به فروش زمین های کشاورزی مان شده ایم. شهری ها آمده اند و به قصد ساخت ویلا زمین‌های ما را که محتاج کسب درآمدیم، خریداری می کنند. متاسفانه شاهد از بین رفتن مزارع مان هستیم و کاری از دست مان بر نمی آید بجز اعتراض به مسئولان.

این کشاورز رودشتی تصریح می کند: گوش مان از حرف های نادرست پر است. الان هم فرماندار اصفهان برای سخنرانی آمده بود اما ما حقابه مان را می خواهیم و نیاز به سخنرانی نداریم.

آب چاه ها شور شده است

شاید این پرسش مطرح شود که چگونه در این سال های خشکسالی و نبود آب، کشاورزان ارتزاق می کردند؟ جواب این سوال، تخصیص فصلی آب و عمیق تر کردن چاه های کشاورزی است. اما حالا آب چاه‌های عمیق هم شور شده و به درد آبیاری و دامپروری نمی خورد. در سال گذشته هم هیچ آبی برای کشت پاییزه و آبیاری بهاره به کشاورزان تخصیص داده نشد و بر مشکلات این قشر زحمتکش افزود. آنقدر که کارت به استخوان شان رسیده و راهی بجز اجتماع در نزدیکی سد زاینده رود و محل لوله انتقال آب زاینده رود به یزد پیش روی‌شان باقی نگذاشته است.

حال باید دید مسئولان، چه پاسخ و راهکاری برای ارتزاق کشاورزان شرق اصفهان دارند. البته راهی بجز تاسیس گلخانه صنعتی که در حد شعار باقی ماند، نمانده است. طرحی که در زمان استانداری محسن مهرعلیزاده در اصفهان روی خروجی خبرگزاری ها رفت و فقط چند عکس یادگاری برای آقای استاندار وقت به همراه داشت، چرا که به گفته اصغر آیتی کشاورز منطقه پس از آن خبری از تاسیس و واگذاری این گلخانه نشد که نشد.

سمیه مسرور - سرپرست خبرگزاری ایلنا استان اصفهان

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز