خبرگزاری کار ایران

از سوی محیط زیست عسلویه دنبال می‌شود؛

تلاش برای احیای جمعیت آهوهای بومی جبیر در پارک ملی نایبند

asdasd
کد خبر : ۱۰۶۳۶۷۱

منطقه نای بند در جنوب کشور دارای اقلیم مناسب برای جبیر یکی از گونه‌ آهوان بومی که زیستگاه آن شبه قاره هند و ایران است و در این راستا مرکز تکثیر و پرورش آهوی جبیر پارک ملی دریایی نایبند در سال ۱۳۸۸ ایجاد شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از بوشهر ، رئیس محیط زیست شهرستان عسلویه در همین خصوص با اشاره به ایجاد زیرساخت های لازم در منطقه نایبند جهت نگهداری و تکثیر این گونه جانوری در معرض انقراض، افزود : در سال ۱۳۸۹ و با حضور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور، چهار راس آهوی جبیر در مرکز تکثیر و پرورش نایبند رهاسازی شد و در سال ۱۳۹۱ نیز سه راس دیگر از استان هرمزگان به این مرکز منتقل شد.

مصطفی موذنی افزود : امکان دیدن جبیرها در محدوده صد هکتاری حصار شده بدلیل پوشش گیاهی انبوه و توپوگرافی زمین به سختی امکان پذیر است اما به استناد تصاویر و فیلم های تهیه شده ، هم اکنون از ۴ راس جبیر ماده بالغ موجود در سایت سه راس آنها زایمان داشته اند و هم اکنون تعداد جبیرها در این سایت به عدد ۹ رسیده است و امیدواریم این روند با تکمیل انتقال جبیر به سایت، تجهیز امکانات لازم و نیروی انسانی به نتایج مناسب‌تری در آینده برسد.

رئیس محیط زیست عسلویه افزود: جبیر از خانواده گاوسانان است که در استان بوشهر، تنها پارک ملی دریایی نای بند، تنها زیستگاه این حیوان است. مشخصه اصلی جبیر وجود شاخ در هر دوجنس نر و ماده است. جمعیت رو به کاهش این موجود در منطقه نای‌بند به‌ دلایل مختلف باعث شد که اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر ، اقدام به بازسازی جمعیت جبیر کند و در این راستا یک مرکز پرورش جبیر در وسعتی به مساحت صد هکتار، در منطقه امن حیات وحش نایبند احداث شد و هم اکنون نیز در حال فعالیت است.

وی با اشاره به تلاش‌های بسیاری که جهت احیایی مجدد جمعیت این گونه جانوری می‌شود خواستار همراهی و همکاری مردم در این باره شد و افزود : هم اکنون زیر ساخت های لازم مانند آبشخور در منطقه امن حیات وحش نایبند و زیرساخت‌ها و نیروی لازم با پشتیبانی شرکت پتروشیمی آریاساسول بعنوان حمایت‌گر این طرح  در حال تهیه است و به زودی بخشی از جمعیت جبیر رهاسازی می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز