خبرگزاری کار ایران

حذف دفترچه های بیمه سلامت از اردیبهشت 1400 در سیستان و بلوچستان

asdasd
کد خبر : ۱۰۵۲۲۲۷

مدیر کل بیمه سلامت استان سیستان و بلوچستان از حذف دفترچه های بیمه سلامت از اردیبهشت 1400 در استان خبر داد.

به گزارش ایلنا، رضا عباسی اظهار داشت: با توجه به شیوع ویروس کرونا در کشور و لزوم ارتقا سازوکارهای الکترونیک مناسب در راستای ارائه خدمات به بیمه شدگان بر اساس برنامه های استحقاق سنجی ،نسخه نویسی، نسخه پیچی الکترونیک و با تاکید بر ضرورت افزایش سرعت این فرایند ها بصورت الکترونیک به بیمه شدگان ارائه می شود که می تواند گام مهمی در جهت تسریع در روند ارائه خدمات و دسترسی پزشکان به پرونده سلامت بیماران و موجب کنترل هزینه های درمانی و سیاست گذاری مناسب در حوزه بیمه سلامت باشد.

مدیر کل بیمه سلامت استان سیستان و بلوچستان اظهار داشت: با توجه به تاکید بر جایگزینی ابزارهای الکترونیکی بجای دفترچه های کاغذی، سازمان بیمه سلامت ایران مصمم است که این اقدام را به طوری انجام دهد که نیازی به دفترچه کاغذی از اردیبهشت 1400 در مراکز درمانی نباشد.

 عباسی افزود: با پیشرفت پروژه الکترونیک سلامت و استقرار کامل نسخه نویسی و نسخه پیچی الکترونیکی شاهد کاهش خطای انسانی در نسخه نویسی و ارائه دارو و کنترل تجویز منطقی دارو و کنترل هزینه های زائد و غیر ضروری حوزه سلامت، تسریع و تسهیل در ارائه خدمات درمانی مطلوب، جلوگیری از انتقال آلودگی های جانبی به واسطه استفاده از دفترچه بیمه و تطبیق ارائه خدمات درمانی با دستورالعمل های سازمان های بیمه گر هستیم.

وی با بیان اینکه در برنامه نسخه‌نویسی و نسخه ‌پیچی الکترونیکی سه وضعیت در نظر گرفته شده است، افزود: در وضعیت اول تمام خدمات بصورت الکترونیک آنلاین است که پزشک نسخه الکترونیکی تجویز می‌کند و این نسخه در سایر مراکز ارائه دهنده مانند داروخانه‌، آزمایشگاه ،سونوگرافی و ... به صورت الکترونیکی رویت و خدمت ارائه می‌شود.

 اولویت دوم که خدمات نسخه نیمه الکترونیک نامیده می شود چنانچه به هر دلیل پزشک نسخه کاغذی تجویز کند در مقصد مانند داروخانه ابتدا نسخه کاغذی به صورت الکترونیکی تبدیل و سپس خدمت الکترونیکی به بیمه شده ارائه می‌شود.

وی افزود: اولویت سوم خدمات الکترونیک به صورت آفلاین ارائه می‌شود به عبارت دیگر چنانچه به هر دلیل قطعی اینترنت داشته باشیم خدمات پزشکی به صورت کاغذی انجام می‌شود و در اولین فرصت برقراری ارتباط به صورت آنلاین وارد سیستم می‌شود.

وی تصریح کرد: از شهریور ماه امسال به تدریج تمام مطب ها، داروخانه ها و مراکز پاراکلینیک خصوصی مستقل استان به تدریج وارد طرح نسخه پیچی و نسخه نویسی الکترونیک شده اند. درهمین  راستا، طرح نسخه نویسی الکترونیک در درمانگاه های استان سیستان و بلوچستان نیز از اول بهمن 1399 شروع شده و ظرف چند ماه آینده کلیه درمانگاه ها به صورت الکترونیک تجویز و نسخه پیچی انجام می شوند، همچنین برای سهولت در امر نسخه پیچی در داروخانه ها، هماهنگی های لازم با شرکت های نرم افزاری داروخانه ها جهت اتصال به نرم افزار های آنان به صورت مستقیم با سازمان بیمه سلامت جهت ثبت نسخه الکترونیک در داروخانه ها صورت گرفته است.

مدیر کل بیمه سلامت سیستان و بلوچستان با اشاره به حذف دفترچه بیمه سلامت از سال آینده اذعان داشت: بیمه شدگان بیمه سلامت با مراجعه به مطب پزشکان و ارائه کارت ملی و یا صفحه اول دفترچه و شناسنامه پس از استحقاق سنجی اعتبار بیمه ای توسط پزشک بیمه شده می توانند تمامی خدمات دارویی و پاراکلینیک را بصورت الکترونیک دریافت کنند.

وی خاطر نشان کرد: تاکنون بیش از ۷۰ درصد پزشکان مطب دار بخش خصوصی در طرح نسخه نویسی الکترونیک با بیمه سلامت استان همکاری دارند و سایر پزشکان نیز از سال آینده در این طرح مشارکت خواهند کرد.

مدیر کل بیمه سلامت استان افزود: ۱۰۰ درصد مراکز درمانی بخش خصوصی مانند داروخانه ها و مراکز پارا کلنییک در طرح نسخه پیچی مشارکت دارند و بیمه شدگان با ارائه کد ملی و یا کد پیگیری که توسط پزشکان دارو تجویز شده در این مراکز خدمات دریافت می کنند.

 عباسی همچنین بیان کرد: تمامی کلینیک های ویژه دانشگاهی در سطح استان در طرح نسخه نویسی و نسخه پیچی الکترونیک فعال هستند. 

مدیر کل بیمه سلامت استان با اشاره به پشتیبانی اجرای برنامه نسخه نویسی و نسخه پیچی الکترونیک اظهارداشت: پشتیبانی از اجرای طرح نسخه نویسی و نسخه پیچی بصورت ۲۴ ساعته توسط کارشناسان بیمه سلامت انجام می گیرد.

این مسئول خاطر نشان کرد: بیش از ۸۲۰ موسسه تشخیصی درمانی در استان طرف قرار داد با بیمه سلامت استان هستند و به بیمه شدگان خدمات درمانی ارائه می دهند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز