خبرگزاری کار ایران

دادستان استان قزوین:

تعطیلی واحدهای صنفی منجر به افزایش جرائم خشن در قزوین شده است

asdasd
کد خبر : ۱۰۶۷۳۵۲

دادستان استان قزوین افزایش مشکلات ناشی از مسائل اقتصادی و معیشتی همچون تعطیلی واحدهای صنعتی و تولیدی دراستان قزوین را از دلایل افزایش آمار جرائم خشن دانست.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی دادگستری کل استان قزوین، محمد قاسمی با اشاره به عوامل موثر در وقوع آسیب‌های اجتماعی گفت: عوامل مختلفی در افزایش جرائم و آسیب‌های اجتماعی در سطح جامعه تاثیرگذار است و در این میان، مسائل اقتصادی و معیشتی از اهمیت و جایگاه ویژه‌ای برخوردار بوده و حتی می‌تواند در افراد مستعد زمینه‌ساز وقوع جرائم خشن باشد.

دادستان عمومی و انقلاب قزوین افزود: براساس بررسی‌ها و تحقیقات صورت گرفته، اغلب اشخاصی که مرتکب جرائم بخصوص جرائم خشن شده و یا به مفهوم عامیانه از آن‌ها بعنوان اراذل و اوباش یاد می‌شود، افرادی هستند که درگیر آسیب‌های اجتماعی ناشی از مسائل اقتصادی و دچار اختلالات روحی و روانی هستند.

وی ابراز کرد: بدون‌شک حبس و برخوردهای بدون اغماض با مرتکبان جرائم خشن ضروری و نوعی اقدام پیشگیرانه نسبت به این افراد است، اما صرف اقدامات قهری موجب اصلاح و باز اجتماعی این افراد نخواهد شد و حتی می‌تواند موجب تشدید رفتار آن‌ها نیز شود و باید در وهله اول زمینه وقوع جرائم خشن توسط این افراد، ریشه‌یابی شود تا بتوان زمینه‌های آن را مرتفع نمود.

این مسئول با اشاره به آمار جرائم خشن تصریح کرد: متاسفانه طی سال گذشته بر اساس آمارها شاهد افزایش وقوع جرائم از جمله سرقت‌های خرد و کلان، شرارت، جعل، نزاع و درگیری‌های فردی و سایر موارد در استان قزوین بودیم.

وی ادامه داد: می‌توان افزایش مشکلات ناشی از مسائل اقتصادی و معیشتی، تعطیلی واحدهای صنعتی و تولیدی و به تبع آن بیکار شدن تعداد زیادی از افراد، رشد بی رویه ساخت و ساز باغ ویلاها در حاشیه شهرها و عدم رعایت موارد حفاظتی، افزایش چشمگیر قیمت خودرو و طلا که انگیزه سارقین را در این قبیل سرقت‌ها افزایش می‌دهد و عدم اطلاع رسانی صحیح به مردم از طریق رسانه‌ها را از جمله عوامل و دلایل افزایش آمار جرائم دانست.

قاسمی راه اندازی مراکز ویژه نگهداری مجرمین خشن را یکی از راهکارهای مناسب جهت مقابله با ارتکاب مجدد جرم دانست و گفت: می‌توان با نگهداری مجرمین جرائم خشن در مراکز ویژه تحت نظارت قوه قضائیه، ضمن تشکیل پرونده شخصیت و بهره‌گیری از مشاوران، روانشناسان و روانپزشکان، وقوع جرائم را ریشه‌یابی و برای هر یک راهکار و اقدامی پیشگیرانه پیش‌بینی کرد تا شاهد کاهش چشمگیر ارتکاب جرائم در سطح جامعه باشیم.

وی گفت: عدم بهره‌مندی افراد شرور و سابقه دار از ارفاقات قانونی، توانمندسازی اقتصادی خانواده زندانیان بخصوص مجرمان حرفه‌ای و سابقه دار، اصلاح و بازاجتماعی کردن مجرمان حرفه‌ای، بهره‌گیری از ظرفیت شورای پیشگیری از وقوع جرم استان قزوین در پیشگیری و کنترل جرائم خشن، فعالیت و مشارکت نهادهای متولی امر فرهنگ و رسانه‌ها در آگاه سازی جامعه نیز از جمله راهکارهای موثر جهت کاهش آمار جرائم و آسیب‌های اجتماعی خواهد بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز