خبرگزاری کار ایران

در گفت و گو با ایلنا مطرح شد؛

کرمان پیشتاز و پیشرو در برگزاری سنت‌های ایرانی / از اورادخوانی در کوه تا رفتن به چهل منبر برای برآورده شدن حاجات

asdasd
کد خبر : ۱۰۶۳۸۶۵

عضو شورای عالی میراث فرهنگی گفت: مردم کرمان از دیر باز به عنوان مردمی سنت‌گرا همواره سنت‌ها و آداب و رسوم های عمومی ایران مانند جشن نوروز، اعیاد مذهبی مانند عید قربان و عید فطر را به نیکوترین وجه برگزار کرده اند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مردم استان کرمان در برگزاری جشن و اعیاد باستانی و هنرهای دستی همیشه نقش بسزایی داشته‌اند که از این موارد می‌توان به برگزاری جشن سده و همچنین هنر شالبافی با قدمتی 900 ساله اشاره کرد.

آداب و رسومی که با گذشت صدها و هزاران سال هنوز در نزد این مردمان از رونق نیفتاده و هنوز حفظ شده است.

سید علی گلاب زاده عضو شورای عالی میراث فرهنگی در گفت و گو با خبرنگار ایلنا، در این باره اظهار داشت: مردم کرمان از دیر باز به عنوان مردمی سنت‌گرا و متوجه به امور ملی و مذهبی همواره سنت‌ها و آداب و رسوم‌های عمومی ایران مانند جشن نوروز، اعیاد مذهبی مانند عید قربان و عید فطر به نیکوترین وجه برگزار کرده‌اند.

کرمان پیشتاز و پیشرو در برگزاری سنت های عمومی

وی افزود: جشن سده کرمان یکی از جشن های بزرگی است که برگزاری آن در این استان قدمتی چند سد ساله دارد. این جشن در کرمان به گونه‌ای برگزار می شود که بازدید‌کنندگانی از اقصی نقاط دنیا برای شرکت کردن در آن حضور پیدا می کنند. مردم کرمان در خصوص برگزاری  سنت‌ های عمومی همیشه پیش‌تاز و پیشرو بوده اند که علاوه بر این یک سری آداب و رسوم و سنت های ویژه و مرسوم خودشان را نیز دارند.

عضو شورای عالی میراث فرهنگی گفت: در دهم اردیبهشت که چهلم نوروز  است یک مکانی در شرق کرمان به نام "تندرستون" وجود دارد که مردم برای برپایی جشن و سرور به آنجا می روند و آش می پزند و تنقلات می خورند. آنها به صورت دسته جمعی که جمعیت قابل توجهی نیز هستند یک مراسم ویژه ای را در مکانی به نام کوه بریده برگزار می کنند که در این مراسم دخترهایی که در آرزوی همسر و همسر یابی هستند اوراد خوانی و آرزو می کنند. آنها معتقدند که گره کارشان با این اوراد خوانی در مکان کوه بریده باز می شود.

چهل بسم الله برای دوری از چشم زخم

گلاب زاده تصریح کرد: مردم کرمان بیست و یکم ماه مبارک رمضان در روز شهادت حضرت علی (ع) یک طوماری را به مسجد جامع کرمان می برند و از 40 نفر می خواهند بر روی این طومار بسم الله بنویسند و اسم این طومار را چهل بسم الله گذاشته‌اند و معتقدند که این چهل بسم الله اگر همراه شان باشد از چشم زخم و سایر مشکلات در امان خواهند بود.

روشن کردن شمع در چهل منبر

این استاد دانشگاه اضافه کرد: مردم کرمان شب شام غریبان در ایام محرم چهل منبر را برگزار می کنند و می گویند در گذشته عده ای با پای برهنه چهل تا شمع در دست می گرفتند و به چهل تا مجلس و محفل می رفتند و این چهل شمع را روشن می کردند که به مرادشان برسند.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود به پوشش مردم کرمان اشاره کرد و گفت: حوزه مرکزی ایران یک وضعیت همسو و همگن با شهرهای اطراف از گذشته تاکنون دارند.  مثلا موسیقی کرمانی با یزدی و همچنین پوشش مردم مرکز ایران با هم یگانه هستند. اما در جنوب کرمان هم زبان و هم پوشش شان با سایر مناطق کرمان متفاوت است به شکلی که ما مشاهده می کنیم در قسمت شمالی کرمان این تغییر و این تفاوت وجود ندارد.

وی عنوان کرد: در جنوب شرق استان کرمان پوشش آنها بیشتر شبیه به بلوچ ها است. و زنان این مناطق مانند زنان بلوچ در استان سیستان و بلوچستان لباس های رنگی می پوشند. البته در گذشته این موضوع کاملا متفاوت بوده و مردان در دوره قاجار شال به کمر می بستند. مردان لباس های بلند می پوشیده و شال بر روی آن می بستند. از عکس هایی که از امیرکبیر چاپ شده و موجود است نشانه از پوشش شال کرمانی دارد و به عنوان یک کار دستی همیشه مورد توجه بوده است. به طور مثال متوکل عباسی وقتی که فوت می کند در انبار وی چندصدشال کرمانی وجود داشته که اینها را هدیه می داده است.

شال کرمان قدمتی 900 ساله دارد

گلاب زاده افزود: ناصرالدین شاه از شال های کرمانی بر روی لباس خود همیشه استفاده می کرده است و حتی شال کرمان را به عنوان هدیه برای ملکه انگلیس می برد. به تازگی شال کرمان دوباره احیا شده و مجددا کارگاه های شال بافی باز هم در استان کرمان راه اندازی شده اند. این هنر دست حداقل 900 سال سابقه دارد. کرمان در گذشته به شهر بافندگی معروف بوده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز