خبرگزاری کار ایران

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان کهگیلویه :

علت مرگ یک قلاده پلنگ در منطقه حفاظت شده خائیز مشخص شد

asdasd
کد خبر : ۱۰۵۶۵۸۹

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان کهگیلویه از کشته شدن پلنگ نر در منطقه حفاظت شده خائیز خبر داد.

به گزارش ایلنا از یاسوج، سید علی اکبر حسینی درباره جزئیات این خبر گفت: ظهر روز سی ام اسفند در واپسین ساعات از سال ۹۹ مامورین یگان حفاظت محیط زیست شهرستان کهگیلویه، حین گشت و کنترل منطقه حفاظت شده خائیز، لاشه یک قلاده پلنگ را در حالی کشف می کنند که تعدادی تیغ تشی در بدنش فرو رفته بود که برای مشخص شدن علت مرگ ، لاشه آن به منظور کالبدگشایی و علت دقیق مرگ به اداره دامپزشکی شهرستان کهگیلویه تحویل داده شد.

 گفت: بلافاصله عملیات بررسی ظاهری، اخذ تاریخچه و نهایتاً اقدامات کالبد گشایی توسط اینجانب و همکار دامپزشک در اداره دامپزشکی بعمل آمد.

وی افزود: پس از کالبد گشایی، مشاهده شد اجسام نوک تیز و سخت باعث ضربه و آسیب به قلب حیوان شده و به احتمال بسیار زیاد جراحات قلبی و خونریزی ناشی از اصابت این اجسام باعث مرگ پلنگ نگون بخت شده است.

به گزارش ایلنا، منطقه حفاظت شده خائیز با مساحتی افزون بر 33 هزار هکتار در کهگیلویه از جمله مناطق زیست حیات وحش در جنوب کشور است.

علاوه بر طبیعت زیبای و وجود کل و بز گردشگران می توانند در منطقه حفاظت شده از چشمه تنگه خائیز، وجود آثار باستانی و قلعه های تاریخی در روستای خائیز و غار آبکنارو نیز دیدن کنند.

گردشگران می‌تواند از ضلع شمالی منطقه حفاظت شده در حوزه کهگیلویه، طوف شیرین و دریاچه سد مارون و در حوزه جنوب واقع در حوزه جفرافیایی شهرستان بهبهان ورودی تنگ تکباب از منطقه حفاظت شده بازدید کنند.

منطقه خائیز در سال 1377 به عنوان منطقه حفاظت شده ثبت شد.

این منطقه در فاصله 15 کیلومتری بهبهان است و در حوزه جغرافیایی استان های خوزستان و کهگیلویه و بویر احمد قرار دارد.

بر اساس آخرین سرشماری، این منطقه بیش از یک هزار 500 راس کل و بز دارد که وجود دریاچه سد مارون و چشمه ها، همچنین وجود چند غار طبیعی، گونه هایی چون پلنگ و کاراکال و پرندگان با ارزشی مانند جُغد شاخدار و جغد ماهیخوار به اهمیت این منطقه افزوده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز