خبرگزاری کار ایران

ایلنا از هوای این روزهای فارس گزارش می‌دهد؛

رنگ خاکستری شهر با پوششی از گرد و غبار/ کاهش سطح دید افقی شیراز به کمتر از ۳ کیلومتر/ معاون استاندار: این وضع تا پایان هفته ادامه دارد

asdasd
کد خبر : ۱۰۵۲۹۵۹

اسفندماه ۹۹ به پایان خود نزدیک می‌شود، اما گرد و غبار همچنان بر سر شیراز و فارس است. گرد و غباری که جمعه گذشته با تندباد همراه شد و خسارت‌هایی را به درختان و تابلوهای شهری وارد کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از شیراز حضور این مهمان ناخوانده اما همچنان  و حتی بیش از روزهای گذشته مشاهده می‌شود و تمام سطح شهر را لایه‌ای خاکستری پوشانده است.

حالا مدیر کل هواشناسی استان خبر می‌دهد که گرد و خاکی که از دیروز سه‌شنبه بخش‌هایی از استان را در برگرفته، در روزهای آینده به تمام نقاط استان فارس خواهد رسید.

به گفته مهرداد قطره سامانی، این پدیده جوی، سه‌شنبه نیمه غربی و مرکزی و در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه کل استان فارس را در بر خواهد گرفت.

به گفته سامانی، گسترش گرد و غبار در استان سبب غلظت آلاینده‌ها و ایجاد شرایط ناسالم خواهد شد. از آن سو مدیر کل محیط زیست استان فارس نیز با بیان اینکه وزش بادهای شدید و گرد و خاک زیاد عاملی برای بارش باران گل آلود شیراز بوده است، گفت: وجود بادهای زیاد در جو استان و همچنین گرد و غبار می‌تواند هنگام بارش باران، مشکلاتی نظیر بارش باران گل آلود را به همراه داشته باشد.

منشأ گرد و غبار عربستان و عراق است

در همین رابطه معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس در گفت‌وگو با ایلنا با بیان اینکه منشأ این گرد و غباری که در حوزه استان فارس مشاهده می‌شود، کشورهای عربستان و عراق است، می‌گوید: فعلاً این پدیده به صورت گرد و غبار ظاهر شده و موج کاهش دید افقی در شهرهای استان شده است.

محمود رضایی کوچی با بیان اینکه اکنون گستره دید افقی در شهر شیراز به 3 کیلومتر و در شهری مانند کازرون به 2 کیلومتر رسیده است، می‌افزاید: در این شرایط، هوای فارس تا پنجشنبه 28 اسفندماه برای گروه‌های حساس و آسیب‌پذیر خطرناک است و از این رو به این افراد توصیه می‌کنیم تا پایان هفته، از منازل خود خارج نشوند.

رنگ خاکستری شهر با پوششی از گرد و غبار/ کاهش سطح دید افقی شیراز به کمتر از  ۳ کیلومتر/ معاون استاندار: این وضع تا پایان هفته ادامه دارد

رضایی کوچی سپس با بیان اینکه آلودگی کنونی ناشی از گرد و غبار، خطرناک است و این آلودگی تا روز پنجشنبه نیز در استان حضور خواهد داشت، یادآور می‌شود: بر اساس پیش‌بینی‌ها، در مدت زمان حضور این گرد و غبار، در مرکز استان شاهد بارندگی گل‌آلود نخواهیم بود، اما امکان دارد که در شمال فارس، بارندگی به صورت باران گل‌آلود رخ دهد.

گروه‌های حساس و افراد دارای آلرژی از منزل خارج نشوند

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس در ادامه با اشاره به باران گل‌آلود جمعه گذشته در شیراز و برخی شهرستان‌های استان می‌گوید: در زمان حضور گرد و غبار، اگر بارندگی صورت گیرد، باران به صورت طوفان گرد و خاک بروز می‌کند.

محمود رضایی کوچی سپس با بیان اینکه به دلیل تراکم ذرات غبار در دو روز پیش‌رو، هوایی خطرناک را برای گروه‌های حساس پیش‌بینی می‌کنیم، می‌افزاید: ما به عنوان مدیریت بحران استان فارس، از همه شهروندان درخواست می‌کنیم که تا پایان این وضع، احتیاط لازم را انجام دهند و به ویژه افراد دارای آلرژی نیز، در این هوا مستعد بروز عوارض آن خواهند بود.

رضایی کوچی سپس با بیان اینکه گرد و غبار کنونی، منشأیی برون‌استانی و برون‌مرزی دارد، یادآور می‌شود: با این حال کاهش پوشش گیاهی نیز ممکن است آثار نامطلوبی بر آلودگی هوا بگذارد، اما قطعاً اثرگذاری آن در حد گرد و غبار کنونی که در هوای استان مشاهده می‌شود، نخواهد بود. به گفته رضایی، خشکسالی‌ و خشک‌ شدن تالاب‌ها، در زمان حضور گرد و غبار و طوفان، میزان آلودگی را تشدید می‌کند.

راهکار ، بیابان‌زدایی و تقویب زیرساخت‌های پیش‌بینی هواشناسی است

با این حال رئیس مرکز پژوهش‌های علوم جوی و اقیانوسی دانشگاه شیراز معتقد است پدیده‌های زیان‌بخش جوی انواع گوناگونی شامل توفان، سیل، برف، خشکسالی، شن روان و سونامی دارند و پایانی برای این نوع رخدادها و چگونگی آن نیست. محمدجعفر ناظم‌السادات با بیان اینکه تنها راه کاهش این خطرات، ایجاد آمادگی بهتر و ایجاد زیرساخت نیرومندتر است، هم می گوید: ممکن است پدیده‌ای جوی ۱۰۰ سال رخ ندهد، اما بعد این مدت بروز کند و آن‌چنان شدت داشته باشد که تمام سرمایه‌گذاری های قرن را به طور گسترده تحت تاثیر قرار دهد.

رنگ خاکستری شهر با پوششی از گرد و غبار/ کاهش سطح دید افقی شیراز به کمتر از  ۳ کیلومتر/ معاون استاندار: این وضع تا پایان هفته ادامه دارد

رئیس مرکز پژوهش های علوم جوی و اقیانوسی دانشگاه شیراز ادامه می دهد: راه کاهش این نوع خطرات تقویت زیرساخت‌ها است و یکی از مهمترین این زیرساخت‌ها تقویت تجهیزات پیش‌بینی هواشناسی است.

وی پیش بینی را علمی که با احتمال روبه‌رو است دانست و اضافه می کند: چندین سال است که دانشگاه شیراز برای پیشبرد و تأمین تجهیزات پیش‌بینی هواشناسی در سطح کشور تلاش کرده، اما تاکنون موفق به جذب اعتبارات در این حوزه نشده است؛ زیرا اغلب مسئولان بر این باورند که پیش‌بینی نیاز نیست و پیشرفت آن اولویتی ندارد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز