خبرگزاری کار ایران

در جلسه فوق العاده ستاد استانی کرونا مطرح شد؛

اعمال محدودیت‌های سختگیرانه در فارس/ تعطیلی مترو و ناوگان اتوبوس در مسیرهای کوتاه / پیشنهاد تعطیلی ۲ هفته ای شهرهای قرمز استان

asdasd
کد خبر : ۱۰۶۰۴۷۸

جلسه فوق العاده ستاد استانی کرونا فارس درحالی برگزار شد که استان فارس و شهر شیراز در روزهای گذشته در وضعیت قرمز شیوع کرونا قرار گرفته اند و خیزش کرونای انگلیسی منجر به افزایش بی سابقه آمار مبتلایان شده است.

به گزارش ایلنا، اعمال محدودیت‌های سختگیرانه، تعطیلی ناوگان حمل و نقل عمومی، تشدید نظارت‌ها و پیشنهاد تعطیلی ۲ هفته ای از موارد مهم مصوبه جلسه اخیر ستاد کرونا در فارس بود.

در این جلسه بسیاری از مسئولان و روسای مراکز درمانی ضمن اعلام شرایط اضطراری و بی سابقه بر ضرورت اعمال محدودیت ها و تعطیلی کامل ۲ هفته ای تاکید کردند.

در این جلسه استاندار فارس با اشاره به اینکه با توجه به پیک جدید ایجاد شده حتما نیازمند این هستیم که سختگیری‌ها را بیشتر کنیم، عنوان کرد: هر چند می‌دانیم سخت‌گیری‌ها موجب نگرانی مردم و به سختی افتادن آنها می‌شود اما چاره‌ای جز این نداریم که هم به مقوله سلامت مردم توجه داشته باشیم و هم به امنیت و معیشت مردم و در اولویت باید سلامت باشد.

عنایت الله رحیمی با اشاره به اینکه تحمل جیب خالی امکان پذیر است اما نمی‌توان جان مردم را نادیده گرفت، ابراز کرد: عدم تصمیم‌گیری در روزهای آینده منجر به افزایش فوتی و مبتلایان و پیشی گرفتن روند بیماری از امکانات و تجهیزات مراکز درمانی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه آمادگی برای همه بیمارستان‌های دولتی و خصوصی باید در تخت های ویژه و عادی وجود داشته باشد، عنوان کرد: در این رابطه هیچگونه قصوری پذیرفته نیست و همچنین باید بیمارستان پشتیبان در نظر گرفته شود.

رحیمی در تشریح تصمیمات و محدودیت‌های جدید گفت: در قالب طرح بسیار ارزشمند سپهد شهید حاج قاسم سلیمانی، نظارت های خوبی انجام شد و این محور باید با شدت بیشتر انجام شود و با هماهنگی بین بسیج و دانشگاه علوم پزشکی تصمیم های لازم اتخاذ شود.

استاندار فارس گفت: برابر با تصمیمات ستاد برخی فعالیت ها تعطیل و یا محدود می‌شود و همچنین ورود و خروج به شهرهای قرمز و حمل و نقل عمومی نیز با محدودیت همراه است.

اعمال محدودیت‌های سختگیرانه در فارس/ تعطیلی مترو و ناوگان اتوبوس در مسیرهای کوتاه / پیشنهاد تعطیلی ۲ هفته ای شهرهای قرمز استان

 تعطیلی مترو و ناوگان اتوبوس در مسیرهای کوتاه

رحیمی خاطرنشان کرد: در خصوص حمل و نقل نیز از شنبه مترو در شهر شیراز تعطیل خواهد شد و  اتوبوسرانی تنها شهرک‌های اطراف را پوشش می‌دهد و مابقی به حالت های تعطیل در خواهد بود.

وی با تاکید بر تشدید رعایت پروتکل‌های بهداشتی در همه بخش‌های خصوصی و عمومی گفت: باید نظارت بیشتری انجام شود و با هر شخص حقیقی و حقوقی که سلامت مردم را با عدم رعایت پروتکل ها به خطر بیاندازد برخورد و در این راستا نیز باید شعبه ویژه در مراجع قضایی برای رسیدگی تشکیل شود.

کنترل و تشدید محدودیت ها در شهر شیراز ضروری است

شهردار شیراز با بیان اینکه شرایط درحال حاضر به نحوی است که بایستی محدودیت های جدی در کوتاه مدت را بپذیریم تا بتوانیم شرایط را مدیریت کنیم، تصریح کرد: اگرچه بخش‌های اقتصادی دچار مشکل هستند  اما اگر محدودیت های جدی طی یک الی دو هفته پیش رو نداشته باشیم، در طولانی مدت این شرایط بحرانی تر می شود.

حیدر اسکندر پور خاطرنشان کرد: برای مدت زمانی کوتاه خیلی جدی در همه بخش‌ها باید محدودیت ایجاد شود تا این موضوع کنترل و شرایط بهتر  بشود.

وی افزود: در مجموعه شهرداری شیراز برنامه ریزی های لازم انجام شده است و آمادگی این را داریم که در پشتیبانی از اعمال محدودیت ها در ورودی شهر شیراز ورود کنیم.

شهردار شیراز با اشاره به اینکه حدود ۸ هزار نفر نیرو در بخش‌های ستادی داریم که بنا شد تنها یک سوم حضور داشته باشند و دوسوم دور کاری داشته باشند، تصربح کرد: درحال حاضر مشکل اصلی در شهرداری ها  مراجعه بالای مردم است.

اسکندرپور یادآور شد که مجموعه شهرداری این آمادگی را دارد که در کنار دانشگاه علوم پزشکی و ستاد استانی کرونا در ورودی شهر آمادگی کامل جهت پشتیبانی داشته باشد تا خیلی جدی در ورودی‌های شهر بتوانیم کنترل های لازم را داشته باشیم و تا دیر نشده در شهر شیراز و استان کنترل ها را افزایش دهیم .

پیشنهاد تعطیلی ۲ هفته ای شهرهای قرمز فارس

همچنین معاون استاندار فارس در این جلسه با بیان اینکه پیشنهاد تعطیلی دوهفته با امضای استاندار به ستاد ملی کرونا ارسال شده و تصمیم گیری با ستاد ملی است، عنوان کرد: امروز با شروع موج جدید که موج شدید و سنگین کرونا است باید موارد جدید تصمیم گیری و تعیین تکلیف شود.

عبدالرضا قاسم پور تصریح کرد: آمار به صورت بی سابقه ای افزایش پیدا کرده است و چاره‌ای جز تشدید محدودیت‌ها و تقویت بازرسی و نظارت ها در این خصوص را نداریم و در عین حال نیز هیچ زمانی نظارت‌ها را تعطیل نکرده ایم. 

وی افزود: تا به امروز ۳۷۰ هزار خودرو متخلف شخصی که مشمول ممنوعیت تردد شبانه و ورود و خروج به شهرهای قرمز بودند، جریمه شدند و حدود ۸ هزار و ۷۰۰ واحد متخلف نیز تعطیل شد.

قاسم پور گفت: پیشنهاد تعطیلی دو هفته کامل استان از سوی استانداری برای کاهش در رفت آمد و تجمع ها، اعمال جرایم سنگین تر برای خودروهای متخلف و برپا کنندگان تجمع ها و مجالس ختم و عروسی و تعطیلی اداره ها به شکلی که فقط مدیر، معاونین و کارکنان ضروری حضور داشته باشند، در این خصوص داده شد.

وی با اشاره به اینکه مجبور هستیم محدودیت های  جامع و  هوشمند را در این شرایط اجرا کنیم، خاطرنشان کرد: پاساژها، مراکز شماره گذاری خودرو باید تعطیل باشند و رستوران ها و کافی شاپ ها نیز فقط بیرون بر باشند.

به گفته معاون استاندار فارس مراسم های ماه مبارک رمضان بر اساس مصوبه ستاد ملی روشن است که برای شب‌های احیا تصمیم‌گیری می‌شود و این مراسم در شهرهای قرمز و نارنجی کاملا تعطیل، آبی بلا مانع و زرد هم به تشخیص ستاد استانی گذاشته شده که باید در  مدت زمان محدود و در فضای باز باشد.

کرونای انگلیسی شوخی بردار نیست

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با تاکید براینکه ویروس انگلیسی شوخی بردار نیست و می‌تواند به صورت خوشه‌ای و خانوادگی بروز پیدا کند، تصریح کرد: وضع فعلی فارس نگران کننده است و این موج تفاوت‌های خاصی با سایر موج‌ها از نظر آمار بستری و میزان انتقال دارد‌.

عبدالرسول همتی با بیان اینکه از ابتدای شیوع بیماری کرونا تاکنون ۲۰۷ هزار و ٤٤٨ فرد در فارس به این بیماری مبتلا شده اند، ابراز کرد: همچنین ۸۰۰  هزار تست انجام شده و سه هزار و ٤٦١ نفر هم جان خود را از دست داده‌اند.

وی با بیان اینکه درحال حاضر هزار و  ۶۵۴ بیمار در بیمارستان‌های مرجع کرونا در فارس بستری هستند، بیان کرد: ٢١٧ نفر از این تعداد به دلیل وخامت جسمی در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند.

 بستری ۳۵۹ بیمار کووید در یک شبانه روز

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: باید منتظر آمار بالا رفتن فوتی‌ها در روزهای آینده باشیم و تنها طی ۲۴ ساعت گذشته ۳۵۹ نفر در استان فارس بستری شده‌اند که این میزان بستری در یک روز یک رکورد طی این مدت محسوب می‌شود.

همتی با بیان اینکه دامنه موج‌های قبلی حدود ٢ ماه بوده است و  آمارها نشان می‌دهد که موج چهارم از ٤ و ۵ فروردین شروع شده و تا ٤ و ۵ خرداد ادامه دارد، عنوان کرد: تقریبا در ٤  و ۵ اردیبهشت باید شاهد بیشترین بیمار باشیم اما اکنون هم وضع خوبی نداریم. وی افزود: اگرچه ٢هزار و ۳۰۰ تخت در موج‌های قبلی آماده شده بود اما در موج چهارم که به نیمه موج هم نرسیده‌ایم حدود ٧٠٠ تخت پر شده است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز همچنین با بیان اینکه ٩٠ درصد از افراد مبتلا در فارس طی روزهای اخیر به ویروس جهش یافته یا انگلیسی مبتلا شده‌اند، ابراز کرد: عملا کرونای انگلیسی سوار بر موج چهارم شده است که قابلیت سرایت بسیار شدید و سریع تری دارد و سیر بالینی بیماران موجب شده تا بیمار را راهی بیمارستان‌ها و خدمات ویژه درمانی کند.

تعداد مبتلایان نگران کننده، پیش رونده و سریع است

رئیس بیمارستان شهید فقیهی نیز روند ورود بیماران مبتلا به کرونا در این بیمارستان را نگران کننده خواند و عنوان کرد: تعداد مبتلایان بسیار نگران‌کننده، پیشرونده و سریع است و درحالی روند سرعتی اشغال تخت‌های بیمارستانی در پیک های قبلی در وسط های پیک با روزی ۱۰ تا ۱۵ بستری بود اما الان سرعت پذیرش روزانه بین ۳۰ تا ۳۵ بیمار کووید است.

محمد کاظم تدین گفت: از ۲۵۰ تخت بیمارستان شهید فقیهی تاکنون ۱۹۰ تخت پر است و تنها ۶۰ تخت بیمارستان شهیدفقیهی داریم که بین ۲ تا ۳ روز دیگر نیز این میزان پر می شود.

وی شرایط موجود را بسیار وحشتناک دانست و خاطرنشان کرد: طی دو الی سه هفته آینده شرایط بسیار بدی را در مراکز درمانی پیش‌بینی می‌کنیم.

همچنین در ادامه، رضایی رئیس دانشگاه علوم پزشکی لارستان در ارتباط ویدئو کنفرانسی با بیان اینکه در حال حاضر شرایطی که با آن مواجه هستیم با سایر موج ها متفاوت است، عنوان کرد: علت علمی آن مربوط به کرونای انگلیسی است که میزان درگیری آن بسیار متفاوت و سریع است و نیاز به بستری اتفاق می‌افتد.

به گفته وی در حال حاضر گردش ویروس و ابتلا به حدی بالا است که با شیب صعودی ابتلا و بستری روبه رو هستیم که طی یک هفته آینده باعث افزایش مبتلا می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز