خبرگزاری کار ایران

معاون دانشگاه علوم پزشکی شیراز هشدار داد:

بالا رفتن آمار بستری بیمارستان‌ها در فارس با افزایش سهل انگاری‌ها / خطر شیوع پیک چهارم کرونا

asdasd
کد خبر : ۱۰۵۶۱۱۴

به گفته معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، در ایام آغازین سال ۱۴۰۰ شاهد افزایش ورودی بیمارستان ها هستیم؛ به نحوی که آمار دو رقمی این شاخص، در چند روز نخست سال به سه رقمی افزایش یافته است.

به گزارش ایلنا و به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، اورنگ ایلامی با اعلام این خبر گفت: در ۲۴ تا ۴۸ ساعت گذشته بالاترین رقم ورودی به بیمارستان ها را داشته ایم؛ ضریب اشغال تخت ICU بیمارستان های مرجع در حال حاضر بالای ۸۵ درصد و در آستانه تکمیل شدن است.

وی اضافه کرد: آمار جان‌باختگان کرونا نیز تا حدودی در حال افزایش است و میزان بستری‌ها نیز حدود ۵۰ درصد افزایش داشته است؛ به گونه ای که موارد روزانه بستری در بیمارستان های استان از میزان حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ نفر به ۷۰۰ نفر رسیده و موارد بستری در ICU ها سه رقمی شده است.

معاون درمان دانشگاه با اشاره به گردشگر پذیر بودن و ورود تعداد زیادی مسافر به استان که در افزایش موارد ابتلا و بستری موثر بوده است، اظهار کرد: همچنین گسترش موارد ابتلا به ویروس جهش یافته کرونا موسوم به کرونای انگلیسی در کشور نیز یکی دیگر از عوامل افزایش ورودی بیمارستان ها به شمار می رود؛ چرا که نوع جهش یافته کرونا سرعت گسترش و سرایت بالاتری دارد.

ایلامی ادامه داد: عامل سوم نیز ساده انگاری و کاهش حساسیت و توجه عمومی، حضور در مراسم ها و دورهمی هاست که در این آیین ها پروتکل های بهداشتی کمتر رعایت می شود، هم اکنون شاهدیم فاصله گذاری فیزیکی و استفاده از ماسک کمتر مورد توجه قرار می گیرد و مجموعه این عوامل باعث شده با افزایش موارد ورودی به بیمارستان ها، موارد بستری در بخش های کووید۱۹ و بخش های مراقبت ویژه و در پی آن افزایش مرگ و میر مواجه باشیم.

وی تاکید کرد: با توجه به اینکه ظرفیت تخت های بیمارستان ها استان محدود است و تجربه پیک سوم کرونا را داریم، ممکن است این ظرفیت اشباع شود؛ کادر درمان نیز بیش از ۱۳ ماه است در راستای ارایه خدمت به بیماران کووید۱۹ تلاش می کنند و در روزهای تعطیل نوروز نیز دور از خانواده و در بیمارستان ها و مراکز درمانی حضور داشته اند.

معاون درمان دانشگاه ظرفیت تخت های ایجاد شده استان برای رسیدگی به بیماران کووید ۱۹ در استان را حدود دو  هزار تخت از مجموع ۱۰ هزار تخت در استان اعلام کرد و افزود: در حال حاضر بیش از ۷۰۰ تخت که حدود ۴۰ درصد تخت ها را شامل می شود، اشغال شده که برای شروع یک پیک کافی است و با توجه به اینکه خطر شیوع کرونای انگلیسی، با خطر مواجهه با یک موج سهمگین مواجهیم.

ایلامی اضافه کرد: در کنار مردم، تمام سازمان های مرتبط و نهادهای نظارتی باید دست در دست هم برای جلوگیری از شیوع بیشتر کروناویروس مشارکت کنند؛ مردم پروتکل های بهداشتی را و از حضور در تجمعات و سفرهای غیرضروری خودداری کنند، همچنین مبادی گردشگری کنترل و تجمعات در اماکن عمومی کنترل شود.

وی یادآور شد: لازم است تمامی نهادها و سازمان ها برای کنترل این روند مشارکت کنند در غیر این صورت شاهد بروز موج چهارم کرونا با شدت بیشتری هستیم.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز