خبرگزاری کار ایران

یک مسئول در گفت‌وگو با ایلنا:

هجوم ملخ‌های گرسنه به باغات و مزارع قطعی است/ استان کردستان درگیر ملخ بدون بال

asdasd
کد خبر : ۱۰۶۴۶۲۸

معاون کنترل آفات سازمان حفظ نباتات کشور بار دیگر نسبت به هجوم ملخ‌های صحرایی به باغات و مزارع هشدار داد و گفت: با توجه به دمای هوا و پوشش گیاهی ضعیف در استان خوزستان بدون شک در سنین بالاتر پوره‌های ملخ مهاجم صحرایی به هم متصل شده و تشکیل باند می‌دهند و برای تغذیه به مزارع و باغات سبز هجوم می‌برند.

مسعود لطیفیان با بیان اینکه عملیات ردیابی ملخ صحرایی در 10 استان کانونی این آفت در جنوب، جنوب شرق و جنوب غرب کشور بطور مرتب و منظم درحال انجام هست، اظهار کرد: گزارشات ردیابی با سیستم el3, el3m, el3w به سازمان حفظ نباتات و فائو ارسال می‌شود و گزارش‌ها نشان می‌دهد در سال جاری سطح ردیابی ملخ صحرایی در حدود 2 میلیون  و 700 هکتار انجام شده است. 

وی ادامه داد: سطح مبارزه با ملخ صحرایی اکنون در حدود 6 هزار و 300 هکتار در سه استان خوزستان، بوشهر و ایلام در حال انجام است.

لطیفیان با تاکید بر اینکه آخرین گزارش از تفریخ دستجات تخم ملخ صحرایی در شهرستان هندیجان از استان خوزستان گزارش شده است، افزود: همچنین پوره‌ها غالبا در سن یک و دو هستند و با توجه به دمای هوا و پوشش گیاهی ضعیف در این منطقه بدون شک در سنین بالاتر پوره‌ها به هم متصل شده و تشکیل باند می‌دهند و برای تغذیه به مزارع و باغات سبز هجوم خواهند برد.

به گفته وی؛ مبارزه با پوره ملخ صحرایی در هندیجان خوزستان در سطح 300 هکتار انجام شده است و ردیابی‌های همچنان ادامه دارد.

معاون کنترل آفات سازمان حفظ نباتات کشور درباره آخرین وضعیت مبارزه با ملخ های بومی نیز گفت: سطح مبارزه با ملخ‌های بومی به حدود 24 هزار و 445 هکتار در 5 استان گیلان، زنجان، قزوین، کردستان، گلستان رسیده است.

لطیفیان ادامه داد: در برخی از استان‌های کانونی ملخ‌های بومی، کپسول‌های تخم درحال تفریخ و پوره‌ها در حال ظهور هستند و در همه آن‌ها  عملیات پایش و ردیابی در حال انجام است.

وی با بیان اینکه در برخی از استان‌ها نیز پوره‌ها با تراکم کم و پراکنده گزارش شده است و جمعیت آفت نرم مبارزه نرسیده است، افزود: این استان‌ها را  اردبیل، اصفهان، سمنان، خراسان رضوی، تهران و مرکزی هستند.

لطیفیان با بیان اینکه در سه استان گیلان، زنجان و قزوین پوره ملخ‌های بومی غالبا مراکشی بوده و در سن 3 و 4 با جمعیت بالا گزارش شده، اظهار کرد: در این استان‌ها عملیات ردیابی و مبارزه با اکیپ‌های ردیابی و مبارزه به شدت در حال انجام است.

وی سطح مبارزه در استان گیلان را 7 هزار و 500 هکتار، زنجان را 8 هزار و 675  هکتار و قزوین را 6 هزار و 700 هکتاراعلام کرد.

لطیفیان پیش‌بینی کرد: سطوح مبارزه در این استان‌ها افزایش یابد. 

وی درباره شرایط مبارزه در سایر استان‌های کشور نیز گفت: در استان گلستان و اردبیل هم پوره‌ها ظاهر شده‌اند، بیشتر پوره‌ها سن یک بوده و مبارزه در استان گلستان آغاز شده و سطح مبارزه 550 هکتار است.

لطیفیان از درگیری استان کردستان نوع دیگری از ملخ‌های بومی خبر داد و افزود: مبارزه با پوره ملخ‌های شاخک بلند بدون بال جنس اوارویستا و پلی سارکوس در شهرستان‌های سروآباد و بانه و مریوان استان کردستان در حال انجام است.

وی سطح مبارزه با این نوع ملخ در استان کردستان را تاکنون  یک هزار و 20 هکتار اعلام کرد که در سال جاری  پیش بینی می‌شود این سطح تا 8 هزار هکتار افزایش یابد.        

لطیفیان تنها استان‌های کشور که هنوز تفریخ تخم و ظهور پوره گزارش نشده است را آذربایجان شرقی و غربی، کرمانشاه بشمرد.                                        

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز