خبرگزاری کار ایران

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی خبر داد؛

افزایش 100 درصدی صادرات فرآورده های خام دام و طیور از استان مرکزی

asdasd
کد خبر : ۱۰۶۶۸۲۴

صادرات فرآورده‌های خام دام و طیور استان مرکزی نسبت به سال 92، میزان 100 درصد افزایش یافت.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی ضمن بیان مطلب فوق، گفت: سال گذشته حجم صادرات گوشت مرغ منجمد از این استان 3 میلیون و 191 هزار و 330 کیلوگرم بود، در حالی که حجم صادارت این محصول در سال 92، میزان ۳۳۲ هزار و ۴۰ کیلوگرم بوده‌ است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محسن شانقی افزود: همچنین در سال گذشته حجم صادرات تخم مرغ خوراکی این استان با نظارت دامپزشکی 530 هزار و 358 کیلوگرم بوده است، در حالی که این شاخص در سال 92، حدود  93 هزار و 700 کیلوگرم ثبت شده بود.

وی ادامه داد: سال گذشته یک میلیون و 136 هزار و 74 قطعه انواع ماهیان زینتی با نظارت اداره کل دامپزشکی استان مرکزی به خارج از کشور صادر شد که این شاخص در سال 92، تعداد 233 هزار و 45 قطعه بوده‌ است.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی اظهار داشت: سال گذشته 420 نفر در این استان به بیماری تب مالت مبتلا شدند در حالیکه شمار مبتلایان این بیماری در سال 92، تعداد 732 نفر بود که این موضوع کاهش 42 درصدی تعداد مبتلایان انسانی بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و دام در استان مرکزی را نشان می دهد.

شانقی تصریح کرد: انجام اقدامات پیشگیرانه، بهداشتی، مقابله‌ای و انجام واکسیناسیون دام‌ها علیه بیماری‌های مختلف دام و مشترک بین انسان و دام از جمله مهمترین عوامل کاهش بیماری‌های مشترک انسان و دام در این استان بوده‌ است.

وی بیان داشت: شمار کانون‌های بیماری دام، طیور، آبزیان و زنبور عسل در سال 92 برای استان مرکزی 1118 واحد بود که این شاخص در پایش آماری پایان سال 99 با کاهش 70 درصدی همراه شده و حدود 300 کانون است.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی تأکید کرد: همچنین در این بازه زمانی نظارت‌های بهداشتی و شرعی واحدهای تولیدی و ارتقای کیفیت و سلامت فرآورده های خام دامی افزایش 51 درصدی داشته است. بر این اساس سال گذشته با نظارت این اداره کل در سطح کشتارگاه‌های استان مرکزی 64 هزار و 490 تن گوشت قرمز و سفید استحصال شد، در حالی که این میزان در سال 92، میزان 45 هزار و 51 تن بوده است.

شانقی ابراز داشت: بهبود توان تشخیصی آزمایشگاه‌های دامپزشکی و بخش خصوصی استان مرکزی و تجهیز و بروز رسانی این واحدها از جمله اقدامات اداره کل دامپزشکی استان مرکزی در بازه زمانی مذکور بوده است. در حال حاضر 170 واحد بخش خصوصی در استان فعال است که این واحدها در سال 92، تعداد 124 واحد بوده‌ است. همچنین توسعه بخش خصوصی و ایجاد فرصت‌های شغلی در حوزه های دامپزشکی استان مرکزی  نیز از سال 92 تاکنون رشد 37 درصدی را تجربه کرده است.

وی اضافه کرد: استان مرکزی با 12 شهرستان و 1539 روستا، دارای 960 واحد مرغداری صنعتی، 491 واحد گاوداری صنعتی و 191 واحد کارگاه پرورش آبزیان است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز