خبرگزاری کار ایران

ایلنا از خراسان رضوی گزارش می‌دهد؛

قطع ۴۰۰ تن درخت جنگلی در باغچه شارک قوچان/ رئیس شورای روستا: کسی توانایی مقابله ندارد/ مرادزاده: قطع درختان بدون مجوز است

asdasd
کد خبر : ۱۰۶۱۳۴۴

۴۰۰ تن درخت جنگلی در منطقه باغچه شارک از توابع بخش مرزی باجگیران قوچان به بهانه سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری قطع شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، قطع ۴۰۰ تن درخت جنگلی در منطقه باغچه شارک از توابع بخش مرزی باجگیران همراه بانفوذ و اعمال‌نظر برخی افراد به بهانه سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری با سکوت قابل‌تأمل متولیان زیست‌محیطی روبرو بوده و این در حالی است که تاکنون هیچ طرح گردشگری نیز ارائه نشده است.

بنا به گفته شاهدان عینی فردی که خود را صاحب و مالک این زمین‌ها می‌داند به دنبال ایجاد مکانی با کاربری تفریحی و گردشگری در این منطقه بوده و با همین دلیل نیز اقدام به قطع درختان کهن‌سال و از بین بردن فضای سبز کرده است.

مجوز داده شده است

بنا به گزارش ایلنا ، سازمان جهاد کشاورزی تنها مجوزی  برای هرس درختان این منطقه آن هم بر اساس تناژ صادر کرده‌است، یعنی فرد یا نهاد دارای مجوز می‌تواند ۴۰۰ تن درخت را، حال به هر تعداد و‌اصله که می‌خواهد در نقطه‌ای که به وی اجازه داده شده است هرس کند، جدای از اینکه چه میزان اصله درخت در زمین شخصی یا ... به بهانه هرس، قطع شده است. اما همین اتفاق و تفاوت میان اصله و تن ممکن است  فاجعه زیست محیطی جبران ناپذیری را در شارک باجگیران رقم زند.

عباس مرادزاده دهیار روستای شارک از توابع بخش مرزی باجگیران  با اشاره به قطع درختان منطقه باغچه،در این باره گفت: مقداری از درختان منطقه باغچه دارای متولی خصوصی است و  مالک آن با جهاد کشاورزی و منابع طبیعی نامه‌نگاری‌هایی را انجام داده و مجوز گرفته  و این کار او  تنها هرس است  نه قطع؛ به عبارتی مالک بدون مجوز اقدام به این کار کرده است.

او با یادآوری اینکه این زمین مدتی بلاصاحب بود، چون مالک آن در خارج ایران اقامت داشت، افزود: پارسال نیز مقداری از درختان هرس شد که منابع طبیعی جلوگیری کرد، اما مالک پس از متقاعد کردن این سازمان دوباره از جهاد کشاورزی مجوز گرفته است.

دهیار روستای شارک ادامه داد: مقداری از این زمین متعلق به خانواده «ق» و مقداری هم در اختیار یک سازمان غیر دولتی است که مدتی بلا صاحب بوده و مردم خسارت‌های زیادی به آن وارد کرده بودند، اما الآن صاحبش آمده و می‌گوید دیگر نمی‌خواهد کسی داخل باغش  شود و آن را تصرف کند.

                                                                    کسی توانایی مقابله با این فرد  را ندارد

جواد اکبری رئیس شورای روستای شارک نظری دیگر داشت و با گلایه و ابراز تأسف نسبت به قطع بی‌رویه درختان در منطقه باغچه این شهرستان، گفت: فردی به نام «م. ق» بدون جوابگویی به کسی و ارگانی اقدام به قطع درختان کرده و حتی به منابع طبیعی نیز گزارش شد و از قطع جلوگیری کردند، اما کسی توانایی مقابله با این فرد را ندارد.

او افزود: متأسفانه با این اقدام  گردشگری در این منطقه مختل شده و حتی مردم که در روز‌های پایانی هفته برای استراحت و تفریح به این محل می‌آمدند دیگر نمی‌توانند حتی برای خرید ماهی به روستای شارک مراجعه کنند و از این‌رو اقتصاد مردم نیز دچار مشکل خواهد شد.

امیر زمانی مقدم رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری قوچان  با یادآوری این مطلب که فردی به‌عنوان سرمایه‌گذار بخش خصوصی طی چند مرحله برای کار‌های اداری و اخذ مجوز‌های لازم به این اداره مراجعه داشته،گفت: این فرد خود را سرمایه‌گذار بخش گردشگری در منطقه باغچه معرفی کرده و تنها یکی از وارثان و مالکان است، چون این زمین دارای مالک‌های زیادی است.

او افزود: اداره منابع طبیعی و آبخیزداری قوچان از این شخص درخواست کرد تا علاوه بر اخذ وکالت از مابقی وارثان، یک طرح در زمینه سرمایه‌گذاری برای حوزه گردشگری ارائه دهد تا مجوز‌های لازم ارائه شود و حتی اگر با کمبود زمین مواجه بود، منابع طبیعی ورود پیداکرده و زمین در اختیار این سرمایه‌گذار قرار دهد که این طرح و اخذ وکالت تاکنون انجام نگرفته است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری قوچان با اشاره به اینکه قیمت چوب طی ماه‌های اخیر بالا رفته و قطعاً هرکسی را وسوسه می‌کند تا با قطع چوب و فروش آن‌ها پول زیادی را نصیب خود کند، ادامه داد: تابستان سال گذشته حدود ۳۲ اصله درخت جنگلی در دوراهی روستای شارک کف بری شد که با اقدام سریع یگان حفاظت منابع طبیعی جلوی قطع گرفته و پرونده تخلف نیز تشکیل شد.

زمانی مقدم با تأکید بر اینکه این سازمان تنها بر اساس مجوز‌های صادرشده برای قطع درختان، می‌تواند مجوز حمل چوب را صادر کند،بیان کرد: در اراضی کشاورزی مجوز قطع درختان در خارج محدوده شهری با مدیریت جهاد کشاورزی است که قطع درختان اخیر در منطقه شارک و زمین شخصی این فرد موردنظر، با مجوز جهاد کشاورزی انجام شده است.

گزارش : مجید جعفری مقدم

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز