خبرگزاری کار ایران

شهردار شیراز مطرح کرد:

محصولات شیراز در حوزه صنایع دستى توانایى ارائه در سطح جهانى را دارد

asdasd
کد خبر : ۱۰۵۸۴۴۶

شهردار شیراز به کســب عنوان شــهر جهانى صنایع دســتى براى شــیراز اشــاره کرد و گفت: این عنوان نشان مى دهد محصولات شیراز در حوزه صنایع دستى توانایى ارائه در سطح جهانى را دارد.

به گزارش ایلنا، حیدر اســکندرپور در آئین آغاز به کار دبیرخانه شــهر جهانى صنایع دستى شــیراز که با حضور مســئولان استانى و اعضاى شــوراى شــهر برگزار شــد، بیان کرد: با همکارى اعضاى شــوراى شــهر و همــکاران ما در مجموعه شــهردارى و هماهنگى و هدایت اســتاندارى توانستیم فرصــت جدید براى شــیراز ایجاد کنیم و برند شــهر جهانى صنایع دســتى را براى شیراز به ثبت برسانیم.

اســکندرپور اظهار کرد: ممکن است تصور شود که توســعه شهرهایى همچون شــیراز که تــراز بین المللــى دارند تنها با نگاه ســخت افزارى امکان پذیر اســت، اما این نکتــه حائز اهمیت اســت که تعریف برند براى چنین شهرهایى منجر به تولید ثروت، اشــتغال و اقتصاد شهرى قدرتمند شــود.

پیشـرفت در سـایه همدلـى و همگامى عناوینى همچــون پایتختى کتاب و شــهر ملى دوچرخه از دیگــر مواردى بود که اســکندرپور با اشــاره به آنها از اهمیت برندســازى براى شــهرهاى بزرگ سخن گفت. به اعتقاد شهردار شیراز پیشرفت در ســایه همراهى و همدلى و همگامى اتفاق مى افتد.

اســکندرپور بــا اشــاره بــه اقدامات فراوانى که در بافت تاریخى شــیراز انجام شــده اســت، عنوان کرد: هــم اکنون 32 پــروژه در این منطقه در حال اجرا اســت و در 6 ماه نخســت ســال نیز پروژه هاى دیگرى آغاز خواهد شد.

وى هماهنگــى و همــکارى میــان شوراى شهر و شهردارى با مجموعه میراث فرهنگى و سیاســت گذاران اســتان را از دلایل مهم موفقیت در این زمینه دانست.

بازگشـت متمولیـن بـه بافـت تاریخى

شهردار شیراز به سخنان خود در دو سال گذشته اشاره کرد که گفته بود بافت تاریخــى و املاک موجــود در آن قابلیت ایجاد ثــروت را دارد و در ادامــه افزود: با قــدرت اعلام مى کنم بــه زودى متمولین شــیراز براى اســکان به بافت تاریخى باز مــى گردنــد؛ چرا کــه این بافــت از یک شهرســازى فــوق العاده برخوردار اســت.

وى گفت: آنچه امروز در شهرســازى هاى جدیــد مغفــول مانده توجه بــه محله ها اســت که همین موضوع سبب شده بافت تاریخى براى ســاکنان و رهگذران آرامش و آسایش به همراه داشته باشد.

شهردار شیراز با بیان اینکه سیاست گذارى شــورا و شــهردارى احیا و باز زنده ســازى و جارى کــردن زندگــى در بافت تاریخى است، خاطرنشان کرد: مى توانیم در چنــد ســال آینــده این بافــت را ثبت جهانى کنیم. اســکندرپور تاکیــد کــرد: اگــر مى خواهیم شیراز، شیراز بماند باید به داشته هاى تاریخــى و فرهنگى این شــهر تکیه کنیم.

ثبت شهر جهانى فرش در آینده نزدیک

معــاون گردشــگرى، هماهنگــى و مدیریــت امــور زائرین اســتاندارى فارس نیز در این جلســه با تقدیر از همه دســت انــدرکاران این حوزه گفت: اســتان فارس امروز مانند خورشیدى در کانون توجهات عالم هنر و صنایع دستى مى درخشد و از همه دســت اندر کارانى که این داشته ها را گرامــى مى دارند و یاد و خاطره نیاکانى از ایــن مرز و بوم را که بــا هنر مانوس بودند زنده نگاه مى دارند، تقدیر مى کنیم .

سید على نقى طبیب لقمانى افزود: این داشــته ها با تلاشــى که فرزندان ایــن مرز و بوم در 3 تا4 ســال گذشــته داشتند به عنوان ثبت جهانى رســیده و باعث هویتبخشى شده و امیدوار هستیم که این فرآیند ادامه داشته باشد.

محصولات شیراز در حوزه صنایع دستى توانایى ارائه در سطح جهانى را دارد

وى با اشــاره به ثبت آباده به عنوان شــهر جهانى منبت و شیراز به عنوان شهر جهانى صنایع دســتى ادامه داد: امیدوارم شــهر جهانــى فــرش را نیــز در آینده در فیروزآباد داشته باشیم.

تقدیر از شهر شیراز وى با تقدیر از شــورا و شــهردارى شــیراز در حمایت از عنوان شــهر جهانى صنایع دســتى اظهــار داشــت:امیدواریم در این راســتا شــاهد ترقى رونقبخشــى و ایجــاد زمینــه هایى باشــیم کــه بتواند باعــث مبــادلات اقتصــادى، فرهنگــى و معرفى انسان دوســتى و فرهنگ دوستى مــا در فرهنگ غنى این کشــور به ســایر مرزهاى جغرافیایى در ســطح بینالمللى باشــد و ایــن دســتاورد را تبریک عرض مى کنم و امیدوارم فردا بتوانیم با دســتى پر و با غناى بیشتر این را به آیندگان خود تحویل دهیم.

وى اظهار داشــت :در حال حاضر از مجموع 101 شــهر و روســتاى ثبت شده جهانى مربوط به صنایع دســتى، کشور ما جایگاه بســیار ارزشمندى دارد و 14مورد از آنهــا در ایران اســت و مقام نخســت را تمدن بــه خود اختصاص دادیم کــه قطعا بالاى مردم ایران هــم برازنده این جایگاه اســت.

لقمانــى گفــت: زیرمجموعه هاى سازمان یونسکو به درستى به این ظرفیت کشور ما پى بردند و بر آن صحه گذاشتند و انشااالله فارس از این دو دستاورد که یکى شهر جهانى صنایع دستى شیراز و دیگرى شــهر جهانى منبت آباده هست هم از نظر کمى و هم از نظر کیفى انتفاع بیشترى را در آینده داشته باشیم.

20 هزار هنرمند صنایع دستى در استان

مدیرکل میراث فرهنگى،گردشگرى و صنایع دســتى استان فارس نیز در آیین آغاز به کار دبیرخانه شــهر جهانى صنایع دســتى در شــیراز گفــت: مجموعه هــاى مختلفــى در جهانى شــدن شــیراز تاثیر داشــتند کــه ارگان هاى دولتــى متولى، مدیریت شــهرى و اســاتید حــوزه صنایع دســتى شــیراز در این مهم سهم بسزایى دارند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز