خبرگزاری کار ایران

مدیرکل صنایع دستی البرز:

فرش روستای آجین دوجین ثبت ملی شد/ قدیمی‌ترین فرش روستا با ۲۰۰ سال قدمت

asdasd
کد خبر : ۱۰۵۲۸۶۴

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی البرز با عنوان اینکه قدیمی ترین فرش روستای آجین دوجین ۲۰۰ سال قدمت دارد، گفت: فرش این روستا با ویژگی خاصی که دارد، ثبت ملی شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از البرز ، فریدون محمدی امروز در نشست خبری که به میزبانی مجیدفخرایی مدیریت مجموعه کافه هنر برگزار شد با اشاره به عملکرد یکساله مدیریت خود در اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان البرز، ضمن تبریک حلول ماه شعبان و فرارسیدن نوروز و عید تاریخی ایرانیان اظهار داشت: نوروز ۱۴۰۰ هجری خورشیدی با اولین روز هفته آغاز شود که سال خوش یمن و مبارکی رقم خواهد بود چرا که در تاریخ باستان این همزمانی، نشان از رویداد مبارک در سال است.

وی با عنوان اینکه کرونا در آستانه فروکش کردن است، تصریح کرد: با شروع واکسیناسیون در مرحله گذار از این بیماری و شروع پساکرونا، سفرهای مردم آغاز می‌شود لذا برای شروع گردشگری، وظیفه سنگینی خواهیم داشت.

محمدی گفت: از اواخر اسفند که مدیریت این اداره را در البرز تحویل گرفتم از نظر شاخص های عمومی و اختصاصی و عملکردی جزو ادارت کل ضعیف کشور بود. 

وی ادامه داد: طی روز گذشته و در گزارش معاون توسعه مدیریت وزارتخانه، استان البرز از نظر شاخص بعد از استان های گلستان و آذربایجان غربی، رتبه سوم را کسب کرد و این درحالیست که با توجه به ظرفیت البرز، برنامه هایی در حوزه صنایع دستی، گردشگری، میراث فرهنگی و پشتیبانی اجرا می شود که این رتبه کشوری را افزایش دهیم.

محمدی با اشاره به اقدامات یک سال اخیر در حوزه میراث فرهنگی استان گفت: با توجه به کاهش اعتبارات اداری، با مرمت تمام گنبدهای بنای کاروانسرای ینگی امام و مرمت کامل آسیاب مهدی آباد، این اماکن اماده بازدید علاقه مندان در ایام نوروز شد.

وی گفت: تمام اماکن آمادگی واگذاری به بخش خصوصی است و از آن جمله کاخ شهرستانک که کاخ ناصرالدین شاه بود و طی ۳۰ سال اخیر دچار مشکل بود، در ۳ ماه گذشته کاخ به سرمایه گذار البرزی واگذار شد و بعد از عید عملیات مرمت شروع می شود.

این مدیر به حمام های مصباح، بیلقان و طالقان برای واگذاری به بخش خصوصی اشاره کرد و گفت: مسجد نجم آباد که تنها مسجد خشتی ایران و یکی از زیباترین مساجد کشور است با عملیات سبک سازی سقف و مواد سبک، در سال جاری، مرمت شد.

وی با اشاره به ثبت آثار تاریخی استان، اذعان داشت: هفته گذشته فرش روستای آجین دوجین ثبت ملی شد که این فرش توسط بانوان در حال بافت است. قدیمی ترین فرش این روستا با ۲۰۰ سال قدمت وجود دارد.

وی افزود: مواد اولیه این فرش کاملا طبیعی است و با استفاده از المان های طبیعی و ساده از طبیعت الهام گرفته شده است. این فرش در اندازه با ابعاد مختلف بافته شده است.

محمدی تاکید کرد: اگر فرش آجین دوجین ساماندهی شود، فرش جهانی خواهد شد. 

وی گفت: در سال اخیر حدود ۲۵ تا ۳۰ اثر فرهنگی و هنری در البرز ثبت شد و در این میان ینگی امام به عنوان شاخص ترین کاروانسرای مسیر جاده ابریشم، آماده ثبت فهرست جهانی است.

این مدیر البرز گفت: در حوزه میراث فرهنگی اصلی ترین برنامه اداره کل، واگذاری اماکن تاریخی به بخش خصوصی با نظارت کامل این اداره است.

وی به ریزش پل کرج اشاره کرد و گفت: این موضوع با برنامه آسیب زدایی انجام شد و با توجه به اهمیت موضوع در این ارتباط وزیر میراث فرهنگی نظارت و بازدید مستقیم داشت و بودجه ۵۰۰ میلیون تومان اختصاص پیدا کرد که پرداخت شد. 

محمدی ادامه داد: مقرر شد شهرداری نیز ۵۰۰ میلیون تومان به مرمت این پل تاریخی اختصاص دهد که بعد از اعلام و انتشار خبر، اما پرداخت نشد. 

وی در حوزه صنایع دستی گفت: این صنعت در البرز قابل توسعه است و می تواند به تنهایی منجربه توسعه البرز شود. خانه صنایع دستی در البرز افتتاح شد و برای بیش از ۵۰۰ نفر، کارت مهارت، مجوز کارگاه و معرفی تسهیلات ثبت شد.

محمدی به ساخت مسکن برای هنرمندان و صاحبان صنایع دستی گفت: زمینی از راه و شهرسازی تحویل گرفتیم که نسبت به ساخت مسکن این افراد اقدام شود چرا که یکی از مشکلات این قشر از جامعه، مشکل مالی و معیشت و مسکن است.

وی اضافه کرد: علیرغم وجود کرونا در اوایل سال گذشته چتدین نمایشگاه صنایع دستی برگزار شد و در روز صنایع دستی ۴ نمایشگاه برگزار شد. از طرفی برنامه برگزاری نمایشگاه بین المللی در کشورهای بازار هدف دنبال شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز