خبرگزاری کار ایران

میری خبر داد:

خسارت هزار میلیارد ریالی سرما به باغات زعفران خراسان رضوی

asdasd
کد خبر : ۱۰۶۲۹۲۳

سرپرست مدیریت باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: طبق بررسی‌های صورت گرفته بیشترین میزان خسارت وارده به بخش کشاورزی طی ۱۰ سال اخیر مربوط به سرمازدگی است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از مشهد، محمد میری دیسفانی سرپرست مدیریت باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی در خصوص میزان خسارت وارد شده به باغات و مزارع زعفران خراسان رضوی گفت: طی کاهش دما و سرمازدگی در ابتدای سال جاری بیش از یک هزار میلیارد ریال خسارت به ۴۵ هزار و ۳۵ هکتار از سطح باغات و مزارع زعفران شهرستان‌های خراسان رضوی وارد شد.

وی افزود: کاهش دمای هوا در سطح استان به سرشاخه‌ها و بخش‌های گلدهی درختان میوه در باغات آسیب جدی وارد کرده است و بر اساس برآورد انجام شده توسط کارشناسان، بین ۲۰ تا ۱۰۰ درصد خسارت به محصولات باغبانی وارد شده است. خسارت باغ‌هایی که تحت پوشش بیمه قرار داشتند با ارزیابی توسط کارشناسان، پرداخت می‌شود.

سرپرست مدیریت باغبانی سازمان جهادکشاورزی خراسان رضوی ادامه داد: متأسفانه بخش عظیمی از باغ‌ها و مزارع خسارت دیده تحت پوشش بیمه نیستند و به دلیل تغییرات اقلیمی و احتمال وقوع مخاطرات احتمالی از جمله سرمازدگی، بهره‌برداران باید اصول فنی را رعایت کنند و ضمن زیر پوشش بیمه قرار دادن محصول خود، زیان ناشی از آن را کاهش دهند و از مزایای بیمه محصولات برخوردار شوند.

میری دیسفانی از ارائه تسهیلات ارزان برای اجرای طرح سایه‌بان به منظور جلوگیری از خسارات ناشی از تغییرات آب و هوایی در باغات استان خبر داد و بیان کرد: با استفاده از سایه‌بان علاوه بر جلوگیری از سرمازدگی و آفتاب‌سوختگی سرشاخه‌ها، شکوفه‌ها و محصولات باغی میزان مصرف آب نیز ۳۰ درصد کاهش پیدا می‌کند.

او تصریح کرد: تمام تجهیزات مورد نیاز برای اجرای طرح سایه‌بان و تجهیزات بخاری‌های پلار و دمنده‌ها در صنایع داخلی تولید می‌شود.

سرپرست مدیریت باغبانی سازمان جهادکشاورزی خراسان رضوی تاکید کرد: بیشترین خسارت سرمازدگی مربوط به درختان هسته‌دار مثل هلو، شلیل، زردالو، آلو، گوجه و بادام بوده که بین۶۰ تا ۱۰۰ درصد بسته به نوع محصول و شهرستان و شدت سرما متفاوت است.

میری دیسفانی اظهار کرد: هر ساله در بهمن و اسفند ماه و اوایل فروردین ماه جبهه هوای سرد و بارش برف در استان وجود دارد که موجب سرمازدگی درختان به ویژه بادام و زرد آلو و بخشی از مزارع زعفران می‌شود، طبق بررسی‌های صورت گرفته بیشترین میزان خسارت وارده به بخش کشاورزی طی۱۰ سال اخیر مربوط به سرمازدگی است و تنها اهرم برای کمک به میزان خسارت دیده‌ها از بخش کشاورزی صندوق بیمه است.

وی افزود: پوشش بیمه‌ای، تغییر شیوه‌های کشت و جایگزینی درختان دیررس به جای درختان میوه آسیب‌پذیر و استفاده از سامانه‌های ضد تگرگ و سرما در باغ‌ها از جمله اقداماتی است که می‌بایست برای مقابله با این مشکل به کار گرفته شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز