خبرگزاری کار ایران

ایلنا از اتفاقات سال ۹۹ گزارش می‌دهد؛

آغاز و پایان آخرین سال قرن با کرونا/ فداکارى کادر درمان جاودانه شد/ جدایی تلخ ستاره‌های نامدار هنر و ورزش

asdasd
کد خبر : ۱۰۵۳۸۸۹

سال 99 به آخرین روز خود رسید. سالی پر از نگرانی و اضطراب ناشی از شیوع و ابتلا به ویروسی که دنیا را به چالشی فراگیر کشاند. در 365 روز پیش شاید هیچکس فکرش را هم نمى‌کرد که امروز، هنوز ســایه کرونا بر ســر جهان گسترده باشد و این بیماری مرگبار همچنان قربانی بگیرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، پارســال همین وقت‌ها بود که خانه نشینى هاى کرونایى آغاز شد و خیابان ها خلــوت بــود. در خانه می ماندیم و ســال تحویل را مجازى جشن مى گرفتیم.

نوروزى متفاوت از سال هاى دیگر بود و جهان امیدوار بود با فرا رسیدن فصل گرما، کرونا رخت بر بندد و زندگى مردم به سیاق سابق بازگردد اما با گذشت یکسال هنــوز اندر خم همان کوچه ایم و کرونا ویروس، هشــیار تر، خطرناک تر و همه گیرتر هم شده است.

ویروس جهش هایى جدیدی کرده و حتى هنوز، به تمامى، ویروســى شناخته شده براى دانشــمندان نیست و هر روز، توصیـه اى جدید براى چگونگى مراقبت بیشــتر در برابر آن، منتشــر مى شــود.

پس حالا که بنفشه ها و ســنبل ها، به قد، در گلخانه هاى شــهر ایســتاده اند، حــالا که چند روز بیشتر نمانده به ســال آســتانه قرن پانزدهم، حالا که ســالى از پس پشــت سر گذشته که آغازش همه گیرى بود و با همه گیرى به پایان مى رسد؛

چــه آرزویى بهتر از آنکه 1400، ســال فائق آمدن بر بزرگترین بحران ســلامت بشر در ســده حاضر باشد؟ چــه نویدى بهتر از آنکه، 367 روز دیگر که ســده جدید خورشــیدى آغاز مى شــود، کووید 19 از جهان و ایران رخت بر بســته باشد و شکوفه هاى خوش پوش آدینه بعدى، رباعى تندرســتى و بازگشــت به زندگى عادى باشد.

   121 میلیون مبتلا، دومیلیون و 600 هزار نفر درگذشته به خاطر کرونا

زندگى پیش از آغاز 99 ، تغییر کرد و در آستانه 1400، همچنان بر همان سیاق یک سال و اندى پیش اســت. شاید از این منظر است که بسیارى به تلخند مى گویند ســال 99 را نمى توان در شمار عمرمان ســنجید؛ چه، در ســالى که گذشــت، شیوه زیست مردمان تغییر کرد و حضور در اجتماعات، دید و بازدید و بســیارى از مناسبت زیست جمعى؛ به ناچار رنگ باخت، یا کمرنگ شــد. و امروز در حالى که عدد مبتلایــان به این ویروس در جهان به 121 میلیون و 278 هزار و 367 نفر رسیده و تعداد جان باختگان نیز بــه تعداد 2 میلیون و 682 هــزار و 258 نفر افرایش یافتــه، جهان همچنــان با کووید 19 دســت و پنجه نــرم می‌کند. در کشور مـا نیز در حالى کــه در روز اول فرودیــن ماه 99 ،تعداد کل مبتلایان به کرونا 19 هزار و 644 نفر و تعــداد جانباختگان نیز یک هزار و 433 نفر بود، آخرین آمارها نشــان مى دهند که اکنون یــک میلیون و 771 هــزار و 115 نفر بــه کووید 19 مبتلا شــده و مجموع تعداد جانباختــگان نیز به 61 هزار و 492 نفر رســیده اســت.

به یک معنا، تنها به خاطر همین ویروس، بیش از 61 هزار نفر در کشــور، در ســال 99 جان خود را از دست داده‌اند و دهها هزار نفر سوگوار آن درگذشتگان شده‌اند.

با این همه بهار، فصل نوزایى طبیعت و طلیعه امید و زندگى اســت و همه امیدوارند ســال 1400، نویدبخش شکست کرونا و رخت بر بســتنش از زندگى مردمان باشــد و جهان پساکرونا، در آستانه سده جدید خورشیدى رخ بنماید و قرن تازه، بى کرونا آغاز شود.

جان باختن بیش از 3 هزار هم استانى بر اثر کرونا در فارس

استان فارس نیز همچــون دیگر مناطق جهان، بهار 99 را بــا همه گیرى آغاز کرد و به پایان برد. بر اســاس آمارهـاى دانشگاه علوم پزشــکى شــیراز، از ابتداى همه‌گیــرى تاکنون، 185هــزار و 141 بیمار مبتلا به کووید 19 در اســتان فارس شناسایى شده و متاسفانه 3 هزار و 319 نفر از هم اســتانى‌ها نیــز بر اثر ابتلا به ایـن ویروس جانباخته اند. در فارس نیز همچون دیگر اســتان هاى کشور، در طى سال گذشــته، شاهد بروز 3 موج کرونا بودیم، شــهرها دو بار قرنطینه شــدند و کســب و کارهاى خرد و بزرگ، اصناف، کسبه و مشاغل نیز از همه‌گیرى دچار آســیب شــدند. از آن سو، شــاخص قیمت اجناس و کالاها، با رشد تورم افزایش یافــت، ارتباطات مجازى، جایگزین روابط دوســتانه و خانوادگى شد، آموزش در دانشگاه ها و مدارس مجازى شد، بسیارى از برنامه هاى از پیش طراحى شده تعطیل و آزمون‌هاى سازمان سنجش چند بار به تعویق افتاد.

از آن سو، بازار بورس پس از جهشى کم‌نظیر، در مرداد و شهریور، با کاهش شدید مواجه شد، نرخ دلار تـا 30 هـزار تومان اوج گرفت و سـپس اندکى فرو نشست.

سـال فـداکارى کادر درمـان و درگذشـت چهره هاى مشهور

سالى که گذشت، جلوه گر ایثار، فداکارى و تلاش شــبانه روزى کادر درمان هم بود. پرستاران، پزشکان، کادر خدماتــى بیمارســتان ها، غســالخانه‌ها و تمامى بخش‌هاى وزارت بهداشــت، در ســالى که گذشت، از جان گذشـتند تا جــان بیماران و مبتلایان به کرونا را نجــات دهند.

در مســیر این فــداکارى، 277 نفر از کادر درمـان جـان ســپردند. در طى این یک ســال، واکســن‌هایى ایرانى کرونا نیز بــه مراحل پایانى تولید خود نزدیک شــدند و بر اساس اعلام مسئولان وزارت بهداشــت، در بهار و تابســتان آینده، به تولید و توزیع انبوه مى‌رسند. همچنیــن در ســالى کــه گذشــت، افـزون بر خیـل مردمانــى که عزیــزان خود را از دســت دادند، برخــى چهره‌هاى مشــهور و محبوب نیــز از میان ما رفتند.

 از استاد محمدرضا شــجریان و استاد محمدعلى کشاورز و استاد پرویز پورحســینى تا خسرو سینایى، چنگیز جلیلوند و کامبوزیا پرتوى. از میان ورزشکاران نیز مرگ تلخ دو ســتاره پیشـین فوتبال ملى، مهرداد میناوند و على انصاریان بر اثــر ابتلا به کرونا ویروس، از جملــه چهره‌هــاى مشـهورى بودند که ســال 99 درگذشتند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز